Skrevet av Emne: Skeivslitte dekk  (Lest 1554 ganger)

hgs

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 679
    • Vis profil
Skeivslitte dekk
« på: onsdag 16. oktober 2019, klokken 22:55 »
Oppdaget kraftig skeivslitasje på framdekkene da jeg bytta dekk i dag. Pilot Sport 4 på originale 18' aerofelger. Ca 1 mm igjen på innsiden, 4 på utsiden. Dette er vel langt utenfor det som er akseptabelt? Dekkene er kjørt ca 26000 km. Dette må vel gå an å kreve hjulstillingskontroll på.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

magnetic

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 266
    • Vis profil
Sv: Skeivslitte dekk
« Svar #1 på: onsdag 16. oktober 2019, klokken 23:27 »
i tillegg så øker wattforbruket, da bilen ikke ruller like lett med ploging/streking av hjula.
Så det kan være lurt å følge med på slitasjen på dekka, og måle mønster på innsiden og utsiden, FØR 26000km
Så man kan får retta opp skjeve hjulvinkler tidligere

Her er også en med feil toe in, med mer slitasje på innsiden.
Servicing your Tesla model 3: The Complete Guide
  https://youtu.be/9h3W-0iWYvc?t=231
« Siste redigering: onsdag 16. oktober 2019, klokken 23:41 av magnetic »

Vesel

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 579
    • Vis profil
Sv: Skeivslitte dekk
« Svar #2 på: torsdag 17. oktober 2019, klokken 18:27 »
Har du kjørt med for høyt trykk?
Ifølge TPMS var dekktrykket på bilen min oppe i 3,7 bar da jeg kjørte på Autobahn i sommer i 180 i steikende sol og 38°C. Antok at det var det høye trykket som førte til noe ujevn slitasje hos meg. Ikke så mye slitasje som hos deg da.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke piggdekk og plog til denne! 😂

gigafactory

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 537
    • Vis profil
Sv: Skeivslitte dekk
« Svar #3 på: torsdag 17. oktober 2019, klokken 19:49 »
Bråket ikke de dekkene noe jævlig når de var så slitte?

hgs

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 679
    • Vis profil
Sv: Skeivslitte dekk
« Svar #4 på: torsdag 17. oktober 2019, klokken 22:09 »
i tillegg så øker wattforbruket, da bilen ikke ruller like lett med ploging/streking av hjula.
Så det kan være lurt å følge med på slitasjen på dekka, og måle mønster på innsiden og utsiden, FØR 26000km
Så man kan får retta opp skjeve hjulvinkler tidligere

Her er også en med feil toe in, med mer slitasje på innsiden.
Servicing your Tesla model 3: The Complete Guide
  https://youtu.be/9h3W-0iWYvc?t=231
Forbruket har vært bra, ca 1.3 -1.4 kWh ved normal langkjøring på norsk landevei. Ikke kjent noen tegn til sporing eller vibrasjoner heller, så har ikke hatt noen mistanke. Jeg er kjent med at det har vært mye hjulstillingsfeil på Model S, men har ikke hatt i tankene at dette skulle bli et problem på lettere Model 3 med mindre felger.

Har du kjørt med for høyt trykk?
Ifølge TPMS var dekktrykket på bilen min oppe i 3,7 bar da jeg kjørte på Autobahn i sommer i 180 i steikende sol og 38°C. Antok at det var det høye trykket som førte til noe ujevn slitasje hos meg. Ikke så mye slitasje som hos deg da.
Jeg tror ikke det. Vi har vanligvis 3.1 bar (45 psi), og det hadde vi også på Model S uten slike problemer. Hva det var i varmen på europaturen vår i sommer er jeg ikke sikker på. Men det burde vel uansett ført til lik slitasje bak om hjulstillingen hadde vært OK? Vi fikk iallfall aldri noe varsel om ulikt trykk i dekkene. 

Bråket ikke de dekkene noe jævlig når de var så slitte?
Nei - Dvs: Det er alltid vanskelig å si siden dette i tilfelle kommer snikende over lang tid, og da kan det bli ganske ille før man reagerer siden man venner seg til lyden. Den ble hakket stillere da vinterdekkene (Nokian R3) kom på, men er uansett vant med fra Model S at de piggfrie vinterdekkene var stillere enn sommerdekkene.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

Vesel

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 579
    • Vis profil
Sv: Skeivslitte dekk
« Svar #5 på: torsdag 17. oktober 2019, klokken 22:36 »
Har du kjørt med for høyt trykk?
Ifølge TPMS var dekktrykket på bilen min oppe i 3,7 bar da jeg kjørte på Autobahn i sommer i 180 i steikende sol og 38°C. Antok at det var det høye trykket som førte til noe ujevn slitasje hos meg. Ikke så mye slitasje som hos deg da.
Jeg tror ikke det. Vi har vanligvis 3.1 bar (45 psi), og det hadde vi også på Model S uten slike problemer. Hva det var i varmen på europaturen vår i sommer er jeg ikke sikker på. Men det burde vel uansett ført til lik slitasje bak om hjulstillingen hadde vært OK? Vi fikk iallfall aldri noe varsel om ulikt trykk i dekkene.
Hvis du dro fra Norge med 3,1 bar så hadde du godt mulig enda høyere trykk enn meg på Autobahn. Jeg hadde 2,9 bar med "kalde" dekk da jeg dro, som er det som er anbefalt trykk på denne bilen (se i dørkarmen ved førerdøra). TM3 veier noe mindre enn TMS, derfor skal den også ha noe lavere dekktrykk.

Jeg bare husker vi lærte på kjøreskolen at om man kjører med for høyt trykk på dekkene så vil de slites mer på midten. Kjører man med for lavt så vil de slites mer på sidene. Ved riktig dekktrykk skal de slites likt. TPMS ga heller ingen varsel til meg om at 3,7 bar var for høyt, så jeg bare kjørte på jeg også og tenkte bare det var fin-fint med lavere rullemotstand. Vet ikke ved hvilke avvik TPMS begynner å gi varsel, men synes da en forskjell på 0,8 bar fra idealet er mye når jeg tenker på det i ettertid. Jeg hadde trodd den ville slått ut ved +/-0,3 bar eller deromkring.

« Siste redigering: torsdag 17. oktober 2019, klokken 22:38 av Vesel »
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke piggdekk og plog til denne! 😂

N00b

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 588
    • Vis profil
Sv: Skeivslitte dekk
« Svar #6 på: fredag 18. oktober 2019, klokken 18:27 »
Disse bilene vil bruke mer dekk du er vant med fra før. Mine dekk gikk 16.000km før jeg bytta over nå. De holder kanskje 1 sesong til og ja innsiden foran er synlig mer slitt enn utsiden. Så får de bli bakdekk neste år

Ingeniøren

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2497
    • Vis profil
Sv: Skeivslitte dekk
« Svar #7 på: lørdag 19. oktober 2019, klokken 09:38 »
Kan vel og tyde på at camber vinkel ikke er stilt skikkelig. Ville snakket med Tesla om saken om de kanskje bevist har valgt en for stor negativ camber for bedre stabilitet.

https://www.youtube.com/watch?v=jSFmUmVWBp0
« Siste redigering: lørdag 19. oktober 2019, klokken 09:41 av Ingeniøren »
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Randeboy

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 37
    • Vis profil
Sv: Skeivslitte dekk
« Svar #8 på: lørdag 19. oktober 2019, klokken 12:14 »
Ganske vanlig på biler med sportslige kjøreegenskaper å ha aggressiv camber, som igjen betyr at dekk kan slite skeivt. Det er noe dere bare må leve med.

jlan

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1337
    • Vis profil
Sv: Skeivslitte dekk
« Svar #9 på: lørdag 19. oktober 2019, klokken 14:07 »
Det skal være mulig å få en indikasjon på hva som er feil ved å se på hvordan slitasjen er fordelt:
 https://images.app.goo.gl/jAnQZVE9K3DBQW6LA
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

hgs

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 679
    • Vis profil
Sv: Skeivslitte dekk
« Svar #10 på: tirsdag 05. november 2019, klokken 22:37 »
Da har bilen vært hos Tesla, og de tok hjulstillingskontroll og justering på garanti uten diskusjon da de så sommerdekket. Må også si at Rud har tatt seg skikkelig opp siden vi sist var innom med Model S'en for noe over ett år siden - proft mottak og utlevering, og alt klart til den tida man hadde fått oppgitt. Stor kontrast til gamle dager da man kunne bli sittende en evighet, keyfob'en ble rota bort og en annen gang fant de ikke engang bilen da vi skulle hente den..:o Kudos, dette går framover! 
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

arthur

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2391
    • Vis profil
Sv: Skeivslitte dekk
« Svar #11 på: onsdag 06. november 2019, klokken 07:26 »
Så får de bli bakdekk neste år

Mange eksperter som diskuterer om disse skal foran eller bak og hvor de beste/mest slitte dekkene skal være, og hvorfor.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp (2020)
Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Amatøren

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2180
    • Vis profil
Sv: Skeivslitte dekk
« Svar #12 på: onsdag 06. november 2019, klokken 08:24 »
Har hørt at hvis man har forskjellig slitasje og skal 'tyne' dekkene ett år til så settes de beste foran.

Det er for at når man kjører i mye vann så presser forhjulene bort vannet (de med mest mønster leder best bort vannet) før mer slitte bakhjul kommer.

Jo mer slitte dekkene er, jo mindre vann kan de være før vannplaning.
VW e-up! 09.2017 - Puffen
VW e-Golf 08.2018 - Lynet
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
---------------------------------------------------------
Bestilt Audi e-tron 50
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ

Ingeniøren

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2497
    • Vis profil
Sv: Skeivslitte dekk
« Svar #13 på: onsdag 06. november 2019, klokken 09:13 »
Så får de bli bakdekk neste år

Mange eksperter som diskuterer om disse skal foran eller bak og hvor de beste/mest slitte dekkene skal være, og hvorfor.

Kommer vel litt an på om bilen er over eller under styrt, hvor den trekker og hvordan man kjører, men selv har jeg alltid satt de best foran.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Macnus

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 78
    • Vis profil
Sv: Skeivslitte dekk
« Svar #14 på: onsdag 06. november 2019, klokken 09:16 »
Ganske vanlig på biler med sportslige kjøreegenskaper å ha aggressiv camber, som igjen betyr at dekk kan slite skeivt. Det er noe dere bare må leve med.
+1  :+1: