Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Veihjelp i bilen

Startet av Trekkoppbil, tirsdag 05. november 2019, klokken 18:42

« forrige - neste »

Trekkoppbil

Her er ei liste over utstyr man kan vurdere å ha med seg i bilen:
http://elbilwiki.no/index.php/Leaf:Nyttig_utstyr_i_bilen#Utstyr_til_veihjelp

Er det noen som kan komme på andre ting man kan trenge langs veien?
Eller har noen erfaring med å trenge annen veihjelp ?

Sjalabais

Får man nytte av startkabler i en Leaf? Jeg er også usikker på om bilen kan taues. Mener å huske at manualen sier noe om at fremhjulene må på tralle? Spade og pledd er greie å ha om vinteren, det har jeg faktisk brukt en del. Dopapirrull må alltid være med uansett.
2012 Leaf Tekna

Trekkoppbil

#2
Den vanligste årsaken til at NAF rykker ut om vinteren, er problemer med startbatteriet: https://dntv.dn.no/m/q3iTJeIq/-de-som-akkurat-har-fatt-seg-elbil-vil-merke-en-ting-spesielt-na-som-vi-har-gatt-inn-i-vinteren

Startkabler synes jeg er noe av det viktigste å ha med seg i Leaf. En lite booster i lommeformat kan være enda mer lettvint, men da er du avhengig av at den er lada opp, og batteribokser man sjelden bruker, har en tendens til å få defekte batterier ettervert.

Og en god batterilader så man kan lade opp over natta, kan også gjøre susen.

Jeg har inntrykk av at mange problemer man opplever med Leafen, skyldes dårlig spenning. Når bilen står 3-4 uker uten å være i bruk, så er den ofte død eller halvdød etterpå.

Og når man ser på diskusjonstråder her på forumet, så er det fascinerende hvor mange nye tråder som stadig popper om om medlemmer som vil diskutere sin opplevelse av lågt 12V-batteri.

Trekkoppbil

#3
Man kan også få veihjelp hos enkelte bilorganisasjoner:

NAF, kr 1220 for hovedmedlem, og halv pris for familiemedlem
KNA, kr 990 for medlem ut 2020
Elbilforeningen, kr 875 for medlem og kr 310 for hustandsmedlem
MA, kr  910 for medlem og kr 290 for familiemedlemskap
Viking kr 1190. Kr 590 for venn.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA