Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ford Mach-E vs konkurrenter

Startet av daktari, mandag 18. november 2019, klokken 10:51

« forrige - neste »

JorEl

Ang varmepumpe, så er det fint om produsenten heller legger penger og ressurser på et større batteri. Da kan vi forbrukere selv styre hvor energien skal brukes. Når man trenger rekkevidde, så hjelper det ikke med en varmere bil ;)

Enig i at Mach-E er penere bak og siden, enn den kjedelige fronten.

Dette er et godt alternativ fra Ford, men blodet mitt bruser ikke. Det kunne det gjort med en ice-mustang som hadde fått et stort batteri og et par el-motorer.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Zubzero på tirsdag 19. november 2019, klokken 08:19
Står ikke SUV for "Sport Utility Vehicle"? Da er det veldig merkelig å lage en bil der du ikke en gang kan ta med skiene, surfebrettet o.l. på taket og/eller igjennom en skiluke...

Ja, det blir helt feil å kalle den en SUV. Den er jo mye mindre anvendelig/SUV enn en Toyota Yaris, siden Yaris er bedre på både hengerfeste og takbøyler.

Og hva er greien med 7-8 sekunder på 0-100? Er det på samme måte som med Audi e-tron: at de planlegger heftigere modeller senere, og dermed holder igjen, eller har de bare ikke tro på drivverk? Til og med de tregeste Model 3 med de minste batteriene/spenningen går jo raskere enn dette....Mustang??? Er gjerne for at de ikke vil utkonkurrere sin egen Mustang.

Og hvorfor kan ingen lage en størrelse større elbiler? Skoda Kodiaq electric er hva som hadde vært digg...gjerne med litt avrundete kanter for å litt mindre luftmotstand... men Tesla Model Y nærmer seg litt...skulle bare trukket den ut 25cm bak....
Tesla Model Y                         2021-

torlie

Nå er det vel kun et par av utgavene som akselerasjon på de tallene du oppgir, ser ingen problematikk i å differensier litt på det, samt pris.

FE som de fleste velger har jo 5,5 sec som er helt innenfor.
2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

Arath

De har vel foreløpig sagt at 0-100 kommer rundt 5,6
GT modellen som kommer i 2021 skal ha under 4.

Ser det står under 7 sek på konfigurator, men dette er nok for å foreløpig ikke love mer enn de kan holde.

Vind

Sitat fra: JorEl på tirsdag 19. november 2019, klokken 13:17
Ang varmepumpe, så er det fint om produsenten heller legger penger og ressurser på et større batteri. Da kan vi forbrukere selv styre hvor energien skal brukes. Når man trenger rekkevidde, så hjelper det ikke med en varmere bil ;)
De fleste bilene som har varmepumpe benytter det også til å holde batteripakken riktig temperert - så det har mye mere effekt enn kupevarme.  Større batteri blir større vekt - så det er ikke så bra. 

Jeg mener mangelen på varmepumpe i Norge i praksis gjør denne bilen til noe for spesielt interesserte.  Det er faktisk veldig  mange bedre alternativer neste høst - som har mye bedre teknologi/ pris enn Ford...
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

torlie

Sitat fra: Vind på tirsdag 19. november 2019, klokken 14:08
Sitat fra: JorEl på tirsdag 19. november 2019, klokken 13:17
Ang varmepumpe, så er det fint om produsenten heller legger penger og ressurser på et større batteri. Da kan vi forbrukere selv styre hvor energien skal brukes. Når man trenger rekkevidde, så hjelper det ikke med en varmere bil ;)
De fleste bilene som har varmepumpe benytter det også til å holde batteripakken riktig temperert - så det har mye mere effekt enn kupevarme.  Større batteri blir større vekt - så det er ikke så bra. 

Jeg mener mangelen på varmepumpe i Norge i praksis gjør denne bilen til noe for spesielt interesserte.  Det er faktisk veldig  mange bedre alternativer neste høst - som har mye bedre teknologi/ pris enn Ford...

Hvilke tenker du på da? Har selv stor tro på Skoda Vision IV.

Jeg antar også prisen for MACH-E blir redusert med ca 50-60k om man ser på NOK mot USD. Da nærmer det seg mye for pengene, selv uten varmepumpe  :)
2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

Øyvind.h

Biler uten varmepumpe selges det bøttevis av allerede i dag. Kommende modeller uten varmepumpe opplever også stort antall forhåndsreservasjoner og interesse, så det virker som om påstanden er beviselig feil.

Når så liten andel av kapasiteten går til varme blir poenget med varmepumpe mye mindre enn på biler med små batteri. De som er ekstremt detaljfokuserte og tenker på de siste 5% man kan tyne ut av rekkevidden opplever sikkert varmepumpe som helt avgjørende, men det tror jeg er et lite mindretall.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

JorEl

Varmepumpe er fint, på papiret ;) Den er vel heller ikke særlig effektiv om man kjører småturer. Derfor blir kanskje VP tull på elbiler med lite batteri?

Ellers så synes jeg det er toppers at vi elbil-elskere har fått enda et altenativ. Ford sin elbil, ser ok ut, har ok specs, så jeg håper prisen til slutt blir ok.
E-mach har i hvert fall fått med seg mer enn en skjem, noe TM3 ikke har. Her synes jeg Ford må få en +.
Flere enn 2 skjermer er tull og tøys, masse rot, og uoversiktlig.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

turfsurf

Sitat fra: Tellus på tirsdag 19. november 2019, klokken 10:43
- Er størrelsen litt for liten. Ser ut til å falle mer inn i små SUV/CUV segmentet (X1, Q3 , CX30) enn i middelssegmentet (X3, Q5, CX50, XC 50). Må nesten se bilen i real life for å plassere den.
Er nok vesentlig større enn disse. F.eks 40cm lengre enn q3.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Ut fra bilder ser det definitivt ut til at bagasjeplassen bak matcher EQC som jeg har bestilt i hvert fall, ettersom det er så dypt. Det er riktignok en del plass under gulvet på EQC, men mye mer anvendelig når hele gulvet kan senkes.
Med relativt god plass i frunk også blir dette mer enn bra nok for X3+ segmentet.

Null takstativ og skrale 750kg hengerfeste derimot er solid drawback for bilens fleksibilitet. Denne kunne vært aktuell for svigers, men de kjører en del med kajakker på taket så det går nok mot at de får min eNiro reservasjon i 2025 en gang.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jlan

#40
Sitat fra: JorEl på tirsdag 19. november 2019, klokken 15:02
E-mach har i hvert fall fått med seg mer enn en skjem, noe TM3 ikke har. Her synes jeg Ford må få en +.
Jeg satt akkurat og tenkte på at det er et minus for meg. Jeg har enda ikke sett et interiørbilde av Mach-E hvor ikke den lille skjermen er delvis skjult av rattet. Det er problemet, det blir for fristende å plassere diverse "varsellamper" oppe i hjørnene hvor man ikke ser dem. Man mister også muligheten for å trykke på et symbol for å utføre noe, eller for å få frem mer info. Skal det suppleres med display foran føreren så bør det være enten HUD eller at selve rattet er en skjerm.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Counterpointer

To ting om varmepumper.

1. De bråker når de er i gang.

2. Alle biler som har AC har i teorien en varmepumpe, det er kun en fireveisventil og litt elektronikk som gjør den om til en skikkelig VP.

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

tromsø

Sitat fra: daktari på tirsdag 19. november 2019, klokken 16:59
Her er en undersøkelse fra USA som viser at varmepumpe har lite verdi.
https://www.tu.no/artikler/sa-mye-betyr-varmepumpe-for-elbilen/457717

Nja, tolker artikkelen på den måten at har du en god varmepumpe løsning i bilen så virker det bra, feks i Leafen.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

daktari

Sitat fra: tromsø på tirsdag 19. november 2019, klokken 17:20
Sitat fra: daktari på tirsdag 19. november 2019, klokken 16:59
Her er en undersøkelse fra USA som viser at varmepumpe har lite verdi.
https://www.tu.no/artikler/sa-mye-betyr-varmepumpe-for-elbilen/457717

Nja, tolker artikkelen på den måten at har du en god varmepumpe løsning i bilen så virker det bra, feks i Leafen.
Den er vel heller inkonklusiv, 3 av bilene uten vp gjør det bedre enn en av de med vp, men dårligere enn en annen med vp.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA