Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor stor er en SUV?

Startet av eivhelle, tirsdag 10. september 2019, klokken 09:35

« forrige - neste »

eivhelle

Sitat fra: turfsurf på mandag 09. september 2019, klokken 22:37
Sitat fra: eivhelle på mandag 09. september 2019, klokken 22:26
Mener du at en bil som er 490 cm lang ikke kvalifiserer som stor. Jeg er også ganske sikker på at den fungerer langt bedre i terrenget enn Model X, bare spør Bjørn Nyland om hans erfaringer med Model X offroad. Interiøret i etron er også på en helt annen hylle enn Tesla og er sånn sett langt mer premium. Hva er egentlig model X? En flerbruks bil eller en elektrisk minibuss?
493cm er det vel, og den er ikke stor nei. Den er vel 162cm, og det er vel like mye her det sprekker som SUV. Jeg har ikke nevnt X i det hele tatt, den er absolutt ikke en SUV, selv om den er en god del større en etron (spesielt innvendig). Det store SUVene er fort 20cm høyere og 500cm+ lange. GLS f.eks, og mange av de amerikanske. Store SUVer har ihvertfall plass til 5 voksne med en del bagasje. Etron er 4+1.
Jeg synes dette begynner å bli barnslig. Du kan få ha din helt egne private oppfatning av hva en stor SUV er, men alle andre regner etron for å være en stor bil tilhørende i gruppen SUV.

https://elbil.no/om-elbil/elbiler-idag/#storbil

Hvorfor i all verden skal høyden på bilen ha noe som helst å si? Bakkeklaring er en forutsetning for å kjøre i terreng, men høyden har da null og niks å si for funksjonen. Og du får enkelt plass til 3 voksne personer i baksetet på en Audi etron. Det får jeg til og med plass til i e-golfen, om man aksepterer at det er litt trangt.

Og lengden på etron er 490,1cm ikke 493 cm. Høyden er 162,9 cm i normal posisjon, men kan varieres avhengig av innstillingen på luftfjæringen.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

kom_så_og_gikk

Sitat fra: JorEl på mandag 09. september 2019, klokken 22:53
kom-så-og-gikk: Hadde miljø vært viktigst hadde jeg kjørt Ioniq.

Miljø er ikke viktigst for deg. Hva med den beste bilen da? :)

Beste bilen? Sånn bare for å gnåle om Tesla igjen? Nei, du nevnte jo ikke Tesla. Som forklart, så har jeg selvsagt kjøpt det jeg mener er den beste bilen for meg pr. nå, alt tatt i betraktning. Jeg har valgt bort Jaguar pga størrelse og mangel på forhandler/serviceverksted. EQC ikke tilgjengelig på tidspunktet jeg sist handlet bil. Jeg har valgt bort Tesla fordi MS ikke akkurat er optimal i karosseriformen for hundefolk, og MX fordi bakdører. Jeg trives heller ikke helt med interiøret. Men mest av alt fordi jeg bor 6-7 timer unna serviceverksted, og 90 min unna nærmeste supercharger. Jeg er heller ikke imponert over det bekjente plages over av små og store feil og mangler. Og før du begynner å mase om M3, så er den ikke aktuell pga plass, og igjen: hundebur. Da betyr noe bedre rekkevidde ikke en døyt. Jeg er attpåtil ateist. Det har også blitt såpass mange dårlige ambassadører for Tesla, ikke fordi de opplever noe negativt ang. bilene sine nødvendigvis, men fordi de ikke klarer å slå seg til ro med at ikke alle velger Tesla. Jeg klarer ikke helt å identifisere meg med en slik menighet, og det er nesten så det ikke blir Tesla på trass.
Men viktigst, Teslas største fordel, nemlig ladenettverket, finnes ikke der jeg bor. Heller ikke verksted.
Så totalt sett, jeg valgte bil etter mine kriterier.

turfsurf

#2
Sitat fra: eivhelle på tirsdag 10. september 2019, klokken 09:35
Jeg synes dette begynner å bli barnslig. Du kan få ha din helt egne private oppfatning av hva en stor SUV er, men alle andre regner etron for å være en stor bil tilhørende i gruppen SUV.

Hvorfor i all verden skal høyden på bilen ha noe som helst å si? Bakkeklaring er en forutsetning for å kjøre i terreng, men høyden har da null og niks å si for funksjonen. Og du får enkelt plass til 3 voksne personer i baksetet på en Audi etron. Det får jeg til og med plass til i e-golfen, om man aksepterer at det er litt trangt.
Vel, du står fritt til å synes hva du vil. Å kalle ting barnslig er jo ett tegn på at man ikke evner å argumentere saklig. Imponerende at du vet hva alle andre mener og, jeg har da sett mange andre skrive det samme som meg.

Stor er ikke bare en betegnelse på bredde og lengde. Det går like mye på plass innvendig. Det er ganske soleklart at etron er en 4 seter + 1 sete for bruk innimellom. Det er bare å ta en titt på setet i midten. Dette har vært oppe mange ganger i etron forumet, og t.o.m eiere av etron er enig i det. Det er som de fleste andre lignende biler. At man kan stappe fem stykk inn i en bil betyr ikke at de er velegnet til det. Vi var 8 stykker i en Datsun 120b en gang og.

Men sammenlign f.eks med Q7 som etron er basert på. Den er vesentlig høyere, men har da og plass til tre individuelt justerbare seter på andre rad +  en tredje seterad. Her er foresten beskrivelsen av de to på wikipedia:

"The Audi e-tron is a fully-electric mid-size luxury crossover SUV produced by Audi".

"The Audi Q7 is a mid-size luxury SUV made by the German manufacturer Audi".
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: kom_så_og_gikk på tirsdag 10. september 2019, klokken 10:20
Men mest av alt fordi jeg bor 6-7 timer unna serviceverksted, og 90 min unna nærmeste supercharger.

Akkurat den med supercharger skjønte jeg ikke. Det er jo 90-180 min. unna man vil ha superchargerne, så man får fylt opp igjen når batteriet begynner å bli tomt etter å ha kjørt fulladet hjemmefra. Hva skal man med en SuC nær der man bor? Jeg har to stk. innenfor en radius av 30km der jeg bor, og de bruker jeg nesten aldri. Eneste unntak er om jeg ikke har helt nok strøm til å komme hjem fra f.eks hytta, da stopper jeg innimellom på den som er 30km unna. Da står jeg der i ca. 5 minutter før jeg kjører hjem. Det hadde ikke blitt noen større kostnad av å ta denne ladestoppen på en CCS-hurtiglader fra Fortum for å si det slik.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

JorEl

#4
Sitat fra: kom_så_og_gikk på tirsdag 10. september 2019, klokken 10:20
Sitat fra: JorEl på mandag 09. september 2019, klokken 22:53
kom-så-og-gikk: Hadde miljø vært viktigst hadde jeg kjørt Ioniq.

Miljø er ikke viktigst for deg. Hva med den beste bilen da? :)

Jeg har valgt bort Tesla fordi MS ikke akkurat er optimal i karosseriformen for hundefolk, og MX fordi bakdører.
....(T)M3, så er den ikke aktuell pga plass, og igjen: hundebur. 

Jeg er attpåtil ateist.
Herregud er du ateist, som kona mi :) Jeg er agnostikker, mye mellom himmel og jord, kanskje ;D
Vi har 4 småhunder bak i modelS. Dette er grunnen til at vi ikke har TM3. Og fordi kona liker bedre interiøret i Sen :-X Men min plan er TM3 (eller TMY) når vi en gang finner ut at vi vil ha noe nytt, og ungene flytter ut. Da kan vi bare legge ned et baksete, og la hundene være i bur ;) Men er det noen som kommer med en bedre bil enn Tesla, så vurderer vi selvsagt den.

Edit; Akkurat den med supercharger skjønte jeg heller ikke. Jeg bor 8.5km fra en Super Charger, og det er jo den vi har minst bruk for. Lader hjemme med 2kw.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

JorEl

Rett skal være rett. Tatt fra nabotråden.
"Audi e-tron 50 quattro skal bygges ved Audis karbonnøytrale fabrikk i Brüssel".
Det er bra, kanskje den tom blir klima-nøytral engang :+1:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

eivhelle

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 10. september 2019, klokken 10:44

Vel, du står fritt til å synes hva du vil. Å kalle ting barnslig er jo ett tegn på at man ikke evner å argumentere saklig. Imponerende at du vet hva alle andre mener og, jeg har da sett mange andre skrive det samme som meg.


Min definisjon av barnslig er å avspore diskusjonen med å pukke på uvesentlige detaljer. Elbilforeningen sorterer etron i gruppen med store biler sammen med model X og S. Og det er de bilene vi sammenligner. Etron er mer romslig enn model S, men det betyr ikke at model S ikke er en stor bil.

Og mitt poeng, som du prøvde å glemme bort med din avsporing om hva en stor SUV er, er at Audi klarer å levere en premium bil til langt lavere pris enn Tesla.

2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

JorEl

#7
Sitat fra: eivhelle på tirsdag 10. september 2019, klokken 13:51
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 10. september 2019, klokken 10:44

Vel, du står fritt til å synes hva du vil. Å kalle ting barnslig er jo ett tegn på at man ikke evner å argumentere saklig. Imponerende at du vet hva alle andre mener og, jeg har da sett mange andre skrive det samme som meg.


Min definisjon av barnslig er å avspore diskusjonen med å pukke på uvesentlige detaljer. Elbilforeningen sorterer etron i gruppen med store biler sammen med model X og S. Og det er de bilene vi sammenligner. Etron er mer romslig enn model S, men det betyr ikke at model S ikke er en stor bil.

Og mitt poeng, som du prøvde å glemme bort med din avsporing om hva en stor SUV er, er at Audi klarer å levere en premium bil til langt lavere pris enn Tesla.
"Etron er mer romslig enn model S, men det betyr ikke at model S ikke er en stor bil".
Er den mer romslig en model S? Da blir jeg imponert.
Edit; har enda ikke vært i en model X, men når den kommer opp på siden av meg på SC, føler jeg den er STOR.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

turfsurf

Sitat fra: eivhelle på tirsdag 10. september 2019, klokken 13:51
Og mitt poeng, som du prøvde å glemme bort med din avsporing om hva en stor SUV er, er at Audi klarer å levere en premium bil til langt lavere pris enn Tesla.
Hele poenget var jo at de ikke er direkte sammenlignbare siden etron 50 faktisk er vesentlig mindre enn X (plassmessig og utvendig), går vesentlig dårligere, og har kortere rekkevidde.

Da kan jeg jo like godt snu på flisa og si at Tesla klarer å levere Model 3 med dobbel så lang rekkevidde som etron til lavere pris. Eller Kia eNiro for den saks skyld. Epler og pærer.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

eivhelle

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 10. september 2019, klokken 15:31
Sitat fra: eivhelle på tirsdag 10. september 2019, klokken 13:51
Og mitt poeng, som du prøvde å glemme bort med din avsporing om hva en stor SUV er, er at Audi klarer å levere en premium bil til langt lavere pris enn Tesla.
Hele poenget var jo at de ikke er direkte sammenlignbare siden etron 50 faktisk er vesentlig mindre enn X (plassmessig og utvendig), går vesentlig dårligere, og har kortere rekkevidde.

Da kan jeg jo like godt snu på flisa og si at Tesla klarer å levere Model 3 med dobbel så lang rekkevidde som etron til lavere pris. Eller Kia eNiro for den saks skyld. Epler og pærer.
Audi etron er direkte sammenlignbar med en 5 seters model X. At model X er litt større fysisk har ingen betydning her. Man sammenligner tross alt etron med Ipace og EQC selv om etron er den største av de tre. Å sammenligne med model 3 blir bare latterlig. Den har ikke en gang samme formfaktor eller i nærheten av samme bruksområde.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

JorEl

#10
Sitat fra: eivhelle på tirsdag 10. september 2019, klokken 13:51
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 10. september 2019, klokken 10:44

Vel, du står fritt til å synes hva du vil. Å kalle ting barnslig er jo ett tegn på at man ikke evner å argumentere saklig. Imponerende at du vet hva alle andre mener og, jeg har da sett mange andre skrive det samme som meg.

Min definisjon av barnslig er å avspore diskusjonen med å pukke på uvesentlige detaljer. Elbilforeningen sorterer etron i gruppen med store biler sammen med model X og S. Og det er de bilene vi sammenligner. Etron er mer romslig enn model S, men det betyr ikke at model S ikke er en stor bil.

Og mitt poeng, som du prøvde å glemme bort med din avsporing om hva en stor SUV er, er at Audi klarer å levere en premium bil til langt lavere pris enn Tesla.
Jeg sjekket bagasjerommet på modelX ca1000liter, modelS ca900liter, Etron 600liter.
Om dette stemmer kan E-tron kanskje ikke få være med i SUV-gjengen lenger. :-\
Edit;  Det er jo bare kategorier. Bilen er jo som den er uansett. :D
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

eivhelle

Sitat fra: JorEl på tirsdag 10. september 2019, klokken 17:23
Sitat fra: eivhelle på tirsdag 10. september 2019, klokken 13:51
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 10. september 2019, klokken 10:44

Vel, du står fritt til å synes hva du vil. Å kalle ting barnslig er jo ett tegn på at man ikke evner å argumentere saklig. Imponerende at du vet hva alle andre mener og, jeg har da sett mange andre skrive det samme som meg.

Min definisjon av barnslig er å avspore diskusjonen med å pukke på uvesentlige detaljer. Elbilforeningen sorterer etron i gruppen med store biler sammen med model X og S. Og det er de bilene vi sammenligner. Etron er mer romslig enn model S, men det betyr ikke at model S ikke er en stor bil.

Og mitt poeng, som du prøvde å glemme bort med din avsporing om hva en stor SUV er, er at Audi klarer å levere en premium bil til langt lavere pris enn Tesla.
Jeg sjekket bagasjerommet på modelX ca1000liter, modelS ca900liter, Etron 600liter.
Om dette stemmer kan E-tron kanskje ikke få være med i SUV-gjengen lenger. :-\
Edit;  Det er jo bare kategorier. Bilen er jo som den er uansett. :D
Dine data til tross, så fikk faktisk Bjørn Nyland plass til en banankasse mer i etron enn i model S. Så da er kanskje ikke 900 tesla liter så mye verdt?
https://www.youtube.com/watch?v=2IYpsPTTZ_k
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Crown

Sitat fra: eivhelle på tirsdag 10. september 2019, klokken 16:03
Audi etron er direkte sammenlignbar med en 5 seters model X. At model X er litt større fysisk har ingen betydning her. Man sammenligner tross alt etron med Ipace og EQC selv om etron er den største av de tre. Å sammenligne med model 3 blir bare latterlig. Den har ikke en gang samme formfaktor eller i nærheten av samme bruksområde.

Nei, at det siste gjøres så ofte er helt meningsløst. Ta f.eks. nyttelasten, som på M3 performance er 376kg. Er man fire voksne mannfolk så kan man ha med seg noe slikt som 10kg bagasje.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

JorEl

Sitat fra: eivhelle på tirsdag 10. september 2019, klokken 20:36
Sitat fra: JorEl på tirsdag 10. september 2019, klokken 17:23
Sitat fra: eivhelle på tirsdag 10. september 2019, klokken 13:51
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 10. september 2019, klokken 10:44

Vel, du står fritt til å synes hva du vil. Å kalle ting barnslig er jo ett tegn på at man ikke evner å argumentere saklig. Imponerende at du vet hva alle andre mener og, jeg har da sett mange andre skrive det samme som meg.

Min definisjon av barnslig er å avspore diskusjonen med å pukke på uvesentlige detaljer. Elbilforeningen sorterer etron i gruppen med store biler sammen med model X og S. Og det er de bilene vi sammenligner. Etron er mer romslig enn model S, men det betyr ikke at model S ikke er en stor bil.

Og mitt poeng, som du prøvde å glemme bort med din avsporing om hva en stor SUV er, er at Audi klarer å levere en premium bil til langt lavere pris enn Tesla.
Jeg sjekket bagasjerommet på modelX ca1000liter, modelS ca900liter, Etron 600liter.
Om dette stemmer kan E-tron kanskje ikke få være med i SUV-gjengen lenger. :-\
Edit;  Det er jo bare kategorier. Bilen er jo som den er uansett. :D
Dine data til tross, så fikk faktisk Bjørn Nyland plass til en banankasse mer i etron enn i model S. Så da er kanskje ikke 900 tesla liter så mye verdt?
https://www.youtube.com/watch?v=2IYpsPTTZ_k
I denne testen så får man like mange i bagasjerommet, men etter at man "demonterer" Audien.
Det tallet du viser til er for hele bilen. God plass hos begge :+1:
Trykk på pause; https://youtu.be/2IYpsPTTZ_k?t=140
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Øyvind.h

Model S har ikke 900 liter.
I 2013 når den hadde enorm frunk hadde den 890 liter. Tipper minst 100 liter er borte av den, så kanskje 750l. Som må pakkes litt mer effektivt enn det hakket mer firkantede rommet i E-tron. Så lenge man har kombo av div bagasje er dog ikke banantesten så relevant for praktisk bruk.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA