Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bestilling av EQC

Startet av JanIvar, torsdag 19. september 2019, klokken 11:58

« forrige - neste »

LA3UX

Jeg har nettopp fått både produksjonsdato (mars) og estimert leveringsdato for en bil som har stått i bestilling siden mai. Det har i hele år vært kommunisert at bare ca 200 EQC biler blir levert til Norge i 2019 og det er lurt å være tålmodig og ikke stresse BOS nå. Konsernet BOS er inne i betydelige omstillinger pga at hele bilbransjen er i dramatisk endring. Årsaken til at biler står mellom lagret i Tyskland kan muligens være at det for få dager siden ble sendt ut en tilbakekalling av noen tusen biler inkludert ferdigproduserte EQC pga mulig feil på innfesting av en sensor, det står omtalt i tysk fagpresse for den som vil sjekke detaljer. Fra 2020 blir vi vel alle på dette forumet fornøyde kunder, når man venter på noe godt osv..

Trond.m

#31
Det er mulig det er grunnen, men da hadde det kanskje vært en ide at den beskjeden ble gitt til BOS...så selgeren kunne informert de som har «bil på vei til deg». Det er visst «typisk Mercedes» å være tyst som en østers  :o

Som @LA3UX sier så er det ikke så mange det gjelder at dette ville blitt et stort logistikk-problem.

Øyvind.h

Sitat fra: LA3UX på mandag 21. oktober 2019, klokken 23:55
Jeg har nettopp fått både produksjonsdato (mars) og estimert leveringsdato for en bil som har stått i bestilling siden mai.
Hvilket kønummer har du sånn ca? Jeg har fått estimert produksjon i april og leveranse i mai. Bortimot alle elbiler lansert i Norge så langt er blitt mer eller mindre forsinket av forskjellige grunner. Den som venter på noe godt :)
Jeg benyttet anledningen denne uken til å revidere bestillingen litt. Etter gjennomgang av en del nye videotester, bilder og vurdering av pris landet jeg på å gå bort fra AMG pakken. Årsaken var rett og slett at jeg syntes 21» hjulene var for dyre, og jeg likte ikke 19/20» hjulene.
Det ble rett og slett litt dyrt å betale 20k når det kun er grillen jeg ønsker annerledes og jeg ender med felger jeg ikke vil ha.
Fjernet også multifunksjons telefoni da det ifølge diverse kilder kun medfører antenneforsterker i bilen for mobil.
Og byttet fra graphite grey til selenite grey etter en tur på BOS på Ullevål. Graphite var mye mørkere i virkeligheten enn jeg hadde trodd. Selenite er muligens litt kjedelig, men det stod mellom det, hvit eller sølv. Sølv har jeg nå. Hvit var ikke kona så gira på.

Med nesten alt utstyr ender jeg nå på ca 712k før vinterhjul.
Neste jobb nå blir å finne en passende takboks. Skiguard anbefaler 830 touring som stopper bare noen cm fra bakluke i åpen posisjon. Ser kurant ut, men ikke billig.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

Da har du revidert bestillingen ganske mye vil jeg si. Men vurderingene dine virker fornuftige. Fordelen med å gå bort fra AMG er at du da kan få varme i ratt...uten å mått gi avkall på AMG sportsratt.
Hvilke felger valgte du nå da ?

Øyvind.h

#34
Sitat fra: TM på tirsdag 22. oktober 2019, klokken 11:10
Da har du revidert bestillingen ganske mye vil jeg si. Men vurderingene dine virker fornuftige. Fordelen med å gå bort fra AMG er at du da kan få varme i ratt...uten å mått gi avkall på AMG sportsratt.
Hvilke felger valgte du nå da ?

Sånn ser den ut nå. Fronten, som jeg først ikke likte i det hele tatt har vokst litt på meg. Så jeg har endret syn fra at bilen "MÅ" ha AMG front for å se bra ut, til å droppe AMG pakken. Men hmm, kan man få sportsatt ratt med varme? Det har jeg ikke fått med meg. Når jeg valgte AMG pakken byttet den til sportsratt, og når jeg da la på varme byttet den til multifunksjonratt i skinn. Om det finnes sportsratt med varme må jeg kanskje gjøre enda en liten justering :)
Byttet til 20" felger". Synes egentlig standardfelgene i 20" er ganske kurante også, men for å gjøre den litt mer individuell ble det disse. Kostet 5800,- ekstra for å gå fra 19 til 20" med det designet. Faktisk billigere enn 20" i standard-design.
21" har jeg også vurdert da de faktisk ser relativt enkle ut å vaske "kjapt og greit" med vaskehanske ettersom en ikke ser noe særlig inn mellom eikene/på innsiden av hjulet. Men de koster en god del ekstra.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

#35
@Øyvind_h Nei, det var vel jeg som var litt upresis. Poenget mitt er at det er litt surt å gi fra seg sportsratt for å få varme i rattet hvis man velger AMG line. Nå får du jo standard multifunksjonsratt, og da er det jo mulig å få med varme.

I mitt tilfelle hvor jeg ønsker sportsseter så ser jeg at AMG gir verdi for pengene. Tror jeg klarer meg fint uten varme i rattet ved å ha et par skinnhansker i hanskerommet (det er vel det hanskerom er til for ? 😊)

20 tom AMG felgen RRR synes jeg ser bra ut, men er usikker på om den påvirker forbruket negativt. Har derfor vurdert å bytte til den nye 19 tom AMG felgen som har redusert luftmotstand, selv om den ikke er spesielt pen i mine øyne.

mathis

Jeg hadde opprinnelig bestilt oppvarmet ratt samt AMG styling. I etterkant ble jeg gjort oppmerksom på at dette er en kombinasjon som ikke er mulig.

Jeg har oppvarmet ratt i dag og det har vært en sann glede når kulden melder sin ankomst. Spesielt mtp at bilen min i dag ikke har noe mulighet til å varmes opp uten å faktisk gå ut i bilen for å starte bilen på tomgang.

EQC derimot kan jo "varmes opp" fra mobilen. Derfor ser jeg ikke at oppvarmet ratt gjør samme nytte. Jo, det er behagelig men i teorien kan du komme ut i en fullt oppvarmet EQC. Da sitter en kanskje ikke å fryser på potene. :) Derfor har jeg landet på at AMG styling gir noe mer enn varme i rattet. Kanskje en tanke verdt å dele til de som sitter å tygger på samme problemstilling.
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

jeke

Sitat fra: mathis på onsdag 23. oktober 2019, klokken 11:47
Jeg hadde opprinnelig bestilt oppvarmet ratt samt AMG styling. I etterkant ble jeg gjort oppmerksom på at dette er en kombinasjon som ikke er mulig.

Jeg har oppvarmet ratt i dag og det har vært en sann glede når kulden melder sin ankomst. Spesielt mtp at bilen min i dag ikke har noe mulighet til å varmes opp uten å faktisk gå ut i bilen for å starte bilen på tomgang.

EQC derimot kan jo "varmes opp" fra mobilen. Derfor ser jeg ikke at oppvarmet ratt gjør samme nytte. Jo, det er behagelig men i teorien kan du komme ut i en fullt oppvarmet EQC. Da sitter en kanskje ikke å fryser på potene. :) Derfor har jeg landet på at AMG styling gir noe mer enn varme i rattet. Kanskje en tanke verdt å dele til de som sitter å tygger på samme problemstilling.

Du kan ha varme i rattet og AMG utvendig styling

mathis

Jeg snakker om rattet :) (AMG rattet)
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

LA3UX

Litt tilleggsinfo til mitt tidligere innlegg vedr. forsinkelser i leveranser. En link til butenunbinnen.de viser at Daimler må korrigere kvalitetsfeil i modellene GLE og GLS. Som Buten har lært fra intervjuer med Daimler ansatte, skal det være rundt 9.000 biler. Dette vil trolig også forsinke produksjonen av EQC som foregår på samme verk som GL. Ta en titt på video fra alle bilene som er parkert på Ahlhorn, så forstår man litt av omfanget mht avviksbehandling.

Det er også lett å tenke seg at informasjon om kvalitetsfeil ikke er det man lettest kommuniserer fra fabrikken. Men vi som er kunder skal være veldig glade for at feil blir rettet før kundene mottar bilene.

https://www.butenunbinnen.de/nachrichten/gesellschaft/mercedes-rueckruf-ahlhorn-100.html

Roy Aasen

Liten detalj; felles for alle bilene her: De er produsert i USA.

mathis

#41
Denne ble lagt ut på den norske EQC facebook gruppen i dag oversatt fra en tysk side;
Google translate:

Mercedes-Benz erindrer for tiden 1 696 biler for den nye Mercedes-Benz EQC-modellen i N 293-serien - hvorav 571 enheter er i Tyskland. Er det ifølge informasjonen fra Federal Motor Transport Authority, er en begrenset holdbarhet av boltene i differensialgiret, noe som kan blokkere forhjulene.

Begrenset holdbarhet på boltene i differensialgiret til EQC

For de berørte kjøretøyene i EQC fra produksjonen av inneværende år, bytter Mercedes-Benz det elektriske drivtoget på forakselen som et forholdsregler. EATS blir imidlertid ikke berørt fordi problemet er begrenset til differensialen og festeboltene - slik en talsperson for Mercedes-Benz forsikret oss. Følgelig er det ikke et problem med den elektriske stasjonen og kan føre til problemer selv med forbrenningsvarianter.

Vi har ingen informasjon om varigheten av et nødvendig verkstedopphold, hvor utvekslingen skal vare i flere timer. Berørte innehavere av kjøretøyet - som ellers - informert skriftlig.

På verdensbasis berørte 1 696 EQC-modeller

På grunn av det for øyeblikket håndterbare produksjonsvolumet til EQC, blir sannsynligvis den komplette produksjonen av EQC-modellen til Mercedes-Benz påvirket av tilbakekallingen. Dermed kan det sannsynligvis bare være den innledende versjonen av EQC-modellen - som "Edition 1886" (KBA referansenummer: 9397, produsentkode 0894001).

https://blog.mercedes-benz-passion.com/2019/10/eqc-rueckruf-mercedes-tauscht-elektrischen-antriebsstrang-der-vorderachse/

Om noen av dere kan tysk så oversett gjerne. Synes ikke google translate er så utrolig god på jobben.
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

Trond.m

Fra Facebook:

Fra Importør:
Vi har den siste tiden jobbet med å forstå hvorfor enkelte ferdigproduserte biler har stått unormalt lenge i Bremerhaven. Det viser seg å være en aksjon der Daimler, etter et føre var-prinsipp, vil bytte ut deler av den elektriske drivlinjen på frontakselen på biler produsert til og med oktober 2019. Dette gjelder et forsvinnende lite antall i Norge, men er likefult svært beklagelig for de det gjelder. Hver og en av disse vil bli kontaktet direkte av våre selgere eller serviceapparat.

Etter det vi kjenner til er resten av produksjonen uberørt og vi håper fremdeles å kunne levere 200 biler i løpet av året, med en økende takt utover 2020. Det jobbes også i kulissene med å skaffe Norge ekstra EQC-kvoter.»

boppus

Har det skjedd noe med prisene?
La inn bestillingskoden (OnlineCode) på konfiguratorsiden, og ser prisen har økt med ca 11 000. Det må jo være samme specen ved bruk av koden, men kan ikke i farta se hvor det er ulikt.

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

Egil Fonn

Sitat fra: boppus på lørdag 02. november 2019, klokken 20:53
Har det skjedd noe med prisene?
La inn bestillingskoden (OnlineCode) på konfiguratorsiden, og ser prisen har økt med ca 11 000. Det må jo være samme specen ved bruk av koden, men kan ikke i farta se hvor det er ulikt.
Prøvde det samme på min bil som ble bestilt 4/10. Ingen prisendring på den.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA