Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny PHEV app (Android)

Startet av E, mandag 30. september 2019, klokken 16:43

« forrige - neste »

E

Endelig har det kommet en oppdatering som ikke bare ser bedre ut men virker også mer intuitiv samt at jeg ikke tro man kunne justere timers like bra tidligere (er også mulig å bruke geolocation slik at den lader nattestid hjemme men med en gang andre steder). Foreløpig ikke fått testet den så mye - ble litt skuffet over at jeg ikke kunne starte bilen med app.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.inventec.iMobile2

Står at de nå har slått sammen de to gamle appene slik at man nå bare har en å forholde seg til.

espenri

Å herre! Det var på tide... La oss se om den er mulig å bruke. Den gamle var så latterlig treg og full av forvirrende løsninger at jeg aldri klarte å ta den skikkelig i bruk. Ble til at jeg satte opp timer på varmen, selv om jeg ikke brukte bilen hver dag og til samme tid.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

ThomasD

Med den nye versjonen av appen så fikk jeg endelig koblet til bilen også!
Hva slags rekkevidde kan man regne med? Får kun kontakt inni/rett ved bilen, og da er jo mesteparten av vitsen borte, hvis man ikke som minimum kan betjene fra inni huset f.eks.
'23 Skoda Enyaq iV80x SportLine
'17 Hyundai Ioniq electric

espenri

Du kan regne med rekkevidde som en dårlig wifi ruter, for det er i praksis det som sitter i bilen... Idiotløsning
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

ThomasD

Det må være enda dårligere rekkevidde enn det - håpløst! Trodde CarNet-appen til VW var dårlig/ustabil, men den når jo ikke denne opp til knærne engang! Får såvidt kontakt med bilen 5-6 meter fra gjennom en tynn vegg, og da er det til- og frakoblinger hele tiden. Måtte også sette telefonen i flymodus først med kun wifi på.

Tror kanskje jeg avinnstallerer appen og glemmer hele dri**en. Har ikke behov noe som med så dårlig funksjonalitet.
'23 Skoda Enyaq iV80x SportLine
'17 Hyundai Ioniq electric

hELgenen

Sitat fra: ThomasD på torsdag 10. oktober 2019, klokken 07:14
Det må være enda dårligere rekkevidde enn det - håpløst! Trodde CarNet-appen til VW var dårlig/ustabil, men den når jo ikke denne opp til knærne engang! Får såvidt kontakt med bilen 5-6 meter fra gjennom en tynn vegg, og da er det til- og frakoblinger hele tiden. Måtte også sette telefonen i flymodus først med kun wifi på.

Tror kanskje jeg avinnstallerer appen og glemmer hele dri**en. Har ikke behov noe som med så dårlig funksjonalitet.

Enig at appen kanskje ikke er så fantastisk - en får ikke gjort så mye spennende med den egentlig...og du må være i rekkevidde av Wifi....

Men opplever ikke rekkevidden som så elendig - har fint dekning 8-10 meter unna.
Det jeg har fundert på er å sette opp en nettverks bridge mellom husets wifi - og wifi til bilen. Har en gammel Netgear ruter med dd-wrt som trolig kan brukes...
Dette for å kunne nå bilen i teorien fra alle steder gitt at bilen kan nås fra husets nettverk.
I teorien skulle dette fungere - har ikke forsøkt, men en variant av dette er det flere som har satt opp, nemlig en såkalt range extender. Dvs. en wifi repeater...Forskjellen er at den siste bare forsterker wifi signalet, mens den første "integrerer" signalet med husets eget wifi via ruteren satt i bridge mode.....

espenri

Det er også en løsning å legge en mobil i bilen som er koblet til nettverket, denne mobilen kan nåes vha f.eks. SMS og starte f.eks. oppvarming. Det finnes uavhengige applikasjoner på Google Play Store som skal fikse dette, men jeg tror kanskje støtten forsvant etter en oppdatering av bilens software.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

espenri

Etter litt bruk så kan jeg hvertfall komme med tilbakemeldingen om at denne appen er vesentlig raskere og mer stabil enn forrige versjon.

Jeg har dekompilert den forrige appen og ut fra hva jeg kan se av kildekoden så ligger det stooooore begrensninger i kommunikasjonsprotokollen mot bilen som gjør at den ikke får blitt stort mer "snappy" enn den er i dag.

Denne versjonen av appen klarer i stor grad å automatisk koble seg til rett wifi ved oppstart og også koble fra wifi igjen i det man avslutter appen. Den er også endel mer oversiktlig enn forrige versjon, og sette på ad-hoc oppvarming av bilen er etter min mening nå enklere og raskere enn tidligere.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

Hstende

Noen som har prøvd å ha en gammel mobil med tvillingsim fast oppkoblet i bilen og installert f.eks teamviewer host på den for å styre dette remote fra f.eks pc eller annen telefon?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA