Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: e-tron Sportback: Bilder og videoer  (Lest 12942 ganger)

jkirkebo

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 14187
    • Vis profil
    • Ladespesialisten
Sv: e-tron Sportback: Bilder og videoer
« Svar #150 på: Onsdag 10. Juni 2020, klokken 19:47 »
Det er helt motsatt med meg. Jeg vil IKKE at bilen bremser med en gang man slipper gassen eller slår av cruise control.  Men,det kunne Audi fikse sånn at både du og jeg ble fornøyd.

Det kunne de. Men jeg sliter fortsatt med å skjønne i hvilke situasjoner man ønsker å slå av cruise control og ikke senke farten etterpå...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

No-name

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 223
    • Vis profil
Sv: e-tron Sportback: Bilder og videoer
« Svar #151 på: Onsdag 10. Juni 2020, klokken 20:33 »
Nå har ikke jeg tenkt så mye over det,men si du narmer deg en rundkjøring, hvor det er nok å bare slakke av på farten uten å måtte bremse. Da kobler du av cc og bare cruiser imot, uten å bremse.. Men, spørsmålet er egentlig,hvorfor slå av cc i det hele tatt? Bilen bremser jo av seg selv hvis den oppdager hinder og imot kryss...

elektro

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1346
    • Vis profil
Sv: e-tron Sportback: Bilder og videoer
« Svar #152 på: Onsdag 10. Juni 2020, klokken 23:04 »
Det er helt motsatt med meg. Jeg vil IKKE at bilen bremser med en gang man slipper gassen eller slår av cruise control.  Men,det kunne Audi fikse sånn at både du og jeg ble fornøyd.

Det kunne de. Men jeg sliter fortsatt med å skjønne i hvilke situasjoner man ønsker å slå av cruise control og ikke senke farten etterpå...

Det er jo bare fantasien som setter begrensninger der, det er jo liksom hele kjørestilen.. :) Er det noe jeg ikke savner er det å henge i stroppen hver gang man slipper gassen, eller måtte kjøre på ACC. To eksempler på situasjoner:
  • I nedoverbakker kan man ofte tillate seg en liten fartsøkning ved å dytte ACC spaken fra seg og trille, mens man vifter litt med tærne, for så å aktivere ACC igjen ved å dra spaken mot seg for å fortsette i den farten man hadde. Deilig! :D
     
  • Inn mot en lavere fartsgrense, hvor man ønsker å senke farten helt rolig, ved å trille seg ned f.eks. fra 80 km/til 60 km/t, for så å aktivere ACC igjen ved å trykke på knappen når man har kommet ned i riktig fart.
Sammen med prediktiv regen fungerer dette brillefint. Triller man for fort, og f.eks. tar igjen en bil, regenrerer den for deg. Det samme skjer hvis bilen mener at du av en eller annen grunn triller for fort. Det kan være at du er mye over fartsgrensen, nærmer deg en sving, rundkjøring, kryss eller lignende. Toucher du gasspedalen opphever du imidlertid dette enkelt.

Det høres kanskje komplisert ut, men det er veldig naturlig måte å kjøre på. Kanskje spesielt når man kommer fra biler som faktisk regenrerer når man slipper gassen, for det er jo akkurat det den gjør. Bare ikke når den ikke behøver det. ;)
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

daktari

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2017
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3533
    • Vis profil
Sv: e-tron Sportback: Bilder og videoer
« Svar #153 på: Onsdag 10. Juni 2020, klokken 23:12 »
Du kan ikke trille en Audi fra 80 til 60 før 60-sonen o mange s3kunder! Du kjører i 100 til 60 sonen starter , og bremser så hardt ned til 70 og fortsetter. Du beskriver Kia-stil!

ThomasEL

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2015
  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 944
  • Audi e-tron 50 Advanced business 2020
    • Vis profil
Sv: e-tron Sportback: Bilder og videoer
« Svar #154 på: Torsdag 11. Juni 2020, klokken 11:59 »
Du kan ikke trille en Audi fra 80 til 60 før 60-sonen o mange s3kunder! Du kjører i 100 til 60 sonen starter , og bremser så hardt ned til 70 og fortsetter. Du beskriver Kia-stil!

..??
Man sparer jo mest energi på å trille ned i fart inn mot 60-sonen fremfor å holde farten til skiltet og regenerere kraftig.
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

daktari

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2017
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3533
    • Vis profil
Sv: e-tron Sportback: Bilder og videoer
« Svar #155 på: Torsdag 11. Juni 2020, klokken 12:09 »
Du kan ikke trille en Audi fra 80 til 60 før 60-sonen o mange s3kunder! Du kjører i 100 til 60 sonen starter , og bremser så hardt ned til 70 og fortsetter. Du beskriver Kia-stil!

..??
Man sparer jo mest energi på å trille ned i fart inn mot 60-sonen fremfor å holde farten til skiltet og regenerere kraftig.
Jo, men Audi handler ikke om å spare penger, det er Skoda; man må ære merket og tradisjonen! ;-)

ThomasEL

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2015
  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 944
  • Audi e-tron 50 Advanced business 2020
    • Vis profil
Sv: e-tron Sportback: Bilder og videoer
« Svar #156 på: Torsdag 11. Juni 2020, klokken 13:00 »
Du kan ikke trille en Audi fra 80 til 60 før 60-sonen o mange s3kunder! Du kjører i 100 til 60 sonen starter , og bremser så hardt ned til 70 og fortsetter. Du beskriver Kia-stil!

..??
Man sparer jo mest energi på å trille ned i fart inn mot 60-sonen fremfor å holde farten til skiltet og regenerere kraftig.
Jo, men Audi handler ikke om å spare penger, det er Skoda; man må ære merket og tradisjonen! ;-)

Hehe😂
Ja, ser jo den tilnærmingen også😉👍
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

PF

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 223
    • Vis profil
Sv: e-tron Sportback: Bilder og videoer
« Svar #157 på: Fredag 12. Juni 2020, klokken 07:35 »
Agreed rekkevidde kjøring er for peasants, venstrehjula skal ligge over midt stripen til enhver tid med snuten på bilen i dragmodem på bilen foran. 3 sekundersregelen er fra trygg trafikk, loven sier mye mindre som minimum.
Akselerasjon, maks eller ingen ting.
Så får de som kjører de andre bilene ligge i høyrefeltet bak lastebilene, her benyttes venstrefeltet med fjernlysene i strobemodus for å få bort de tullingene som ikke har skjønt det i venstre feltet.

daktari

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2017
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3533
    • Vis profil
Sv: e-tron Sportback: Bilder og videoer
« Svar #158 på: Fredag 12. Juni 2020, klokken 10:27 »
Jepp, heter "sport-back" ikke "eco-back"