Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batterygaranti, når gjelder den? erfaringer?

Startet av Kpp, onsdag 18. september 2019, klokken 08:33

« forrige - neste »

Kpp

Hei, jeg harn en renault 2014 så den går snart ut av garanti.
Den er kjørt ca 40.000km.
Range typisk 60 km. men kan være noe høyere og lavere.
Forbruk typisk 180 Wh/km

Så hvis jeg da kjører 60km med snittforbruk på 18wh/km, da har jeg brukt 10,8 kWh.
Det høres lite ut, siden batteriet skulle gjerne ha kapasitet på 22 kWh.

Noen tanker? Vet noen hvordan renault sjekker kapasiteten?
Uansett skal jeg sjekke med Renault, men tenkte det hadde vært kjekt med noen innspill og erfaringer.

arthur

Jeg hadde min bil på femårs service og ba da om at batteriet ble målt på skikkelig vis. De ba meg komme med lite strøm på batteriet, lot bilen stå over natten og fikk så full utskrift av denne testen. Viste restkapasitet på 93.6% hvilket jeg syntes var veldig bra. Betalte ikke noe (ekstra) for dette! At bilen ikke er en Renault tenker jeg ikke har noen betydning.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Jejl

Hvis du vil sjekke kapasiteten selv er kanskje metoden til TB den beste.

Start med 100% og kjør ned til 0%, eller til du kommer ned til "reservetanken"  og beregn 12,5% rest. Hele testen bør foregå i 40 km/t, og helst på flat mark og jevn fart for å få minst mulig energitap i form av varme i kabler o.l. i bilen. Så ser du hvor mange kwh du får ut av bilen. Ideelt sett burde det vel være 25 grader også for å få ut flest mulig kwh, og det blir det vel neppe flere dager av i år, men en oppvarmet garasje vil nok hjelpe.

Hvis du virkelig bare får ut 10,8 kwh ved normal kjøring høres det alt for lite ut for meg. I min 2014 Kangoo med 30 000 km (som er en overligger fra 2012) får jeg ut ca 16-17 kwh (har ikke testet helt nøyaktig i det siste), og jeg har rundt 10% tap i kapasitet fra da bilen var ny. 

Jejl

Da har jeg gjort en rekkevidde/kapasitettest:

Startet med fulladet batteri, som sannsynligvis holdt 13 grader som utetempen ved start.
Kjørte i 40-50 og 60 soner, men hovedsakelig 40 sone. Start og stopp samme plass.
Kjørte 135,7 km og det sto 11 km rest da jeg var hjemme, så jeg hadde trolig klart 146,7 km hvis jeg hadde kjørt til det var tomt.
Forbruket ble ufattelige 107 wh/km til tross for at jeg kjører med takgrind, stiger og en del annet utstyr på taket og i bagasjen. Totalt fikk jeg altså ut 15,69 kwh (hvis jeg regner med det jeg hadde i rest).

Etter det jeg kunne observere så var forbruket synkende under hele turen. Kapasiteten sank betydelig fortere i begynnelsen og da jeg hadde brukt 25% så hadde jeg kjørt under 25 km, og lå altså an til å ikke klare 100 km engang. Jeg vil tro at motor og drivverk gir mindre motstand når det etterhvert ble varmt, og at også batteripakken ble litt varmere etterhvert. Hadde alt vært varmt fra starten av så hadde nok rekkevidden vært enda bedre og jeg hadde sikkert også fått ut flere kwh.

Jejl

#4
Kan legge til at bilen viste 156 km rekkevidde morgenen etter testen.

Mulig at det er placebo, men det virker som at rekkeviddemåleren ble kalibrert etter testen. Jeg har kjørt et strekk på 23 km i rundt 100 km/t 4 ganger denne uken og måleren har gått fra 100% til ca streken på 75% eller like under. Har kjørt med full varme på i bilen (ikke dieselvarmeren). Tidligere mener jeg at måleren har gått ned nesten en strek videre, til ca 62,5% under tilsvarende kjøring.

Kpp

Takk for alle svarene.
Jeg skal ha bilen inn og få dem til å måle. Blir spennende å se ka de sier.


Kpp

Bare for info, dersom det skulle være av interesse for noen.

Jeg har hentet bilen. Når jeg hentet den fortalte de at batteriet har 100 % kapasitet.
Når jeg satte meg inni bilen, 100% ladet, virker det som kjørekomputeren er blitt resettet. Den viser mer range enn vanlig, nå viser den 107 km range. vanligvis har jeg bare litt over 60 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA