Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Garanti på seter i Tesla

Startet av sven erik, mandag 07. oktober 2019, klokken 00:57

« forrige - neste »

sven erik

noen her som vet tiden på garanti på seter fra tesla ?

Hodetelefoner

#1
Deg igjen....
Du har 3 tråder snart.
Kan du ikke slutte å plage tesla og folk?
Du blokkerte meg når vi prøvde å fortelle deg at motorene på tesla ikke går baklengs ved regenerering.
Du klarer fint å ødelegge seter sånn som du går inn og ut av biler. Dette vet du. 

geear

#2

jlan

#3
Sitat fra: gr på mandag 07. oktober 2019, klokken 09:04
Garantivilkårene ligger lett tilgjengelig på Tesla sine websider:
Du kunne gjerne henvise til punktene som er aktuelle for seter. Det er kanskje ikke like lett for alle å finne det.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

geear

#4
Tror du slikt er beskrevet på komponentnivå?

SitatBegrenset garanti for standardkjøretøy

Med forbehold om egen dekning for visse deler, unntakene og begrensningene som er beskrevet idenne begrensede nybilgarantien, dekker den begrensede garantien for standardkjøretøyreparasjon eller utskifting som er nødvendig for å rette opp feil i materiale eller utførelse, somoppstår under normal bruk i en periode på 5 år eller 100 000 km (60 000 miles), avhengig av hvasom kommer først, av alle deler produsert eller levert av Tesla.

Så må diskusjonen tas med Tesla, og eventuelt benytte Forbrukerkjøpsloven (som det også står henvist til i garantivilkårene) dersom man ikke når frem. Ikke Elbilforum.no.

THE

#5
Slik jeg forstår garantivilkårene så er det ikke gitt noen begrensing på setegaranti fra Tesla, og dermed er det 5 år eller 100000 km som gjelder. I tillegg så har vi norsk lov (forbrukerkjøpsloven) som gir oss 5 års reklamasjonsrett på varer som er forventet å vare lenger enn 2 år. Det er vel ingen (heller ikke Tesla) som mener at bilseter ikke skal vare så lenge som 2 år? Dermed kan vi reklamere på setene i inntil 5 år uavhengig av hvor mange kilometer bilen har gått. Det blir da opp til Tesla å bevise at feil på seter skyldes ytre påvirkninger eller feilbruk hvis de skal slippe unna reklamasjonsansvar.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

jlan

#6
Sitat fra: gr på mandag 07. oktober 2019, klokken 11:17
Tror du slikt er beskrevet på komponentnivå?
Nei, og derfor skrev jeg "punkter som er aktuelle for seter". Jeg oppfattet det som at trådstarter gjerne ville ha litt hjelp med å finne frem.  Det har for eksempel vært nevnt at Tesla gir 6 mnd garanti på seter. Da skulle man kanskje forvente noe i dokumentet om kriterier for 6 mnd. garanti.

Ellers er jeg enig med THE. Og jeg synes gjerne slike ting kan diskuteres i elbilforum.no. Men helst ikke i for mange parallelle tråder.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

HKS

#7
Sitat fra: sven erik på mandag 07. oktober 2019, klokken 00:57
noen her som vet tiden på garanti på seter fra tesla ?
I utganspunktet har Tesla 5 års garanti (100.000 km) på alt utenom batteri og drivverk.
Så er det også viktig å være klar over at garanti og reklamasjonsrett et to forskjellige ting.

Jeg vil også på det sterkeste anbefale deg å få noen til å hjelpe deg med det skriftlige hvis du planlegger å klage til Tesla. Det er dessverre veldig vanskelig å ta personer seriøst når det blir så mye skrivefeil.
Tesla Model 3 Long Range

sven erik

#8
tesla sier 6 måneder garanti 0 reklamasjon   jeg startet denne for  det var omtrent ingen  reaksjon på den andre trådet å den andre var både på seter og  side glass mens denne var kunn på seter

HKS

#9
Sitat fra: sven erik på mandag 07. oktober 2019, klokken 17:31
tesla sier 6 måneder garanti 0 reklamasjon   jeg startet denne for  det var omtrent ingen  reaksjon på den andre trådet å den andre var både på seter og  side glass mens denne var kunn på seter
I Norge har du 2 års reklamasjonsrett, eller 5 år hvis gjenstanden er ment å vare lenger enn 2 år, noe en bil er.
Dette er regulert av norske lover, og ikke Tesla.

Hvis Tesla ikke er enig dette bør du ta kontakt med Forbrukerrådet.
Her er en guide du kan følge.

https://www.forbrukerradet.no/klageguide/


Tesla Model 3 Long Range

sven erik

#10
takk tesla  sier det kunn er 6 måneder når jeg begynte  med dette var ikke  bilen 2 år engang

Ellemelle

#11
Dette med 6 måneder har de nok tatt fra forbrukerkjøpslovens paragraf 18.

"Hvis ikke noe annet bevises, skal en mangel som viser seg innen seks måneder etter risikoens overgang, formodes å ha eksistert ved risikoens overgang. "

sven erik

#12
Tesla mener seter som er 2 år å 80 tusen er normalt at er slitt i stykker  å ikke kan reklameres på  de skjønner ikke at de skal holde vesentlig lenger å at det da er konstruksjons. Feil


1000kwh

#13
Føler vi kun får din side av saken, men har du bilder av hvordan setet faktisk ser ut? Det KAN faktisk være ditt eget problem å få dette fikset. Jeg har ikke hørt om at noen har slitt ut et sete på 80k km .. Mulig slitasje på sidestøttene, men ikke at det er totalt herpet og ødelagt.

Og du sier begge setene foran er slik?

geear

#14
Med fare for å trå i salaten her, kan vekt ha noe med saken å gjøre? Det finnes grenser for hva som kan sies å være innenfor normal bruk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA