Rengjøring av kjede og tannkrans

Startet av SveinJ, søndag 03. november 2019, klokken 10:23

« forrige - neste »

SveinJ

Jeg har en Haibike med dobbel tannkrans foran. Etter noen turer i område med sand er kjedet forurenset av sand. Det er vel ikke så smart å bruke høyttrykkspyler for å få ut med mulig av sandkornene, så jeg brukte WD-40 og vann og fille. Men fortsatt sand i kjedet. Noen som har gode forslag til andre metoder?
2021 VW i.d4 Max Honey yellow,
2025 VW ID.4 4-Motion Excl. Costa Azul

PerBear

Jeg ville aller først demontert sykkelkjedet vhja kjedekutter (feks https://www.biltema.no/fritid/sykkel/sykkelservice/sykkelverktoy/kjedekutter-2000038268).
Så ville jeg renset kjedet og tannhjul hver for seg:

Kjedet ville jeg renset i et kar med white spirit og deretter blåst det rent med trykkluft. Hvis det fortsatt var sand i kjedet - høres på lyden når kjedet beveges - så ville  jeg renset den brukte white spirit gjennom et kaffefilter og gjentatt renseprosessen. Når kjedet var helt fritt for sand ville jeg lagt det i et kar med passende smøremiddel over natten.

Tannhjulene ville jeg renset med nylon eller messingbørste samt filler fuktet med white spirit.

NB: Sikkert lurt å bruke gummihansker når du jobber med white spirit pga helsa.
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

turfsurf

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

SveinJ

Takk for svar, men det er jo ikke mulig å drive med verksted vedlikehold når man er på tur. Etter 60 mil er det vel ikke nødvendig å bytte kjede.
2021 VW i.d4 Max Honey yellow,
2025 VW ID.4 4-Motion Excl. Costa Azul

elektrolux

Helifuel og tannbørste etterfulgt av kjedespray burde gjøre susen.

Den gang jeg hadde kjede på MC hadde jeg 2 kjeder og drog det ene av med det andre hver uke. Det som ble dratt av ble vasket og kokt i kjedefett før det ble hengt til tørk, klar til neste bytte.

Etter 2 år var fremdeles kjeder og tannhjul omtrent som nye.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

edyrli

Jeg pleier sveive kjedet gjennom en sånn innimellom. Blir sikkert ikke like rent som med tannbørste eller ta kjedet av og vanske, men er mye enklere.
https://www.biltema.no/fritid/sykkel/sykkelservice/rengjoring-og-smoring/kjedevasker-2000040385
2020 SEAT Mii Electric
2017 Mitsubishi Outlander PHEV
1996 Suzuki LS-650 Savage

SveinJ

Snakket med Skalstad Sport på Kongsberg, han anbefalte en «de-greaser» spray først. Deretter varmt vann med Zalo og børste. Så klut med zalovann til å tørke av kjedet og tilslutt kjedeolje.
2021 VW i.d4 Max Honey yellow,
2025 VW ID.4 4-Motion Excl. Costa Azul

HalvorV

Har det siste året brukt voks i stedet for olje, veldig fornøyd med det.
Har til enhver tid 4-5 kjeder nyvokset og klar til bruk.

https://bikeshop.no/tilbehor/verksted-og-verktoy/sm%c3%b8ring/vedlikehold/voks/molten-speed-wax/molten-speed-wax-kjedevoks-453-gram-revolusjonerende-sm%c3%b8remiddel-msw10001-p0000155982

Voksen holder lenge og kjedet blir ikke skittent.
OBS driverket må være helt rent før man går over til voks.
Tesla Model Y Performance solgt, bensin er den nye vinen!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA