Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TM3 Slitasje sommerdekk - Originale 18" Michelin Pilot Sport 4

Startet av Toalmar, torsdag 03. oktober 2019, klokken 20:17

« forrige - neste »

Toalmar

Kom hjem fra Sørlandet i ettermiddag og møter snø på veiskulderen. Fant frem vinterhjulene i garasjen og skiftet fra sommerdekk til vinterdekk.
Ser at de originale sommerhjulene som har rullet kun ca 13.000 km er svært slitte.
De bak har kun ca 3mm igjen, mens de foran ligger på ca 6mm. Har kjørt ca 12.950 km av disse i Chill mode. Dette var svært skuffende må jeg si  :-1:


Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

ethoring

Momentsterk bil og veldig gode dekk med kun middels til dårlig levetid.
Om det er noen trøst, så får du kjøpt 4 nye til halv pris på finn.no 😊

Toalmar

Sitat fra: ethoring på torsdag 03. oktober 2019, klokken 20:30
Momentsterk bil og veldig gode dekk med kun middels til dårlig levetid.
Om det er noen trøst, så får du kjøpt 4 nye til halv pris på finn.no 😊
Det blir nok en finn.no tur på meg ja  :+1:
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Carl Anton Stenling

Et annet moment man skal ta hensyn til er Model 3 sin evne til å kamuflere svinger pga. gode kjøreegenskaper. Man holder fort litt for høy hastighet i svinger og da blir deler av dekket liggende igjen :-)

Pratet litt med en dekkspesialist som nevnte at undersøkelser de hadde gjort viste at mesteparten av dekkslitasjen skjedde i svinger.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

hansrune

Har en momentsterk diesel med samme dekk , dimensjon og samme problem. Michelin anbefalte verksted å øke dekktrykket . Kjører med 0,4 bar over, og de slites i alle fall jevnere.

Strøm Tycoon


magnetic

#6
Ja det koster å kjempe mot natur*sentrifugal*kreftene. Dekka på en lett maza MX5 har nok lengre levetid.  Syns jeg har lest at de orginale aero hjula blir levert med helårsdekk i usa. Og da er de vel trolig ikke så hard gummi som på rene sommerdekk. På vinter gummi så må man vel kjøre som en Prest i svinger på tørt føre for at de skal vare en stund. På vått føre kan man gasse på litt mer. Det er en fordel med 4WD for å fordele kreftene så gummien ikke blir for varm ved aks.

Autowinder

#7
Jeg leste denne tråden og ble nysgjerrig. Jeg mener mine Hankook Ventus1 evo 3 19'' hadde 8mm når jeg la om i april, og når jeg gikk ut å målte med skyvelær nå, etter ca 9000km siden april, er det slitt til 6mm. Kan være Hankook har hardere gummiblanding. Ikke kjørt gris, men ikke småpent heller. Kona har derimot kjørt 60% andel på jobb.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Vesel

Sitat fra: Carl Anton Stenling på torsdag 03. oktober 2019, klokken 21:24
Et annet moment man skal ta hensyn til er Model 3 sin evne til å kamuflere svinger pga. gode kjøreegenskaper. Man holder fort litt for høy hastighet i svinger og da blir deler av dekket liggende igjen :-)
Det kan jeg bekrefte. For en uke siden kjørte jeg i det som føltes som normal og grei fart, slik jeg kjenner bilen, gjennom en svingete utkjøringsrampe for å komme ut på E18. Det regnet og var vått. Bilen mista grepet og sklidde bare over på alle fire i det venstre kjørefeltet. Noe sånt har jeg aldri opplevd med andre biler, på dem må man med vilje fremprovosere en skrens når det ikke er is eller snø på veien.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Vesel

Sitat fra: hansrune på torsdag 03. oktober 2019, klokken 21:28
Har en momentsterk diesel med samme dekk , dimensjon og samme problem. Michelin anbefalte verksted å øke dekktrykket . Kjører med 0,4 bar over, og de slites i alle fall jevnere.
Jeg kjørte gjennom halve Tyskland i 180 km/t i 38° C og steikende sol i sommer på vei til Roma og Napoli. 7000 km i løpet av hele ferien. Dro hjemmefra med de oppgitte 2,9 bar på dekkene. La merke til at de gjerne var oppe i 3,6-3,7 bar ifølge TPMS på Autobahn. Da jeg kom hjem målte jeg og fant ut at dekkene var noe skjeivslitte. Mer slitte på midten enn til sidene. Skeptisk til å kjøre med for høyt trykk.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

hansrune

#10
Sitat fra: Vesel på mandag 14. oktober 2019, klokken 20:58
Sitat fra: hansrune på torsdag 03. oktober 2019, klokken 21:28
Har en momentsterk diesel med samme dekk , dimensjon og samme problem. Michelin anbefalte verksted å øke dekktrykket . Kjører med 0,4 bar over, og de slites i alle fall jevnere.
Jeg kjørte gjennom halve Tyskland i 180 km/t i 38° C og steikende sol i sommer på vei til Roma og Napoli. 7000 km i løpet av hele ferien. Dro hjemmefra med de oppgitte 2,9 bar på dekkene. La merke til at de gjerne var oppe i 3,6-3,7 bar ifølge TPMS på Autobahn. Da jeg kom hjem målte jeg og fant ut at dekkene var noe skjeivslitte. Mer slitte på midten enn til sidene. Skeptisk til å kjøre med for høyt trykk.
Skjønner den, men så er der nok forskjell på autobahn bruk og vestlandsveier også. Rådet kom fra Michelin og funka for meg. Bytta nettopp til vinterdekk i går, og slitasjen er jevn.

N00b

Sjekk TeslaBjørn sine siste videoer når han har oppe alle informasjonen.

Bilen bruker kun bakhjulstrekk om ikke stort effektbehov. Både på akselerasjon og retardasjon. 

Det forklarer hvorfor bakdekkene slites mer

jorgror

Jeg byttet dekk i dag. Har kjørt mellom 16 og 18 000 km på dekkene i sommer. Dekktrykk som oppgitt i dørkarm 2.9 bar. For det meste norske veier, men en europatur på 4400km. Dekkene var veldig jevnt slitt. Rundt 5 mm mønster på kant og 5.5 mm i senter. Varierte litt fra dekk til dekk, men ca 0.5 mm høyere i senter. Kjører man for det meste i Norge så kan man nok øke trykket litt, til feks 3.0 eller 3.1 bar for enda jevnere slitasje. Det er i hvertfall min plan for neste sesong.
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

Vesel

Sitat fra: jorgror på mandag 28. oktober 2019, klokken 22:53
Jeg byttet dekk i dag. Har kjørt mellom 16 og 18 000 km på dekkene i sommer. Dekktrykk som oppgitt i dørkarm 2.9 bar. For det meste norske veier, men en europatur på 4400km. Dekkene var veldig jevnt slitt. Rundt 5 mm mønster på kant og 5.5 mm i senter. Varierte litt fra dekk til dekk, men ca 0.5 mm høyere i senter. Kjører man for det meste i Norge så kan man nok øke trykket litt, til feks 3.0 eller 3.1 bar for enda jevnere slitasje. Det er i hvertfall min plan for neste sesong.
Ganske så likt meg i grunn. Har kjørt like langt som deg på sommerdekkene, men omtrent 7000 km er fra kontinentet i sommer. Forskjellen er at dekkene mine har blitt slitt motsatt av dine. Mine er ca 5 mm i senter og 5,5 til sidene. Har du 18" Aero eller 19" Sport? Jeg har sistnevnte, som har Hankook Ventus  S1 Evo-dekk. Aero-felgene har Michelin Pilot Sport 4.

Var forøvrig deilig å bytte tilbake til de 18" piggfrie vinterhjulene i går. Støyer merkbart mindre på motorveien, og jeg føler ikke like mye vibrasjoner i rattet.   :laugh:
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Handyman

Byttet også i dag, og merker at vinterdekkene faktisk støyer litt mer enn sommerdekkene.
Aero 18 på begge settene, originale dekk. kjørt 14000 totalt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA