Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bananeske-test, like stor som EQC og i-Pace

Startet av geear, fredag 11. oktober 2019, klokken 10:13

« forrige - neste »

geear

Overraskende stille her inne med tanke på at produksjonsutgave av bilen nå står på norsk jord. Teslabjørn tok med seg 19 bananesker til en forhandler...  :laugh:


https://www.youtube.com/watch?v=7HvFKcT_rjM

i-Pace tok 6 i bagasjerommet og 20 med nedlagte seter.
EQC tok 7 i bagasjerommet og 20 med nedlagte seter.
ID3 tok 7 i bagasjerommet og 19 med nedlagte seter, men hadde nesten plass til en eske ved taket + en eske ved bakluka, så Bjørn var usikker på om han skulle si 19 eller 20.

Fremstår som ganske kurrant, og hvis de klarer å dra med seg VW-fansen så blir det selvfølgelig nok en storselger fra VAG. Virker som VW har klart å utnytte en del av fordelene med en ren el-plattform nå, i motsetning til med e-Golf og e-Up.

Eeegentlig er det mest overraskende å se hvor liten plass i-Pace og EQC har, med tanke på at de også har mindre plass enn Leaf, e-Soul og e-Niro.

Counterpointer

En kan hvis en vil være snill si at premiumbilene nok er mye bedre polstret og isolert.

Blir spennende å høre hvordan støy blir i ID3!

Øyvind.h

#2
Jeg har hatt 1995 VW Polo som eneste bil i perioder og det var overraskende hvor mye en kunne laste inn i den. Mener vi hentet en innpakket vaskemaskin i den og det gikk akkurat mellom gulv/tak/vegger/mot førersetet.
I EQC er jeg jaggu ikke sikker på at jeg ville fått vaskemaskinen inn i bilen, men så store ting tas jo på henger. Og som familiebil stiller de fortsatt i litt forskjellig liga både på bagasjeplass og anvendelighet, selv om den ene kan ta en vaskemaskin.

Men kikket kjapt på eqc og id3 boksvideoene nå og en ser jo da hvorfor resultatet ble som det ble. Dvs at de er "like" ;D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

SurSnasen

Nå er jo ikke akkurat banankasser det mest representative for hva man får inn i en bil. Man kan stable inn 19 kasser, og knapt ha luft igjen til overs. Eller man kan stable inn 19 kasser, og fremdeles ha mye luft til overs.

En langt mer praktisk og hverdagslig test ville vært familiesituasjon med en fast mengde bagasje samt en standard barnevogn.

Magnus Hansen

#4
Sitat fra: SurSnasen på fredag 11. oktober 2019, klokken 12:41
En langt mer praktisk og hverdagslig test ville vært familiesituasjon med en fast mengde bagasje samt en standard barnevogn.

Pluss fire par ski  :)

Øyvind.h

#5
Jeg tror ikke noen er så sneversynte at de mener bananesketesten er en konklusjon på bagasjeplass, men det er en grei repeterbar og veldokumentert test. Et eksempel er at noen biler ribbes ned til karosseriet, mens andre beholder gulv og produsentens innlegg/innhold. Og det er han helt åpen om i videoen da det er minste motstands vei til mest mulig volum som gjelder. Så lenge alt filmes og dokumenteres slik det gjøres synes jeg det er gode tester som gir en indikasjon på praktisk bruk med bagasje i eskeform.
Skal en konkludere på plass må en derimot se på bagasjerommets mål (høyde/bredde/dybde), produsentens oppgitte litermål, ekstrarommenes utforming/anvendelighet, muligheter for utvidelser (takstativ og hengerfeste). Først da forstår en hva slags bil en kjøper i praksis og hvor anvendelig den er. En lang bil har jo bedre rom for en lang takboks enn eksempelvis ID3-klassen hvor takboksen må være relativt kort for å ikke blokkere bakluka.

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 11. oktober 2019, klokken 12:47
Pluss fire par ski  :)
Skiene tar man vel stort sett uansett på taket i en bil som ID3.

Men det hadde vært en fin videreutvikling av testen å ta med eksempelvis en stor koffert, et par bager, et par sekker, ski osv. Samtidig - en tilpasser jo gjerne bagasjevalg til bagasjerommet. Eksempelvis er det helt unaturlig for oss når vi reiser på tur å pakke i harde firkantete enheter da det er veldig klønete i et bagasjerom. Det pakkes i bag`er i varierende størrelse. Noen får plass under gulv, noen ved siden av hundebur og noen lette har vært fotstøtte for ungene. I X kan en jo også pakke innunder rad 2 der det er god plass. Men da må det være lette ting som ikke skader i kollisjon og som lar seg forme litt etter stedet de pakkes inn i.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

1000kwh

Fyren står og filmer at han presser bananesker inn i en bil midt blant en mengde folk. Jeg tror vi lar kritikk av testmetode ligge :D

Forøvrig synes jeg testmetoden er god. Den er lik hver gang og det er derfor sammenlignbart. Hva i alle dager er vanlig bagasje for en familie? Vi pakker alltid i bagger, som gir vesentlig mer muligheter for å presse sammen bagasjen på minst mulig plass.

Magnus Hansen

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 11. oktober 2019, klokken 13:00

Skiene tar man vel stort sett uansett på taket i en bil som ID3.

Joda. Bortsett fra at ID3 ikke har feste for takstativ.

Chimp

Sitat fra: gr på fredag 11. oktober 2019, klokken 10:13
Eeegentlig er det mest overraskende å se hvor liten plass i-Pace og EQC har, med tanke på at de også har mindre plass enn Leaf, e-Soul og e-Niro.

Jeg kjører aldri rundt med bananer. Banankasser gir en indikasjon men du kan ikke si at i pace og eqc har liten plass i bagasjerommet - det stemmer ikke. De har heller ikke mindre plass enn leaf osv.
Jeg har god erfaring fra andre småbiler jeg selv har hatt, samt større biler i andres eie.
EQC har jeg ikke sett personlig, men jeg har sett bagasjerommet til audi og jaguar og de er store og ganske like. MYE større enn en golf feks. Har lyst til å si dobbelt så stort men da vet jeg at folk sier jeg smører for tjukt på, men sånn føles det.
Det er noe med at jeg nå får plass til 3 stk 70-80 liters kofferter ved siden av hverandre + bagger innimellom og oppå. Det er pga bredden og dybden på bagasjerommet som gjør at det blir bedre plass for dagligdags opplasting. Noen biler har veldig mye plass over vinduet, men det hjelper ikke fordi der er jeg interessert i å ha sikt, ikke laste opp til taket.
Inn i i pace kan jeg legge ned og få plass til store kjøp i butikk, samt terrengsykkelen min om jeg ønsker. I a3'n måtte jeg ta av forhjulet og det var fortsatt vanskelig å få sykkelen inn i bilen. Det er pga bredden.

Flere av bilene du nevner har smale (ikke dype) bagasjerom, som er veldig høye. Det blir plass til mange banankasser, men vanskelig med barnevogn og bikkjebur.
Jeg synes testene til TB er fine, men det er ikke en vedtatt sannhet at banankasser stablet i høyden gir mest info om praktisk plass. Men bevare meg vel, de er fine å sammenlikne mot antall liter oppgitt av produsent.

PS: er sikker på at id får sykt bra plass til å være en så liten bil, ikke det jeg her kommenterer på. Det er hvordan dere tolker resultatene fra banankassetesten med to streker under svaret.

Mulig jeg høres hårsår ut på vegne av i-pace, men jeg lever ikke i en verden der jeg tror det er verdens beste bil. jeg har selv vært innom tanken å bytte til id, hadde kanskje også gjort det hvis den hadde hatt awd :)


jlan

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 11. oktober 2019, klokken 13:26
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 11. oktober 2019, klokken 13:00
Skiene tar man vel stort sett uansett på taket i en bil som ID3.
Joda. Bortsett fra at ID3 ikke har feste for takstativ.
Og ikke hengerfeste. Men det er skiluke ihvertfall. Det går vel akkurat med lange ski, hvis de polstres godt og trekkes frem på midtkonsollen.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

geear

Virker som det er noen som blir "fornærmet" av bananesketestene til Bjørn, og derfor stadig må påpeke at det ikke er en vedtatt sannhet om plass. Jeg velger å tro at alle skjønner at en bananesketest er en bananesketest, og at det er mange variabler inne i bildet, akkurat som under rekkeviddetester, forbrukstester eller 1000 km challenges. Fordelen med Bjørn sine tester (dersom man ser de før man hamrer løs på tastaturet) er at han er åpen med variablene. I dette tilfellet viste han godt at det var ganske mye luft som han ikke klarte å fylle (noe han kanskje hadde klart om han ikke stod på en demo full av folk, uten at han sier det).

Det jeg setter pris på med dette er at det er en repeterbar testmetode som gir en god indikasjon på hva en kan forvente av lett utnyttbar lastekapasitet. Akkurat som forbruk og rekkeviddetestene hans, hjul, vind og vær vil helt åpenbart gi utslag, men variablene er han veldig åpen med, og siden vi har lov til å tenke selv, så gir det gode indikasjoner på forholdene mellom forskjellige biler. Og det er enklere å forholde seg til enn en test fra VG Motor med Hanne Hattrem bak rattet på en bil, og prøve å sammenligne det med en test av en annen bil på et eller annet utenlandsk nettsted.
At litermål er en mye mer nøyaktig test for plass er helt åpenbart, men jeg sliter mer med å forholde meg til literangivelsen fra produsentene. Noen oppgir ved toppen av seterygg, noen i bunn av vinduer, andre til taket? For eksempel virker 650 liter i i-Pace som et helt utopisk tall i forhold til tall fra andre produsenter, jeg klarer liksom ikke forstå det. Føler bananesketesten gir et bilde som er mer som forventet i forhold til andre biler.

Chimp

Nei vettu hva. Det virker ikke som noen blir fornærmet av TB sine tester. Det er måten DU oppsummerer testen hans på som er problemet. Ref overskriften din, samt

Sitat fra: gr på fredag 11. oktober 2019, klokken 10:13
Eeegentlig er det mest overraskende å se hvor liten plass i-Pace og EQC har, med tanke på at de også har mindre plass enn Leaf, e-Soul og e-Niro.

Folk som deg setter to streker under svaret og kommer med håpløse utsagn.
Eksempelvis er rekkevidden til en bil 400 km, fordi TB hadde en test. Og en annen går bare 350 km.
Men TB er ikke flink til å få frem at testene gjøres med faktor X og Y og Z som påvirker testen, vind felger fart og temperatur blant noen. Den ene bilen ble kjørt med 18 tommer og den andre med 20, på to forskjellige dager med de og de forskjellene i miljø. Ja det var samme fart og rute, men den ene dagen blåste det motvind og den andre dagen var det 5 grader mer og marginal medvind. TB snakker kanskje litt om det i forbifarten, men er ikke flink på å legge frem hva det betyr for forbruket.
Og siden han ikke er flink til å få frem slikt,dukker sånne som deg opp som sprer usannheter. Man må se bak det TB driver med, og det er det jeg gjør i mitt forrige innlegg.
Så skriver du sensasjonsoverskriften at id er like stor som EQC og i-pace (Javel, sjekk fysiske mål) og at det overrasker deg hvor små disse bilene er - really? jeg tror du bør låne deg en av de bilene en helg og dra på hytta så får du sett praktisk at dette ikke er mindre biler enn leaf og soul som du snakker om.

Counterpointer

Sitat fra: Chimp på fredag 11. oktober 2019, klokken 14:23
Så skriver du sensasjonsoverskriften at id er like stor som EQC og i-pace (Javel, sjekk fysiske mål)
Nei han gjør ikke det! Har du lest tittel på tråden du skriver i?

BANANESKETEST ........

Det er utgangspunktet. My god så såre tær noen har.

Går ikke gjennom hele innlegget ditt. Det får holde med ett enkelt og grelt eksempel på akkurat det du kritiserer, som du gjør selv.

Øyvind.h

Sitat fra: knut.aulie på fredag 11. oktober 2019, klokken 22:18
Sitat fra: Chimp på fredag 11. oktober 2019, klokken 14:23
Så skriver du sensasjonsoverskriften at id er like stor som EQC og i-pace (Javel, sjekk fysiske mål)
Nei han gjør ikke det! Har du lest tittel på tråden du skriver i?

BANANESKETEST ........

Det er utgangspunktet. My god så såre tær noen har.
Vel - både trådens tittel og posten setter likhetstegn mellom bananesker og plass, noe det må være lov til å argumentere mot :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 11. oktober 2019, klokken 22:35
Sitat fra: knut.aulie på fredag 11. oktober 2019, klokken 22:18
Sitat fra: Chimp på fredag 11. oktober 2019, klokken 14:23
Så skriver du sensasjonsoverskriften at id er like stor som EQC og i-pace (Javel, sjekk fysiske mål)
Nei han gjør ikke det! Har du lest tittel på tråden du skriver i?

BANANESKETEST ........

Det er utgangspunktet. My god så såre tær noen har.
Vel - både trådens tittel og posten setter likhetstegn mellom bananesker og plass, noe det må være lov til å argumentere mot :)
Jo da, men måten det gjøres på!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA