Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaring med Viridian EcoLite ladestasjon?

Startet av Hårek, søndag 29. september 2019, klokken 22:10

« forrige - neste »

Hårek

Min oppfører seg ikke helt som jeg forventet (men har også lite erfaring med elbil).
Skulle gjerne hørt om hvordan den oppfører seg når etron (eller annen bil) er ferdig ladet. Lyser den da blått?
Vil også gjerne vite om noen har prøvd å fjernstyre lading av og på.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

geear

Kan bare svare for "annen bil", og den går fra grønt til blått når e-Golf, e-Niro og Model X er fulladet, samt du hører kontaktoren legge ut strømmen.

Går fint å fjernstyre lading via bilens app, men du tenker kanskje på fra laderens side? Skal ikke være noe problem det heller. Er enkel å endre ladefart (og slå av) via motstand, og om en gjør det med et rele/fjernstyrt bryter eller direkte er kun bagatellmessig forskjell. Bør gå fint med de fleste smarthusløsninger for eksempel.

Hårek

Da oppfører din seg slik jeg forventer. Men min blir ikke blå, den viser istedet rødt, som er en feilkode. Må prøve å finne ut om det er bilen eller ladestasjonen som gjør det.
Har koblet opp fjernstyrning, men det gir tilsvarende feilkode når ladestasjon er tilkoblet og slått av. Altså ikke mulig å utsette lading etter at den er plugget inn. Men lading starter når jeg trykker på knappen til ladeporten på bilen.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Orbit

Har selv samme kombinasjon av bil/ladestasjon. Når jeg kobler til, åpner jeg luken på bilen med knappen, og setter kabel inn. Lading starter da av seg selv. EcoLite går da over til grønt lys.

Når lading er ferdig lyser EcoLite blått, men kabelen er fremdeles låst. For å løse ut kabel må jeg låse opp bil, trykke på knapp på ladeport, for så å koble fra bil og deretter stasjon.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

geear

#4
Når du sier tilkoblet fjernstyring, hva er det du har koblet på da? "Kortslutning" mellom de to terminalene for å sette laderen til 0 i ladehastighet? Og prøver du å bruke forsinket start fra bilens eller fjernstyringens side?

Meldola

Har to av disse koblet med lastfordeling, fungerer utmerket. Lyser grønt til vanlig og blått når det lades. Når en bil til kobles til splittes kapasiteten.
Audi e-tron 55 2019
BMW i3 60Ah 2016 BEV

Hårek

Sitat fra: gr på mandag 30. september 2019, klokken 07:14
Når du sier tilkoblet fjernstyring, hva er det du har koblet på da? "Kortslutning" mellom de to terminalene for å sette laderen til 0 i ladehastighet? Og prøver du å bruke forsinket start fra bilens eller fjernstyringens side?
Ja, setter 0 ladehastighet med kortslutning. Ønsker forsinket start ved å styre ladestasjonen.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Orbit

E-tron ser ikke ut til å like dette. Den melder om "ladefeil" dersom pilotsignalet settes til null, og du må (så langt jeg har erfart) fysisk koble til kabelen til nytt for å få igang lading igjen. Jeg har sendt inn bug-rapport til Audi om dette.

Jeg bruker i stedet bilens ladetimer, kombinert med GPS-styrt max-% på batteri for de plassene jeg ikke ønsker fullading som standard (f.eks. i garasjen til daglig). Bruker du ladetimer kombinert med "natt-tariff", vil bilen selv automatisk utsette lading (så langt det er mulig) til lading i dette tidsrommet. Og "natt" behøver ikke være natt. Skal du f.eks. ha avreise kl 12 med 100%, kan du sette lav pris til å være frem til dette. Da vil bilen ikke stå med "fullt" batteri. I praksis planlegger den fullading til å være én time før avreise, sannsynligvis for å ha effekten den siste timen tilgjengelig for oppvarming.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Hårek

Sitat fra: Orbit på mandag 30. september 2019, klokken 10:06
E-tron ser ikke ut til å like dette. Den melder om "ladefeil" dersom pilotsignalet settes til null, og du må (så langt jeg har erfart) fysisk koble til kabelen til nytt for å få igang lading igjen. Jeg har sendt inn bug-rapport til Audi om dette.
Jeg får melding i appen om ladefeil når jeg setter EcoLite til OFF, samme som skjer hvis det f.eks er strømbrudd. Men ved strømbrudd starter lading igjen når strømmen er tilbake.
Når ladestasjonen viser feilstatus trenger jeg bare trykke på knappen til ladeluka, eller bruke appen til å sende nytt lademål, så starter ladingen.

Så du har prøvd å sette EcoLite til 0 ladehastighet, du får feilmelding i appen, men du får ikke rødt lys på ladestasjonen?
Og du får ikke rødt lys når lading er ferdig. Da er det tydeligvis noe rart med mitt eksemplar av bil eller ladestasjon.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Hårek

Har nå fått forklaring på hva det røde lyset på ladestasjonen betyr. Ladestasjoner har en "6mA DC Residual Current Detection Module (RCM)" enhet, det er denne som gir signal.
Så gjenstår det å forstå hvorfor denne slår ut hver gang ladingen avsluttes.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

elektro

Sitat fra: Orbit på mandag 30. september 2019, klokken 10:06
Jeg bruker i stedet bilens ladetimer, kombinert med GPS-styrt max-% på batteri for de plassene jeg ikke ønsker fullading som standard (f.eks. i garasjen til daglig).

Hmm.. får ikke dette helt til å fungere her. Opplever ar bilen lader til 100% hvis dette er satt som generell ladegrense, selv om jeg har aktivert GPS styrt lading og satt hjemmeadresse til 70%.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Orbit

Vises navnet du har satt på lokasjonen nederst i statusskjermen i bilen for lading? (Der det står «lading aktiv»). Hvis ikke, vet den ikke hvor den er.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Trond.m

Dette har vel ikke noen sammenheng med hvilken ladestrasjon som benyttes ?

Er det ikke bilen som styrer ladenivået, så denne utvidede ladeinnstillingen i MMI (adresse-basert) virker uansett om man lader fra Type 2, industri eller husholdnings-kontakt ?

Hårek

Sitat fra: Hårek på onsdag 02. oktober 2019, klokken 12:03
Har nå fått forklaring på hva det røde lyset på ladestasjonen betyr. Ladestasjoner har en "6mA DC Residual Current Detection Module (RCM)" enhet, det er denne som gir signal.
Så gjenstår det å forstå hvorfor denne slår ut hver gang ladingen avsluttes.
Oppdaterer denne med ny kunnskap.
Det var ikke RCM som var problemet. Det er flere feilsituasjoner som gir samme type rødt lys (litt dårlig design).
Problemet er mest i bilen, men også litt i ladestasjonen. Har testet med to e-tron og to EcoLite.

Det er en standard (J1772) som definerer kommunikasjon mellom ladestasjon og bil. Bilen legger inn to forskjellige motstandsverdier for å styre ladestasjonen til å lade / ikke lade.
Problemet er at Audi legger inn en tredje motstandsverdi når ladingen er ferdig. Det er ikke mulig å få noe informasjon fra Audi hvorfor dette skjer.
Ladestasjonen ser da en høyere spenning enn forventet. EcoLite tolerer 9V +- 1V. Litt over 10V gir feil.
Denne feilen vises ikke på de andre ladestasjonene jeg har prøvd. Altså er EcoLite litt mer følsom for dette enn andre.

Har en dialog med Viridian, har foreslått at de øker toleransen for dette.
Men har også funnet en (midlertidig) løsning. Har modifisert ladestasjonen med en diode og en 20 kOhm motstand. Spenningen kom da under 10V.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Orbit

Har du hørt noe mer fra Viridian? Kan du gi litt mer detaljer om kobling av modifikasjonen din?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA