Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye ioniq eller ny e-golf?

Startet av thornbridge, tirsdag 12. november 2019, klokken 19:20

« forrige - neste »

thornbridge

Jeg skal begynne å pendle, 14 mil t/r. Stort sett på vei med 60-80 km/t, noen km med 100-110 km/t.

Det er 7 km en vei. Kommer til å starte hjemmefra med varm bil, parkere uten å koble til lader for så å kjøre iskald bil hjem. Her kan temperaturen falle til -20 grader enkelte dager.

Valget står mellom nye ioniq og e-golf. Begge nye fra forhandler.

Jeg har skjønt at ioniq lett skal klare dette. E-golf skal også klare det, men med mindre  margin og mindre å gå på til ekstra kjøring.
(så der besvarte jeg vel mitt eget spørsmål )

Er det noen nevneverdige kvalitetsforskjeller på disse to, bortsett fra rekkevidde? Jeg er klar over at ioniq hurtiglader seinere, men det spiller ingen rolle.


mortensen

- jeg står i samme 'dilemma' og et tilsvarende valg mellem e-Golf (brugt) og Ioniq (brugt). Mine kørselsbehov er lidt anderledes, men jeg glæder mig til at høre erfarne brugeres svar. På forhånd tak :)

Crown

Sitat fra: thornbridge på tirsdag 12. november 2019, klokken 19:20
Jeg skal begynne å pendle, 14 mil t/r. Stort sett på vei med 60-80 km/t, noen km med 100-110 km/t.

Det er 7 km en vei. Kommer til å starte hjemmefra med varm bil, parkere uten å koble til lader for så å kjøre iskald bil hjem. Her kan temperaturen falle til -20 grader enkelte dager.

Valget står mellom nye ioniq og e-golf. Begge nye fra forhandler.

Jeg har skjønt at ioniq lett skal klare dette. E-golf skal også klare det, men med mindre  margin og mindre å gå på til ekstra kjøring.
(så der besvarte jeg vel mitt eget spørsmål )

Er det noen nevneverdige kvalitetsforskjeller på disse to, bortsett fra rekkevidde? Jeg er klar over at ioniq hurtiglader seinere, men det spiller ingen rolle.

Nye Ioniq hurtiglader ikke senere enn Golf, den hurtiglader bare senere enn gamle Ioniq. Begge er gode biler, prøv begge. Jeg vil nok holde en knapp på Ioniq, men jeg er inhabil for jeg har vært så fantastisk fornøyd med min, og den nye er litt bedre enn den gamle på alt utenom ladehastigheten som har falt ned på Golf-nivå.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

thornbridge

#3
Sitat fra: Crown på torsdag 14. november 2019, klokken 13:40
Sitat fra: thornbridge på tirsdag 12. november 2019, klokken 19:20
Jeg skal begynne å pendle, 14 mil t/r. Stort sett på vei med 60-80 km/t, noen km med 100-110 km/t.

Det er 7 km en vei. Kommer til å starte hjemmefra med varm bil, parkere uten å koble til lader for så å kjøre iskald bil hjem. Her kan temperaturen falle til -20 grader enkelte dager.

Valget står mellom nye ioniq og e-golf. Begge nye fra forhandler.

Jeg har skjønt at ioniq lett skal klare dette. E-golf skal også klare det, men med mindre  margin og mindre å gå på til ekstra kjøring.
(så der besvarte jeg vel mitt eget spørsmål )

Er det noen nevneverdige kvalitetsforskjeller på disse to, bortsett fra rekkevidde? Jeg er klar over at ioniq hurtiglader seinere, men det spiller ingen rolle.

Nye Ioniq hurtiglader ikke senere enn Golf, den hurtiglader bare senere enn gamle Ioniq. Begge er gode biler, prøv begge. Jeg vil nok holde en knapp på Ioniq, men jeg er inhabil for jeg har vært så fantastisk fornøyd med min, og den nye er litt bedre enn den gamle på alt utenom ladehastigheten som har falt ned på Golf-nivå.
Hvordan er bakkeklaringen på ioniq? Og vinteregenskaper generelt?

Trekkoppbil

Her er en gammel tråd, "Hyundai Ioniq på vinterføre":
https://elbilforum.no/index.php?topic=48191.0
Så kan du søke på nettet etter vektfordeling på andre biler du er interressert i.

mortensen

@thronbridge: har du overvejet det enorme brugtmarked for e-Golf? Der er næsten nye biler (10-25000km) til 225-250.000.

Meget attraktivt for os danskere ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA