Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TM3 Slitasje sommerdekk - Originale 18" Michelin Pilot Sport 4

Startet av Toalmar, torsdag 03. oktober 2019, klokken 20:17

« forrige - neste »

Mondeo

Sitat fra: Handyman på mandag 28. oktober 2019, klokken 23:15
Byttet også i dag, og merker at vinterdekkene faktisk støyer litt mer enn sommerdekkene.
Aero 18 på begge settene, originale dekk. kjørt 14000 totalt.

Du skulle prøvd piggdekkene.
Har vurdert å kjøre med hørselvern til tider når det er bar asfalt :p

GOS

Sitat fra: Handyman på mandag 28. oktober 2019, klokken 23:15
Byttet også i dag, og merker at vinterdekkene faktisk støyer litt mer enn sommerdekkene.
Aero 18 på begge settene, originale dekk. kjørt 14000 totalt.

Samme her med tanke på støy.

Jeg byttet forrige uke og har 5.5 mm igjen på begge fordekkene og 6.0 mm på begge bakdekkene. Sommerdekkene er kjørt vel 8000 km, så av en eller annen grunn så har jeg slitt mer enn andre her per kilometer. Skulle trodd at bakhjulene ble mest slitt siden den primært driver på bakhjula,  men mye bykjøring og  vestlandsveier gjør det gjerne annerledes....eller jeg må roe ned tempoet i svingene (noe jeg ikke tror da mitt tempo er for det meste pent)
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

jorgror

Sitat fra: Vesel på mandag 28. oktober 2019, klokken 23:05
Sitat fra: jorgror på mandag 28. oktober 2019, klokken 22:53
Jeg byttet dekk i dag. Har kjørt mellom 16 og 18 000 km på dekkene i sommer. Dekktrykk som oppgitt i dørkarm 2.9 bar. For det meste norske veier, men en europatur på 4400km. Dekkene var veldig jevnt slitt. Rundt 5 mm mønster på kant og 5.5 mm i senter. Varierte litt fra dekk til dekk, men ca 0.5 mm høyere i senter. Kjører man for det meste i Norge så kan man nok øke trykket litt, til feks 3.0 eller 3.1 bar for enda jevnere slitasje. Det er i hvertfall min plan for neste sesong.
Ganske så likt meg i grunn. Har kjørt like langt som deg på sommerdekkene, men omtrent 7000 km er fra kontinentet i sommer. Forskjellen er at dekkene mine har blitt slitt motsatt av dine. Mine er ca 5 mm i senter og 5,5 til sidene. Har du 18" Aero eller 19" Sport? Jeg har sistnevnte, som har Hankook Ventus  S1 Evo-dekk. Aero-felgene har Michelin Pilot Sport 4.

Var forøvrig deilig å bytte tilbake til de 18" piggfrie vinterhjulene i går. Støyer merkbart mindre på motorveien, og jeg føler ikke like mye vibrasjoner i rattet.   :laugh:
Jeg har 18 Aero med Michelin


Sent from my iPad using Tapatalk
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

Ingeniøren

Sitat fra: Handyman på mandag 28. oktober 2019, klokken 23:15
Byttet også i dag, og merker at vinterdekkene faktisk støyer litt mer enn sommerdekkene.
Aero 18 på begge settene, originale dekk. kjørt 14000 totalt.

Man kjøper da ikke piggdekk til elbil....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Handyman

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 29. oktober 2019, klokken 07:06
Sitat fra: Handyman på mandag 28. oktober 2019, klokken 23:15
Byttet også i dag, og merker at vinterdekkene faktisk støyer litt mer enn sommerdekkene.
Aero 18 på begge settene, originale dekk. kjørt 14000 totalt.

Man kjøper da ikke piggdekk til elbil....
Nei!! helt enig! Har ikke hatt piggdekk på noen av mine biler siden høsten 1989 ;)
#brannfakkel: piggdekk skulle enten vært forbudt, eller så dyrt å bruke at ingen kunne ta seg råd til det.
Skadene piggdekk påfører veiene er absurde og fører indirekte til dødsfall (eks. vannplaning).
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: Mondeo på mandag 28. oktober 2019, klokken 23:20
Sitat fra: Handyman på mandag 28. oktober 2019, klokken 23:15
Byttet også i dag, og merker at vinterdekkene faktisk støyer litt mer enn sommerdekkene.
Aero 18 på begge settene, originale dekk. kjørt 14000 totalt.

Du skulle prøvd piggdekkene.
Har vurdert å kjøre med hørselvern til tider når det er bar asfalt :p
Piggdekk blir bare feil.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

patron

Bruker ikke piggdekk selv, men latterlig påstand og tipper ingen av dere bor på yttersia av nord-norge der sjøsprut islegger småveiene hele vinteren, og som ikke blir saltet eller brøytet ordentlig. De som da velger å ha på piggdekk skal få lovt til det... så bare hold snavla dere som ikke vet hva dere snakker om når det kommer til de som velger piggdekk og som har grunn til det. Derimot velger du piggdekk hvis du bor der det ikke er grunn for det, så er jeg helt enig med dere.

Handyman

#22
Sitat fra: patron på tirsdag 29. oktober 2019, klokken 09:06
Bruker ikke piggdekk selv, men latterlig påstand og tipper ingen av dere bor på yttersia av nord-norge der sjøsprut islegger småveiene hele vinteren, og som ikke blir saltet eller brøytet ordentlig. De som da velger å ha på piggdekk skal få lovt til det... så bare hold snavla dere som ikke vet hva dere snakker om når det kommer til de som velger piggdekk og som har grunn til det. Derimot velger du piggdekk hvis du bor der det ikke er grunn for det, så er jeg helt enig med dere.
Jeg vet godt hvordan det er å kjøre på slike veier du beskriver. Ja det er en brannfakkel, men nesten bestandig handler det om å avpasse farten.
Under noen typer forhold er nye piggdekk bedre, men jeg mener fortsatt at fordelene med piggdekk ikke veier opp for alle ulempene og kostnadene.
Innimellom frister det å sammenlikne de som forsvarer piggdekk, med de som forsvarer fossilbilen. #nokenbrannfakkel ;)
Min påstand er at dersom de som kjører med piggdekk selv skulle bære merkostnadene med veivedlikeholdet, ville et forbud være helt unødvendig, det ville nemlig bli alt for dyrt. La utrykningskjøretøy få kjøre med pigg.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Ingeniøren

Sitat fra: patron på tirsdag 29. oktober 2019, klokken 09:06
Bruker ikke piggdekk selv, men latterlig påstand og tipper ingen av dere bor på yttersia av nord-norge der sjøsprut islegger småveiene hele vinteren, og som ikke blir saltet eller brøytet ordentlig. De som da velger å ha på piggdekk skal få lovt til det... så bare hold snavla dere som ikke vet hva dere snakker om når det kommer til de som velger piggdekk og som har grunn til det. Derimot velger du piggdekk hvis du bor der det ikke er grunn for det, så er jeg helt enig med dere.

Klart du skal kjøre piggdekk, men brorparten som kjøper elbil bor i strøk av landet der de stort sett kjører på saltede og bare veier og da trenger man ikke å hakke opp 50 kg asfalt lia et år. Det gir nedgrisede biler og at folk i byer blir syke. Leste om en kar som hadde flyttet fra fjellet (Konnerud) og ned til Drammen by. Han pådro seg astma og måtte flytte på fjellet igjen...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Randeboy

Jeg kjører stort sett på snødekte veier, og er helt avhengig av at noen rasper opp overflaten med piggdekk så det blir litt tekstur, ellers blir det helt glatt.  :)
Ellers anbefaler jeg nye piggdekkene til continental, de er vel faktisk mykere enn piggfri dekk, og har en annen metode å feste piggene på.
Her jeg bor har det vært islagte veier i noen dager nå.

Handyman

Sitat fra: Randeboy på tirsdag 29. oktober 2019, klokken 18:59
Jeg kjører stort sett på snødekte veier, og er helt avhengig av at noen rasper opp overflaten med piggdekk så det blir litt tekstur, ellers blir det helt glatt.  :)
Ellers anbefaler jeg nye piggdekkene til continental, de er vel faktisk mykere enn piggfri dekk, og har en annen metode å feste piggene på.
Her jeg bor har det vært islagte veier i noen dager nå.
Du vet det delvis er en myte, og at alle privatsjåfører kan kjøre piggfritt?
«Piggfrie dekk gjør veien glattere»
Piggdekk skraper opp noe is på veiene, men det holder at kun 10% kjører med piggdekk for at denne effekten skal opprettholdes. Med besøkende kjøretøy, samt utrykningskjøretøy, brøytebiler, beredskapskjøretøy etc., når vi raskt 10 % piggdekkandel.
https://www.trondheim.kommune.no/piggfritt/
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Randeboy

Sitat fra: Handyman på tirsdag 29. oktober 2019, klokken 19:09
Sitat fra: Randeboy på tirsdag 29. oktober 2019, klokken 18:59
Jeg kjører stort sett på snødekte veier, og er helt avhengig av at noen rasper opp overflaten med piggdekk så det blir litt tekstur, ellers blir det helt glatt.  :)
Ellers anbefaler jeg nye piggdekkene til continental, de er vel faktisk mykere enn piggfri dekk, og har en annen metode å feste piggene på.
Her jeg bor har det vært islagte veier i noen dager nå.
Du vet det delvis er en myte, og at alle privatsjåfører kan kjøre piggfritt?
«Piggfrie dekk gjør veien glattere»
Piggdekk skraper opp noe is på veiene, men det holder at kun 10% kjører med piggdekk for at denne effekten skal opprettholdes. Med besøkende kjøretøy, samt utrykningskjøretøy, brøytebiler, beredskapskjøretøy etc., når vi raskt 10 % piggdekkandel.
https://www.trondheim.kommune.no/piggfritt/

Kanskje i en storby som Trondheim kommune, men ikke utenfor som her oppi fjellregionen med en promille av trafikken.

Man kjøper dekk etter hva man har behov for, og her har man is og knallhard kompakt snø hele vinteren. Ingen asfalt.

Toalmar

Hva med å diskutere sommerdekk som tråden er om og ikke vinterdekk folkens :police:
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Vesel

I Oslo var piggfriandelen allerede i fjor litt for høy. Problemet med for få piggdekkbrukere i Oslo blir vel enda større i år. All ære til dem som biter i seg piggdekkgebyret og ennå kjører med pigg i de største byene, sier nå jeg.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Mondeo

Det ble da alvårlig til diskusjon bare fordi jeg nevnte det var mye støy av piggdekka Tesla leverer til Model 3.
Jeg bor i Tromsø, som for dere som ikke vet det er en by på en øy formet som et lite lite fjell i Nordnorge. Vi måtte bygge om alle bussene våre her for noen år siden for de seila bare ned alle bakkene på vintern og gjor mye skade.
Jeg torte rett å slett ikke å satse på å teste piggfritt for første gang med en helt ny bil så jeg safet på piggdekk, og de fleste andre her kjører og på piggdekk.

Ingen avgifter her på piggdekk men vi har en ordning med rabatt på piggfrie dekk om man leverer inn brukte piggdekk så kansje jeg prøver meg på det neste gang.

Men det var vel snakk om sommerdekkene her. Har faktisk sett litt slitasje på mine etter å ha kjørt bare 1000km på dem, men det har vært utrolig mye akselerasjon så jeg forventet ikke noe annet.
Er vel nesten normalt å bytte bakdekk på Model S RWD for hver eneste sesong så der slites de skikkelig. Ikke bare må de ta støyten for alle pådrag alene - men kjører en spesiell camber og spissing som spiser ekstra mye dekk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA