Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Modell s slår leaf

Startet av arnejorg1, onsdag 22. februar 2012, klokken 21:27

« forrige - neste »

arnejorg1

I følge spesifikasjoner og pris kommer jeg frem til at modell S slår Leaf på flere områder. Ser at prisen på den billigste versonen av modell s kommer på 282 879 etter dagens kurs, så må vi regne med litt pluss pluss for transport, hjul og div ekstrautstyr. La oss si rundt 310000.-, ca 30-40 tusen mer enn Leaf koster i dag. Men her får man 7-8 mil ekstra rekkevidde, mere krefter og en design-messig penere bil.
Jeg er Leaf-eier selv og sier ikke noe negativt om den, men dersom ikke nissan setter inn større batteri på neste verson av leaf tror jeg de blir slått av tesla.
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

Kristian

Er nok redd Modell S blir noe dyrere, ofte er pålegget endel mer fra USA priser og til norske priser, og det er også et spørsmål om hva som er inkludert til den prisen og hva ekstrautstyret koster. Det er mulig at Nissan justerer litt på prisen til Leaf slik at prisforskjellen vil forsvare forskjellen ellers.

Nå vil det nok være endel usikkerhet omkring en helt ny bil fra en produsent som ikke har så godt serviceapparat og heller ikke har produsert biler særlig lenge, men dagens Tesla er såpass vellykket at jeg har tro på de.

Er superfornøyd med Leafen, hadde gjerne byttet den i en Modell S, men det er jo ikke mulig  :-\.
Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

gbzdoc

Eneste jeg vet om som den ikke slår Leaf på er at den ikke ruller på norske veier enda... ;)

Men for de som kan vente 1-1,5 år så er svaret enkelt...

Tror fossil industrien også burde skjelve i buksene. Synes forøvrig det virker som de store som egentlig er fossil-fabrikanter specker NED batteriene for at det i hvert fall skal være NOE å sette fingern på med en elbil. De ønsker vel ikke kannibalisere fossilmarkedet de allerede en stor spiller i...

Tesla = No strings attached

Cobos

Merk at en Model S koster $57400. Rabatten på $7500 kommer fra det amerikanske skattesystemet og er ikke noe vi får her.
Dermed er den rene konverterte prisen: 324 500NOK. Det er for en relativt ribbet 40kWh modell. Levering + vrakpant og slikt blir det lett 340 000. Spørsmålet da er hvor mye Tesla legger på i påslag. De har snakket om 500 000 som startpris og Ferdinand bruker også dette. 500 000 er naturligvis ikke en spesielt høy pris sammenlignet med BMW 5 serie eller A6, men jeg mistenker mange vil stusse over det tilsynelatende enorme påslaget.

Problemet da for Tesla blir om den er salgbar i resten av Europa og hvordan de selger i Norge? Amerikanske priser er aldri listet med "sales tax" inkludert slik at på Tesla sin hjemmeside må du legge på den i tillegg. I Europa er det påbudt tror jeg.
Hvis vi da går utifra 500 000NOK som basis prisen før skatt blir det i Tyskland med 19% skatt  595 000NOK eller 79 500€.
Hvis vi da sammenligner med BMW som Tesla liker å gjøre starter en 520i på 42 100€ og en 550iX på 73 600€.

Med andre ord er jeg veldig spent på hva denne bilen koster i Tyskland, Norge, Sverige og Danmark :)
og dermed om gråimport blir en greie for denne?

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Boogie

Sitat fra: Kristian på onsdag 22. februar 2012, klokken 21:49
Er superfornøyd med Leafen, hadde gjerne byttet den i en Modell S, men det er jo ikke mulig  :-\.

Selg Leafen når Model S kommer.... 8)
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

Cobos

Sitat fra: gbzdoc på onsdag 22. februar 2012, klokken 21:59
Eneste jeg vet om som den ikke slår Leaf på er at den ikke ruller på norske veier enda... ;)

Men for de som kan vente 1-1,5 år så er svaret enkelt...

Tror fossil industrien også burde skjelve i buksene. Synes forøvrig det virker som de store som egentlig er fossil-fabrikanter specker NED batteriene for at det i hvert fall skal være NOE å sette fingern på med en elbil. De ønsker vel ikke kannibalisere fossilmarkedet de allerede en stor spiller i...

Tesla = No strings attached
Hovedproblmet for Tesla hvis du har rett er at de ikke klarer å lage nok biler, ihvertfall på verdensbasis til at de virkelig store bryr seg mye.
Det er isåfall mest et PR problem de kan ikke påstå at det ikke kan lages :)

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

jkirkebo

Sitat fra: gbzdoc på onsdag 22. februar 2012, klokken 21:59
Eneste jeg vet om som den ikke slår Leaf på er at den ikke ruller på norske veier enda... ;)

Men for de som kan vente 1-1,5 år så er svaret enkelt...

Enkelt er det ikke nei. Foreløpig ser det ikke ut som om Tesla vil støtte hurtigladere basert på CHAdeMO standarden. Isåfall blir det ikke aktuelt for meg, selv en 85kWh-utgave vil ikke få meg til hytta og tilbake uten å lade 40-50kWh fra aggregat. Ikke aktuelt. Jeg kommer meg opp og ned med Leafen nå, og når flere hurtigladere kommer opp på passende steder i løpet av året blir det mye enklere.

Vi får håpe neste Leaf kommer med flere batterivarianter. "Classic" med dagens batteri og ny utgave med NMC-kjemi og 36-40kWh kapasitet. Det frister meg ihvertfall ;)

Et 40kWh-batteri vil også la seg hurtiglade mye kjappere enn 24kWh-varianten.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Eopheim

Får Leaf i mars, i vente av model S som er reservert :D. Kun et tidsspørsmål før "alle" vil ha denne er min spådom, reiser til Genève for å se. Noen andre som skal?
Nissan Leaf,svart,36000km- solgt
Model S,P753 VIN:P14408, bestilt april 12

Cobos

Sitat fra: Eopheim på fredag 24. februar 2012, klokken 19:50
Får Leaf i mars, i vente av model S som er reservert :D. Kun et tidsspørsmål før "alle" vil ha denne er min spådom, reiser til Genève for å se. Noen andre som skal?
Å jeg skulle så gjerne, men har ikke råd/tid til enda en utenlandsreise i mars :( Tenker at jeg får antagelig sittet i den i august en gang så det får holde :)

Cobos

Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Kristian

Sitat fra: Boogie på onsdag 22. februar 2012, klokken 22:22
Sitat fra: Kristian på onsdag 22. februar 2012, klokken 21:49
Er superfornøyd med Leafen, hadde gjerne byttet den i en Modell S, men det er jo ikke mulig  :-\.

Selg Leafen når Model S kommer.... 8)

Ja det er jo en mulighet, men siden jeg nå allerede har en god bil, trenger jeg ikke å stresse med det. Kanskje jeg til og med kan få prøvekjøre bilen før bestilling gjøres? Eller i det minste lese noen fler brukererfaringer og tester. Lære mer om rekkevidden i praksis slik at en kan velge riktig batteribakke?

Selvfølgelig morsomt å være førstemann i gata med ny bil ingen har sett før, men det blir ikke meg denne gangen heller.  :-\
Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

arnejorg1

#10
Jeg kunne tengt meg modell x, men skal jeg først kjøpe den vil jeg ha den med lengst rekkevidde. Da blir den kostbar, så vi får se. Finner jeg derimot ut at jeg ikke må punge ut så mye ekstra for modell s, er den ett alternativ
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

javvel

Driver også å teller på knappene her. Ska selge xc90`en nå. Hadde i utgangspunktet ikke tenkt å kjøpe en tesla, men når man må nærmer 300k for en leaf som garantert kommer til å falle i verdi når Model S kommer, så vet jeg ikke. Synest også det er alvorlig mye småtull med en såpass dyr bil(leafen) til at man kan kalle den billig. Med tanke på at man hverken har toll eller moms så er det også temmelig mye. Noen gjør stor profitt her. Det er sikkert. Det er vel en grunn til at trillingene datt 50k ganske fort etter leafen kom. Og de tjener helt sikkert penger på de forde.....

Nei, tror det blir å handle en billig dieselbil som bruker under halvliteren og sette seg på venteliste. Så kan man jo følge litt med på når de første Modell S blir levert og se hva folk erfarer. Er jo mulig å trekke seg fra ventelista så....
2013 Nissan Leaf

arnejorg1

modell s blir nok en hundre tusen dyrere enn leafen, men jeg tror det blir ett bedre kjøp allikevell
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

jkirkebo

Sitat fra: arnejorg1 på søndag 04. mars 2012, klokken 16:37
modell s blir nok en hundre tusen dyrere enn leafen, men jeg tror det blir ett bedre kjøp allikevell

Så sant en ikke har behov for å kjøre på langtur. Siden den neppe vil støtte CHAdeMO hurtigladere vil en 24kWh Leaf fint kunne brukes på hytta for min del mens en 40kWh Model S ikke vil fungere. En 85kWh Model S _kan_ fungere, men kun de gangene jeg stopper i Oslo på vei til/fra hytta for å jobbe, slik at jeg kan lade 8-10 timer på 16A.

Neste bil for min del blir antageligvis Leaf 2.0, i 2015 eller 2016, med batteri på forhåpentligvis rundt 40-45kWh.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

javvel

Kan ikke tenke meg annet en at dette vil det bli en løsning på. Enten så går tesla med på og lage overganger til vanlig hurtiglader eller så bygger de sine egne. Kanskje de bygger sine egne "ladebokser" på samme områder som andre hurtigladere. Det letteste for oss er nok at det blir en verdensstandard på dette, noe jeg også tror kommer til å skje over litt tid.
2013 Nissan Leaf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA