Skrevet av Emne: Mulig problem med varmgang i kabel på Cirkle K sine 150 kW-ladere  (Lest 516 ganger)

Håvar

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 213
    • Vis profil
Mulig problem med varmgang i kabel på Cirkle K sine 150 kW-ladere
« på: mandag 04. november 2019, klokken 19:00 »
Teslabjørn melder om at Cirkle K sin 150 kW lader brått strupes til  25 30 og deretter 5 10 kW. Disse kablene er ikke vannavkjølte, og han filmer med IR-kamera som viser tydelig varmeutvikling.

Er det noen her inne som har opplevd lignende enda? Dersom dette er et reelt problem synes jeg Cirkle K bør opplyse om dette, evt stenge laderne eller la de være gratis. Det er ikke greit å betale 3,50,- pr min for potensielt 5-10 kW.
Dette er jo kun fra én lader, så kan være en isolert feil.

Lenke til nevnte video: https://youtu.be/wi4WTWhI8ig?t=456
« Siste redigering: mandag 04. november 2019, klokken 19:06 av Håvar »

daktari

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2704
    • Vis profil
Sv: Mulig problem med varmgang i kabel på Cirkle K sine 150 kW-ladere
« Svar #1 på: mandag 04. november 2019, klokken 19:53 »
Det er ikke bare vannet i kjøleledningen som har frosset? Eller er de virkelig ikke vannkjølt, hvilken modell lader var det?

Orbit

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2053
    • Vis profil
Sv: Mulig problem med varmgang i kabel på Cirkle K sine 150 kW-ladere
« Svar #2 på: mandag 04. november 2019, klokken 20:09 »
Jeg har brukt samme type lader (ABB Terra HP) på CK Kiellands plass (Oslo) noen ganger med e-tron, og det er ikke noen struping av effekt der før bilen selv trenger det. Så tipper det er et problem spesifikt på denne laderen. Vil også tro at kjølingen er en vann/glykol-miks, og ikke bare vann.
« Siste redigering: mandag 04. november 2019, klokken 20:22 av Orbit »
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Lars C. Krogenæs

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2276
  • Fremtiden er elektrisk!
    • Vis profil
    • Rådgiver for ladeløsninger til borettslag, sameier og offentlige ladeplasser.
Sv: Mulig problem med varmgang i kabel på Cirkle K sine 150 kW-ladere
« Svar #3 på: tirsdag 05. november 2019, klokken 08:34 »
Nå koker Teslabjørn suppe på en spiker.

Den 150kW laderen på Circle K Rundtom (Drammen) har hatt problemer med vannkjølingen. Vi fikk melding om problemet på onsdag 30.10 og identifiserte problemet på torsdag 31.10. Fredagen var teknikere fra ABB og så på laderen og oppdaget at kjølingen på 150 kW laderen på Rundtom var ute av drift. Dette ble ordnet ca kl 14 på fredag.

Det som skjedde var at ladekablen ble for varm og at laderens sikkerhetssystem koblet inn og reduserte ladeeffekten til et (mye) lavere nivå. Vi følger nå opp også laderne på Lier og andre stasjoner med ABB ladere.

Vi kan bekrefte at alle 150 kW ladere på Circle K stasjonene har aktiv kjøling og skal levere 150 kW uten problemer, og uten at ladekabel blir ubehagelig varm. Circle K bruker de beste laderne som finnes på markedet, dette er de samme laderne (Tritium og ABB) som også Ionity bruker i Norge og andre land, og som kan levere opp til 350 kW. 

Problemet ligger altså i at ladestasjonens vannkjøling ikke fungerer og da trår sikkerhetsmekanismer inn og begrenser strømstyrken som sendes gjennom kabelen. Kabelen er selvfølgelig vannkjølt, slik det er på alle 150kW ladere i Norge. Og vannkjølingen har selvfølgelig "frostvæske" slik at de ikke fryser i den kalde årstiden.

Lars C. Krogenæs
Circle K
« Siste redigering: tirsdag 05. november 2019, klokken 08:48 av moderator 2 »
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Håvar

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 213
    • Vis profil
Sv: Mulig problem med varmgang i kabel på Cirkle K sine 150 kW-ladere
« Svar #4 på: tirsdag 05. november 2019, klokken 08:40 »
Takk for godt svar, da er dette heldigvis et engangstilfelle  :+1:

Orbit

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2053
    • Vis profil
Sv: Mulig problem med varmgang i kabel på Cirkle K sine 150 kW-ladere
« Svar #5 på: tirsdag 05. november 2019, klokken 08:59 »
Og det illustrerer et poeng: Meld alltid fra til operatør dersom du oppdater problem med en lader, selv om du klarer å komme deg rundt det.

Akkurat dette (hvor laderen går i nødmodus) kan oppdages med sentral monitorering, men det er mye annet som skade på kabel eller kontakt, knapper/berøringsskjerm som ikke fungerer, RFID-leser som ikke virker - som kun vi som er på lokasjon kan oppdage. Jeg har sikkert meldt inn noen titalls slike gjennom årene. GK har vært veldig flinke til å følge opp (typisk fikset når jeg er innom noen dager senere), mens Fortum har sørgelig treg problemløsing både på større ting (defekt lader), som småting som defekt RFID-lesere og feil avregning av lading som fremdeles ikke er rettet etter over ett år, trass mange feilmeldinger fra min side.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

hanche

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 437
    • Vis profil
    • Jobber på NTNU
Sv: Mulig problem med varmgang i kabel på Cirkle K sine 150 kW-ladere
« Svar #6 på: tirsdag 05. november 2019, klokken 20:46 »
Nå koker Teslabjørn suppe på en spiker.
Eller i dette tilfellet, på en kabel. Som har den fordel at man slipper en ekstern varmekilde. Det blir sikkert en utmerket suppe!  ;D
Trondheim; Kia Soul EV 2018