Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Høydeforskjell panser

Startet av Gusse, fredag 08. november 2019, klokken 17:40

« forrige - neste »

Gusse

Opplever at høyre side av panseret ikke flukter med skjermen som dekker høyre framhjul. På venstre side flukter det rimelig godt, men på høyre side er panseret nedsenket sånn at det blir en kant. Noen andre?

Lynkjapp

Sitat fra: Gusse på fredag 08. november 2019, klokken 17:40
Opplever at høyre side av panseret ikke flukter med skjermen som dekker høyre framhjul. På venstre side flukter det rimelig godt, men på høyre side er panseret nedsenket sånn at det blir en kant. Noen andre?

Har det samme på venstre side av panseret, altså at panseret er en millimeter lavere enn skjermen. Så lite at ingen andre ser det og jeg selv ikke legger merke til det fra utsiden. Men når jeg sitter bak rattet ser jeg det. Irriterende? Mnjei. Ikke egentlig. :)

Gusse

Sitat fra: Lynkjapp på fredag 08. november 2019, klokken 19:56
Sitat fra: Gusse på fredag 08. november 2019, klokken 17:40
Opplever at høyre side av panseret ikke flukter med skjermen som dekker høyre framhjul. På venstre side flukter det rimelig godt, men på høyre side er panseret nedsenket sånn at det blir en kant. Noen andre?

Har det samme på venstre side av panseret, altså at panseret er en millimeter lavere enn skjermen. Så lite at ingen andre ser det og jeg selv ikke legger merke til det fra utsiden. Men når jeg sitter bak rattet ser jeg det. Irriterende? Mnjei. Ikke egentlig. :)

Her er det ihvertfall 0,5 cm >:(

KjerPetil

Er sånn på min og venstre side, skal sjå om Tesla vil fikse det eller om det er i henhold til standard..

Supercharger

#4
Justerte mitt panser selv siden Tesla ikke gadd/klarte å gjør det skikkelig. Anbefaler de som har tenkt å fikse opp i dette selv å sjekke hvordan panelgapet er rundt panseret. Dersom panelgapet er smalere på f.eks høyresiden, betyr det at panseret er montert for langt til høyre. Dette kan du justere selv ved å løsne mutterne som holder fast panseret. Dette fleste Model 3 har større gap på høyresiden og dette skyldtes at panseret var justert for nærme frontruta på førersiden. Fikk skade på vindusviskerne/panseret på grunn av dette. Dette vil vise seg som at den ene siden av panseret er flush mens høyresiden stikker litt opp.

Et annet problem kan være at panelgapet er veldig smalt helt framme ved støtfangeren. Da er støtfangeren montert feil og du må ta ut hele frunken for å justere ut fangeren. Tar 10 min å gjøre dette. 

En annen feil er at lukkemekanismen er justert feil, pluss eventuelt gummiknottene er for langt ut! Da er det vanskelig å lukke panseret/frunken og dette vil deformere panseret over tid (derav sunken hood).  Så dersom du sliter litt med å lukke frunken anbefaler jeg å skru gummiknottene helt inn, for å unngå skade.

Lukkemekanismen er også lett å justere selv. Det er bare å dra opp plastikkdekselet som ligger over lukkemekanismen. Da ser du fire bolter tror jeg, der to av dem er markert med blå stift. Juster på boltene med blå stift, og du kan enten senke eller heve lukkemekanismen. Bruk et kort eller lignende for å se om du har en sømløs overgang på panseret etter at du har justert lukkemekanismen.

Toalmar

Sitat fra: Supercharger på lørdag 09. november 2019, klokken 00:32
Justerte mitt panser selv siden Tesla ikke gadd/klarte å gjør det skikkelig. Anbefaler de som har tenkt å fikse opp i dette selv å sjekke hvordan panelgapet er rundt panseret. Dersom panelgapet er smalere på f.eks høyresiden, betyr det at panseret er montert for langt til høyre. Dette kan du justere selv ved å løsne mutterne som holder fast panseret. Dette fleste Model 3 har større gap på høyresiden og dette skyldtes at panseret var justert for nærme frontruta på førersiden. Fikk skade på vindusviskerne/panseret på grunn av dette. Dette vil vise seg som at den ene siden av panseret er flush mens høyresiden stikker litt opp.

Et annet problem kan være at panelgapet er veldig smalt helt framme ved støtfangeren. Da er støtfangeren montert feil og du må ta ut hele frunken for å justere ut fangeren. Tar 10 min å gjøre dette. 

En annen feil er at lukkemekanismen er justert feil, pluss eventuelt gummiknottene er for langt ut! Da er det vanskelig å lukke panseret/frunken og dette vil deformere panseret over tid (derav sunken hood).  Så dersom du sliter litt med å lukke frunken anbefaler jeg å skru gummiknottene helt inn, for å unngå skade.

Lukkemekanismen er også lett å justere selv. Det er bare å dra opp plastikkdekselet som ligger over lukkemekanismen. Da ser du fire bolter tror jeg, der to av dem er markert med blå stift. Juster på boltene med blå stift, og du kan enten senke eller heve lukkemekanismen. Bruk et kort eller lignende for å se om du har en sømløs overgang på panseret etter at du har justert lukkemekanismen.
Veldig bra og godt forklart. Takk for at du tar deg tid og gir oss andre en ordentlig forklaring.

Denne burde helt klart vært i postet i en DIY tråd  :+1: :)
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA