Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjemmeautomatisering - kobling mot bil (homelink o.l)

Startet av cra, fredag 27. september 2019, klokken 09:57

« forrige - neste »

cra

Tenkte å starte en tråd hvor vi kan diskutere hjemmeautomatisering, gjerne koblet mot bil og kontroll av/fra denne, men også om generell styring av smarte hjem.

Dersom du har noen form for slik styring så gi gjerne en beskrivelse her. Har du spørsmål om hvordan du kan få til ditt eller datt om samme tema tenker jeg dette også kan være et godt sted å stille spørsmålet.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Motorwatt

Homelink styrer det meste hos meg når det gjelder ankomst/avgang. Jeg har garasje, men bruker den sjelden. Derimot styrer Homelink i Tesla SmartHuset. Enkelt beskrevet virker det slik:

Når bilen ankommer (ca. 20 meter fra huset), låses utgangsdøren opp, lysene tennes tid den innstilling som er tilpasset dagslyset, rullegardinene går opp, osv. Ved avreise skjer det motsatte. Jeg bruker følgende:

https://portspesialisten.com/fjernkontroll/fjernkontrollsystem/

Jeg har Z-Wave og Homeseer, slik at utgangen fra nevnte kontroller aktiverer:

https://www.elektroimportoren.no/fibaro-rel-1-x-8a-1840w-z-wave/4512444/Product.html?Event=livesearch

Og da kan alt annet programmeres i Homeseer.... (eller andre Smarthus-opplegg med litt tilpasninger)
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

cra

Så langt har jeg installert en del Philips Hue lys som kan styres fra separate brytere, app på mobil/nettbrett eller stemmestyring. Jeg holder p.t. på med å se på hvordan jeg kan styre dette automatisk når mobile enheter kommer og går; altså i praksis slukke alt lys når siste beboer forlater huset, og slå ting på igjen når noen kommer hjem.

Jeg er pr i dag på Apple platformen, men vet at Hue og stemmestyring også fungerer fint med Android og f.eks. Google Home Assistant. (En kolega som er på "Google-kjøret" lokka meg igang med disse lampene).

Er så langt meget fornøyd med kvaliteten og lyset på disse, og ved å sjekke litt priser fås de til ikke mange kronene mer enn IKEA sine. IKEA sine pærer skal visstnok også kunne kontrolleres med Hue bridge hvis de oppdateres til nyeste firmware (krever IKEA Hub).
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA