Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Performance, base performance, eller Long Range

Startet av Gusse, onsdag 18. september 2019, klokken 17:14

« forrige - neste »

Gusse

Skjønner at dette er subjektivt, men vil gjerne høre argumentene.
Alt fra videresalgsverdi til komfor, dekkpris...argumenter.
Akkurat nå står det mellom en fullpakket performance (FDS etc) som har gått 10.000km, en ny base perf direkte fra Tesla...begge ender opp som ca samme pris pga innbyttepris.
Eller en Long range som har alt utstyr(FDS etc) til 30K mindre.

Mondeo

Performance finnes i to varianter da. Full performance og LR med Performance motorer.

Begge har dyrere forsikring enn LR.

Så du må nesten vurdere ut i fra hva du trenger og har råd til.

Personlig utgikk Performance grunnet de svære felgene og senken. Ikke noe høvelig på nordnorsk vinter. (Og Sleeper'n dukka ikke opp før i ettertid)

Gusse

Sitat fra: Mondeo på onsdag 18. september 2019, klokken 17:26
Performance finnes i to varianter da. Full performance og LR med Performance motorer.

Begge har dyrere forsikring enn LR.

Så du må nesten vurdere ut i fra hva du trenger og har råd til.

Personlig utgikk Performance grunnet de svære felgene og senken. Ikke noe høvelig på nordnorsk vinter. (Og Sleeper'n dukka ikke opp før i ettertid)

Ja, «base performance» kaller Tesla disse LR med Performance motor.
Sleeper'n?? Dumt spørsmål, men hva er det?

Mondeo

Sleepern er det de ansatte kalte "base performance" i starten. Altså at den ser ut som LR men har mere ytelse. Kjent utrykk i bilverden når biler er tunet uten at det vises.

Så ikke at du nevnte base performance i tittelen så beklager forvirringa.

TRK

Det er kun en Performance, men Tesla har gjort det noe uoversiktelig ved at de stort sett kun selger denne med PUP, dvs. en Performance Upgrade Package. I fjor slapp de noen uten PUP i USA, og de har hatt en produksjon nå i juli. Det er de vi ser på inventory nå.
Performance har en annen drivlinje enn Long Range AWD, dvs. det virker som det frem til nyttår ble benyttet samme drivlinje, men Tesla indikerte vel at de plukket ut de beste bakre driveunits og benyttet disse til Performance utgaven. Hvis dette er riktig var vel de første LR AWD software begrenset. Etter ca. nyttår derimot, har LR AWD fått en ny 990 type bakre driveunit, mens Performance fortsetter å benytte en type 980. Denne 980 har nok en kraftigere inverter enn den som benyttes på LR AWD.
Performance uten PUP kalles ofte på diverse fora for "Stealth Performance" eller P3D-. Tesla kaller den "Base Performance". Det er ingenting som skiller disse utseendemessig fra en vanlig LR AWD, botsett fra den røde streken de har under "dual motor" merket de har bak. Betaler du noe mere for å få PUP kaller Tesla den "Performance", og på internet kalles den ofte P3D+. Du får da kalipere og bremseskiver som er noe mere egnet for banekjøring, en kabel tilpasset el. parkbrems på bakre kaliper. Fjører som senker bilen ca. 10mm, metall cover på pedalene, en liten spoiler som festes med dobbeltsidig tape bak på luka, og 20" felger/dekk. Det heter seg og at når spiler er montert vil toppfart kunne økes fra 233 til 260km/t. Faktisk stod det i release note på min Performance, som ikke har PUP, ett eller annet i retning av "Gratulerer, topphastigheten din er nå oppgradert til 260km/t", og jeg har ikke engang spoiler. Om det er aktivert vet jeg ikke, skal ikke kjøre i 260 likevel. Uansett, både P3D- og P3D+ har track mode, det er samme bilen. Jeg har sett det påstått at PUP pakka er noe du kan montere på selv hvis man får tak i delene, men man må huske på å få med kabelen til bakre kaliper da denne er annerledes enn de som brukes på LR AWD og P3D-, ellers genereres det feilkoder.

Det mest interessante for mange er vel kanskje at "Base Performance" kan leveres med samme hengerfeste som LR AWD, selv om du bare kan trekke 500kg vs. 910, eller er det gått opp til 1000kg på de siste nå?
Dette syntes jeg var en attraktiv kombinasjon. På "Performance m /PUP" får man i dag ikke trekke noe som helst, og det skyldes vel typegodkjenning med 20" dekk. Jeg hadde en LR AWD og den bilen var veldig kjapp, og performance er enda kjappere. Min subjektive oppfatning er imidlertid at forskjellen ligger i aksen fra 0-70/80. Den er veldig (subjektivt) merkbar. Gir du jernet i 80 så er jeg ikke så veldig sikker på hvor stor forskjellen egentlig er. LR AWD er veldig rask den og. FSD synes ikke jeg er verdt pengene, men det får være opp til enhver. Morsomme biler å kjøre er det ihvertfall og jeg synes personlig "Base Performance" eller Stealth/P3D- gir det beste av alt da jeg ikke har planer om å kjøre på bane.




Blib

Sitat fra: TRK på onsdag 18. september 2019, klokken 22:38
Det er kun en Performance, men Tesla har gjort det noe uoversiktelig ved at de stort sett kun selger denne med PUP, dvs. en Performance Upgrade Package. I fjor slapp de noen uten PUP...
...planer om å kjøre på bane.

Dude, for en utrolig god oppklaring av hva det er som foregår her. Forøverig enig med deg, gikk for en base performance selv, men var et par ting jeg så stusset over som du oppklarte perfekt her. Takk!

ethoring

Jeg hentet en "Base Performance" i dag.
Mye samme vurderingene som over her; ønsker å kunne kjenne på den ville akselerasjonen til P uten å få med stive fjærer, stive 20" hjul som lett får skader, unødvendig store kalipere og unødvendig spoiler (etter min mening).

Noen positive funn etter utlevering:
- 18"-felger kommer med Michelin Pilot Sport 4 (jeg innbiller meg at det er Primacy MXM4 som medfølger LR/SR - correct me if I´m wrong)
- Jeg har track mode! (trodde det inngikk i Performance Upgrade Package)
- Jeg hadde lave forventinger til finish da veldig mange klager her på forumet, men den var jo tipp topp, godt med lakk alle steder og ingen "frynser"
- Akselerasjonen er helt vill! (ingen overraskelse det da men likevel, jeg sitter her i sofaen med lettere nakkesleng)

Performance Upgrade Package er nok verdt det for alle som setter pris på ekstra hvasse kjøreegenskaper og "det lille ekstra" for banekjøring. 20" ser dessuten kult ut. Men mye gøy for lite prispåslag i P- :)

GOS

@ethoring

Det er Michelin Pilot Sport 4 også på vanlig LR AWD. (Ihvertfall på min som ble levert ut i februar og tror ikke det har endret seg)
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

ethoring

@GOS - ok. Prøvde å finne ut av standarddekk tidligere og ser ut til å være en del Primacy-dekk ute og går på engelsktalende forum. Bra at det er Pilot Sport 4, dette gjør rent bord i Motors sommerdekktest https://www.motor.no/tester/sommerdekk/2018/michelin-pilot-sport-4/

TRK

Min LR AWD kom også med Pilot Sport 4. På min "Base Performance" som jeg hentet ut for snaue 2 uker siden satt det Hankook på 19" sportsfelger. Det var ingenting å utsette på lakk eller panel gaps / fit og finish forøvrig. Pen bil :)

Det eneste jeg kunne tenkt meg annerledes var muligheten for røde kalipere, og kanskje en Brembo bak i stedet for den litt kjipt utseende Mando kaliperen de bruker der. Jeg synes Performance m/PUP visuelt er en penere bil, men det var ikke verdt å ofre hengerfeste. Det er kjekt å kunne slenge på et par hundre kilo på henger'n til forefallende rundt huset. Jeg fant et par mer en grisebillige brembo frontkalipere tilnærmet ubrukt på ebay og snappet opp de, så får vi se hvordan det blir med litt 2K lakk og en decal på. De bak lar seg vel og løse på et vis. Da skulle bilen bli perfekt :)

2fast

Hei, ny bruker og "første-reis" på elbil. Gleder meg som en unge til å hente min model 3 om en uke, etter overgang fra quatro A4. Min store overraskelse var en telefon fra Tesla i går, der jeg fikk tilbud om fri oppgradering. Dette fra en Long Range AWD til såkalt "Base Performance", med samme spec ellers og uten øking i pris! Kunne jo ikke si nei til det da jeg sjeldent frakter tunge saker på hengeren, 500kg er helt greit (ned fra 910). Må bare passe på prikker på førerkortet :)

Tiger123


Gratulerer med ny bil ethoring! Og gratulerer med gratis oppgradering 2fast. Kan jeg spørre hva dere betaler for bilene? Hva har dere av øvrige spec?

finn_roen

#12
Om en ukes tid venter jeg  å hende ut en silver LR base performance  sort interiør, 19" hjul og hengerfeste
pris 499620kr

Gusse

Virker litt som at folk ikke går for ordinær performance, eller er det bare slik at de som sverger til Performance, ikke har meldt seg her??
Siden starten på innlegg, så har mine muligheter blitt redusert til enten performance med alt av utstyr, eller en vanlig 4w Long Range med alt av utstyr. Bilene har gått like langt med ca 30K i forskjell på pris(muligens mindre, da jeg nok får mere i innbytte ved kjøp av Performance).
Er litt usikker her.

finn_roen

Jeg gjorde mitt valg basert på behov for tilhengerfeste, jeg har også prøvekjørt vanlig LR og performance, jeg syntes Performance har for harde fjærer og for mye hjulstøy.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA