Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Teslas lavmål i kunderservice når stadig nye høyder

Startet av T.K, torsdag 21. november 2019, klokken 11:07

« forrige - neste »

T.K

Bunnivået til Teslas service når stadig nye høyder. Jeg henvender meg her for om mulig få tips om hvordan dette skal løses.

Jeg kjøpte en Tesla Wall Charger på Rud for noen måneder siden. Den har nå gått i stykker, den lader ikke mer. Etter å sittet i telefonen i, jeg husker ikke engang hvor mange ganger, kom jeg for 14 dager siden frem til en som klarte å logge feilen på laderen, og jeg skulle bli kontaktet av et special charger team (alt er special eller specialists hos Tesla). En uke etterpå purret jeg på epost og jeg fikk på mandag melding fra Holland om at jeg kunne bestille ny lader og deretter sende den gamle laderen tilbake til Holland. Specialisten i holland vet altså ikke at fastmontert elektrisk utstyr skal demonteres av elektriker. For hvert nye problem med Tesla så bygger det seg opp et sinne som kan gå over i et raseri, og jeg kjørte sporenstreks til Rud, der jeg hadde kjøpt laderen. Der, bak skarnaken, sto det to nye 20-årige jenter som snakket engelsk med polsk aksent, og den ene kunne fortelle meg at de dessverre hadde sluttet å ekspedere kunder med problemer med Tesla Wall Charger. Nå skulle man kontakte
"EU-ChargingSupport@Tesla.com", der skulle man få hjelp. Etter noen års eierskap med Tesla blir det vanskelig å stadig fornye banneord-frasene, og for å unngå å møte meg selv i døren ved å stadig repetere den samme banningen dro jeg derfra og sendte epost. Nå har det gått tre dager og selvsagt har jeg ikke fått noen svar.
Jeg bruker nå en 30 meter lang skjøtekabel fra baksiden av huset og lader med laderen som fulgte med bilen. Men spørsmålet nå er:
Er dette et problem som må løses med ufine metoder eller finnes det noen som har funnet en åpning gjennom Teslas stadig nye oppfinnsomme kundebarrierer?

1000kwh

Men du vet hvor du skal sende den gamle, og du har fått beskjed om å kjøpe en ny?

Kan du ikke bare gjøre det da? Så får du heller gjøre krav på den tiden en elektriker bruker på å bytte ut den nye med den gamle.

arthur

Sitat fra: 1000kwh på torsdag 21. november 2019, klokken 11:17
Men du vet hvor du skal sende den gamle, og du har fått beskjed om å kjøpe en ny?

Kan du ikke bare gjøre det da? Så får du heller gjøre krav på den tiden en elektriker bruker på å bytte ut den nye med den gamle.

Teslakunder er åpenbart ikke som andre kunder! Du tøyser vel i dette innlegget?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Øyvind.h

#3
Sitat fra: 1000kwh på torsdag 21. november 2019, klokken 11:17
Men du vet hvor du skal sende den gamle, og du har fått beskjed om å kjøpe en ny?

Kan du ikke bare gjøre det da? Så får du heller gjøre krav på den tiden en elektriker bruker på å bytte ut den nye med den gamle.

Det er i hvert fall den soleklart raskeste vei til mål om man har kjøpt noe fysisk over disk. Ta med enheten tilbake der den ble kjøpt, få en ny og send regning på kostnad for bytte.
Minner meg om når jeg oppdaget fargeforskjeller på kjøkkenfronter. Elkjøp sendte komplett nytt sett med fronter, men når det ikke var de som hadde montert dem nektet de å ta kostnad til snekker for bytte. På fastmontert utstyr kan det godt være jeg har krav på at de skal fikse det, men det ble såpass slitsomt at jeg ikke brukte mer tid på det. Sparer frontene til kjøkkenet blir mer slitt og bytter selv.

Juridisk kan man sikkert vinne frem med bytte, men å få et stort selskap til å bestille småjobber og ta administrasjon med avtale av tid, overlevering av utstyr osv. kan fort bli såpass tidkrevende at det er like greit å fikse det selv. Og heller bruke tid på å purre på refusjon av kostnaden istedenfor å stå uten fungerende lader.

TWC har jeg sett såpass mange ha trøbbel med at jeg ikke ville montert en selv. UMC`en, som nå virker bra og feilfri er mye lettere å bare plugge ut, sende inn og få ny.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

Tesla har et kjempeproblem med å ikke svare på eposthenvendelser og lage det som OP beskriver som kundebarriærer. Tror dette nå er et langt større problem enn det tidligere serviceproblemet (som de ser ut til å løse stadig bedre).

Rævedilter

Eg bruker epost fortsatt, sist (2 veker sidan) fekk eg svar på 48 minutt (kl. 0700 - 0748) om eg berre kunne komme innom så skulle dei fikse det, kl. 1000 var bilen innom i 10 minutt, mildertidig fikset og fekk time for skifte av kryss i styringa 4 veker seinare. Bergen - Kokstad.

T.K

Sitat fra: Rævedilter på torsdag 21. november 2019, klokken 14:39
Eg bruker epost fortsatt, sist (2 veker sidan) fekk eg svar på 48 minutt (kl. 0700 - 0748) om eg berre kunne komme innom så skulle dei fikse det, kl. 1000 var bilen innom i 10 minutt, mildertidig fikset og fekk time for skifte av kryss i styringa 4 veker seinare. Bergen - Kokstad.

Kanskje du kan fortelle hvilken epostadresse dü brukte? I fjor fikk jeg nyss om en e-postadresse til ledelsen, som jeg brukte ved et par anledninger og fikk svar, men den åpningen er nå stengt selvsagt.

mthoring

Har man egentlig krav på å få dekket demontering og montering av boksen når boks og monteringstjeneste er kjøpt fra to forskjellige parter?
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Counterpointer

Sitat fra: mthoring på torsdag 21. november 2019, klokken 16:23
Har man egentlig krav på å få dekket demontering og montering av boksen når boks og monteringstjeneste er kjøpt fra to forskjellige parter?
Følgekostnader heter det.

Rævedilter

Sitat fra: T.K på torsdag 21. november 2019, klokken 16:08
Sitat fra: Rævedilter på torsdag 21. november 2019, klokken 14:39
Eg bruker epost fortsatt, sist (2 veker sidan) fekk eg svar på 48 minutt (kl. 0700 - 0748) om eg berre kunne komme innom så skulle dei fikse det, kl. 1000 var bilen innom i 10 minutt, mildertidig fikset og fekk time for skifte av kryss i styringa 4 veker seinare. Bergen - Kokstad.

Kanskje du kan fortelle hvilken epostadresse dü brukte? I fjor fikk jeg nyss om en e-postadresse til ledelsen, som jeg brukte ved et par anledninger og fikk svar, men den åpningen er nå stengt selvsagt.
bergen_service@teslamotors.com

Tiger123


geear

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 21. november 2019, klokken 16:42
Sitat fra: mthoring på torsdag 21. november 2019, klokken 16:23
Har man egentlig krav på å få dekket demontering og montering av boksen når boks og monteringstjeneste er kjøpt fra to forskjellige parter?
Følgekostnader heter det.
Men har man rett på det?

Og uansett så er det vel noe som må gjøres i dette tilfellet, bestill ny lader, få skiftet, send lader til Holland og send kvittering for fraktkostnader og elektriker til Tesla i Norge? De refunderer mye rart når man sender det inn på skikkelig vis..

Om kundeservicen når nye høyder - tjah, ventetiden på verksted er iallfall blant det beste i bransjen for tiden.

1000kwh

#12
Det er nå engang foreslått en ok løsning,  men trådstarter kan jo ta den tunge veien.

Men kjenner jeg får en dårlig følelse når det nevnes ufine metoder. Kan jo hende man bør sende en bekymringsmelding?

Rævedilter

Kjøp ein stikkontakt på elektroimportøren, få ein eletriker til å montere den, og prøv å reklamere på følgekostnader...ein sliter der men større ting som vaskemaskiner etc. forutsetter forbrukerårdet at repratør kjem heim til deg, leverer låneprodukt mens tingen er på reprasjon og bytter igjen kostnadsfritt.
Ein TWC ligger nok mest i siste kategori, men uten litt velvilje hjelper jo ikkje det.
Klage til forbukerrådet kan jo være ein vei å gå.

Min TWC heime har fungert i 2 år, men min neste ladeboks på "hytta" blir på gummileding med 3x32A støpsel med innebygd B vern.

Muffinman

Har vært gjennom samme mølla selv, men det fungerte helt smertefritt. Kontaktet servicesenter, fikk en epostadresse og ble kontaktet av en hyggelig mann i Nederland som gjorde diagnose mens boksen var tilkoblet bilen. Han sendte deretter en ny boks som ankom etter et par dager. Den gamle fikk jeg beskjed om å levere inn på servicesenteret neste gang jeg var innom.

Jeg fikk ingen kostnader på selve byttet, men om noen lurer: se fkjl §30, første ledd:

SitatAvhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

Men da må du hevde reklamasjon og ikke la selger "komme unna" ved å vise til garanti. De har for øvrig ikke lov til å kalle det garanti om det stiller kjøper dårligere enn minstekravene i forbrukerkjøpsloven.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA