Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bestilling av EQC

Startet av JanIvar, torsdag 19. september 2019, klokken 11:58

« forrige - neste »

LMOR

Høres ut som du har gjort samme vurderinger og ender på samme konklusjon. Jeg klarer ikke få en bil tilsvarende EQC billigere enn 920+, med konturseter.
Men så er det med vinterdekk + god rente på Audi, så forskjellen er kanskje på 100+
Det som irriterer mest på EQC er at Carplay ikke er trådløst.

Men forvarmingen på EQC er det beste jeg har vært borte i, god varme i kupeen, oppvarmet sete, og oppvarmet ratt!
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

#91
Ja, trådløs lading uten støtte for trådløs CarPlay er merkelig i 2020.
Men det er også merkelig at ACC ikke man kombineres med varme i rattet på e-tron. Men venter du til mars/april vil du kunne få bestilt det på e-tron. I tillegg vil du kunne velge 22 kW AC lading og Digital Matrix LED. Tenker å bestille det selv  ;)
Had selv erfart hvor nyttig 11 kW AC er på tur med i3 når det er kø på DC ladere. Med 22 kW på e-tron får man samme ladefart i km/ladetime. 32A 1-fas lading på EQC er ikke akkurat imponerende. Dessuten luftfjæring til e-tron IG night Vision som tilvalg.

LMOR

Samme dilemma som meg. Digital Matrix frister. Men det blir nok enda 50 000.- mer enn vanlig matrix, og med alt jeg vil ha på e-tron, så begynner det å nærme seg 250 000.- mer en bil med "alt" på EQC.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

Sitat fra: LMOR på lørdag 04. januar 2020, klokken 16:21
Samme dilemma som meg. Digital Matrix frister. Men det blir nok enda 50 000.- mer enn vanlig matrix, og med alt jeg vil ha på e-tron, så begynner det å nærme seg 250 000.- mer en bil med "alt" på EQC.
50K ?? Hvor får du det fra ?
Jeg trodde det skulle erstatte dagens Matrix LED. Hvis det er tilfelle kan ikke pristillegget bli i nærheten av 50K.

LMOR

#94
Sitat fra: TM på lørdag 04. januar 2020, klokken 16:51
Sitat fra: LMOR på lørdag 04. januar 2020, klokken 16:21
Samme dilemma som meg. Digital Matrix frister. Men det blir nok enda 50 000.- mer enn vanlig matrix, og med alt jeg vil ha på e-tron, så begynner det å nærme seg 250 000.- mer en bil med "alt" på EQC.
50K ?? Hvor får du det fra ?
Jeg trodde det skulle erstatte dagens Matrix LED. Hvis det er tilfelle kan ikke pristillegget bli i nærheten av 50K.
Nå er vi strengt tatt på feil gruppe, men det kan vel tolkes til positivt for EQC.
Det jeg gjorde var å sjekke Audi A8, de kan leveres med LED, Matrix og Matrix med Laser (Det er hottest nå før Digital Matrix). Matrix koster det samme som på e-tron + moms, og prisdiff opp til Matrix med Laser er 33000.- uten moms. Digital Matrix er enda mer avansert, så derfor gjetter jeg på 50000.-, men det kan godt være at forskjellen i Norge kommer ned mot 20-30 000.- men at det erstatter dagen lys har jeg ikke noen tro på.
+ dette støttes også av en annen kilde "In Europe, the system costs an additional £4,000 more (around $4,400) over the e-tron Sportback's base price, and while that's a lot of money, it seems a fitting price to experience the future of automotive lighting."
+ fant en til: "A €4000 (£3430) pair of headlights might not seem the most enticing option on the extras list to tick when specifying your Audi E-tron Sportback, but a demonstration of the new digital matrix units in action shows real innovation in a crucial yet often overlooked area."
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged


geear

Det er jo bra, men tjene/spare penger skal de uansett, så det betyr at de enten har hatt høye marginer fra starten av, eller at de selger for dårlig opp mot produksjonskapasitet og/eller utslippskrav i EU, som gir Mercedes bot i andre enden, for fossilbilene. Its all about the money...

Electric cars in Norway

#98
Sitat fra: TM på fredag 15. mai 2020, klokken 07:12
Oppdaterte priser og kampanjemodell lansert:

https://www.mercedes-benz.no/content/dam/norway/passengercars/test/pricelists_pdf/Prisliste%20Mercedes-Benz%20EQC.pdf

https://kampanje.mercedes-benz.no/personbil/electricdrive/eqc/?gclid=Cj0KCQjw2PP1BRCiARIsAEqv-pQAP7RH7T0O5OxsFT0ufO9n2U3FlnmQYSzZt4xwDMTqKIdXUX6ffygaAlO6EALw_wcB

Ikke dårlig i disse tiden nå de andre i samme segment setter opp prisene 👍

TM :+1: ja det var gode priser 636 900,- Skulle nesten tro at siden der datert 14. mai så har de glemt å sjekke ut den lave krona :D he he  Det er sinnsykt mye bra bil for pengene :+1:

Men det vet hva de gjør i BOS. Nå er strategien å først få ut flere biler (bare 600 EQC levert) og deretter bygge opp volum og skape den gode avhengigheten til elbilkundene som de er gode på.

BOS må nå selge mye elbiler fremover og de har kuttet norske staben med 200 allerede i 2019 og det går bra der nå https://e24.no/naeringsliv/i/LAkRQp/bilforhandleren-bertel-o-steen-kutter-200-aarsverk

De må faktisk hente inn flere nyansatte igjen på verksted siden :+1: for å holde ventekøene nede :+1:

I 2019 tok de mest på adm nivå og selger siden, front end.

BOS har som VW tar de helt riktige grepene for å sikre sitt markeds nivå i Norge i årene fremover :+1: Herlig

gr, ja det har du helt rett i "Its all about the money..."

Øyvind.h

Ser ut til at de har satt ned bilen jeg skal hente i dag med ca 15.000,-. Det var egentlig overraskende da jeg egentlig hadde forventet en prisøkning. Hadde sikkert blitt litt irritert om jeg ikke allerede hadde gammel pris og litt ekstra rabatt.
Tipper Mercedes merker presset fra E50. Mange som har gått for den som ikke trenger rekkevidde.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 15. mai 2020, klokken 08:56
Ser ut til at de har satt ned bilen jeg skal hente i dag med ca 15.000,-. Det var egentlig overraskende da jeg egentlig hadde forventet en prisøkning. Hadde sikkert blitt litt irritert om jeg ikke allerede hadde gammel pris og litt ekstra rabatt.
Tipper Mercedes merker presset fra E50. Mange som har gått for den som ikke trenger rekkevidde.
Jo, men det er veldig overraskende at det skjer etter at Audi har varslet betydelig prisøkning. Håper ikke det ødelegger gleden med å hente ny bil. Ingen vet hvor haren hopper 😏. Kjørte EQC 93 km i går, med en 2 timers l
pause underveis som kjølte ned batteriet. Startet med 44 % og endte på 21 %. Det tilsvarer 404 km rekkevidde med blandet kjøring, og start og stopp på samme sted. Det er jo minst 30 % mer enn e-tron 50 ville klart på samme tur.

Øyvind.h

Nei ødelegger ikke gleden :) Har en hyggelig pris, og selgeren har vært flink og imøtekommende hele veien. Min skulle gått i produksjon nå i mai med leveranse i juni, men plutselig hadde han en bil som matchet spekken min perfekt (minus ett enkelt punkt). Tror egentlig den skulle bli demobil, men jeg hadde flaks med at jeg ringte akkurat når den kom inn og den matchet perfekt. Han visste også at jeg hadde deadline på ny bil i starten av juli. Så mulig han snudde litt om på ting og ga meg den i frykt for at min ikke ville kommet før sent juli.

Rekkevidden holder fint for den langturen jeg kjører desidert mest, og den går like langt eller lengre enn X90D`en den erstatter.

Det som derimot har vært litt spesielt som jeg gleder meg til å teste selv er variasjonen i rekkevidde målt mot konkurrenter. Dagbladet kjørte eksempelvis EQC og E-tron i sammenligningstest, hvor EQC gikk 426km og E55 387km. Teslabjørn har også fått veldig god rekkevidde og bedre enn E55 i sin test (selv om testen har noen feilkilder). Tilsvarende har jeg sett i flere andre tester også.
Men - i NAF sin test gikk den en del kortere enn forventet. Det samme i Carnow (eller noe sånt) test i England. Der var også resultatet snudd på hodet. Noe kan skyldes annen styring av batterivarmer der E55 vel ikke varmer batteriet aktivt, mens EQC kanskje gjør det? Ikke vet jeg.
Men jeg har haugevis av forbrukstester i X90D`en, så det er lett å sammenligne med den for egen del. De neste to helgene skal jeg kjøre standardruta til Hafjell, så da får jeg se hvordan den gjør det i 120+ motorvei så vel som småveier (har referansepunkt ved kolomoen i tillegg til hel tur).
Når jeg tenker på det blir det irriterende å ikke lenger ha dønn presist speedometer. En blir jo lurt til å tro at en kjører fortere enn en gjør, så en bedømmer blant annet forbruk annerledes.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

@Øyvind.h, da håper jeg du deler dine erfaringer på elbilforum.
EQC er uansett en veldig flott bil, og inntil e-tron 50 kom var det vel klart at den ga mest verdi for pengene i sitt segment. Men for mange blir rekkevidden til e-tron 50 i korteste laget, og med en annonsert prisøkning på minst 50.000  vil nok salgstallene bli betydelig lavere.

Øyvind.h

#103
Da er bilen på plass. Ser strøken ut med keramisk lakkbeskyttelse. Det meste er kjent, men prøver meg på den nyeste 2020 appen som egentlig ikke er sluppet i Norge foreløpig :)

Angående E50 er jeg enig i at det er et godt valg for de som klarer seg med den rekkevidden. Men jeg ser at E50 ikke endte langt under eqc tilslutt i pris etter litt rabatt fra Mercedes. Da er valget veldig lett.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

#104
Gratulerer 👍.  Har du informasjon om pris og leverandør av lakkbeskyttelsen ? Og er det Selenite grey - standard eller Designo. Lyset gjør at fangeren ser matt ut på bildet, men resten ser ut som standard-lakk, så jeg regner at det er det. Den matte lakken skal kanskje ikke behandles med lakkbeskyttelse ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA