Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model 3 best og mestselgende bilmodell siden 1969

Startet av Porsgrunn, onsdag 11. september 2019, klokken 22:53

« forrige - neste »

Autowinder

Sitat fra: jlan på onsdag 25. september 2019, klokken 12:53
Hvis en ser på gjennomsnittlig familieinntekt pr. år etter skatt, så var den rundt 20000 i 1969, ca. 500000 nå. Men boligene var betydelig billigere på den tiden, en kunne få en bra bolig for 100000.

Helt klart, og det er ikke bare TEK 17 som drar opp prisen, utbyggerne og entreprenørene tjener jo rått i forhold til 1969. Så mens gjennomsnittsnordmannen kom i mål med ca 5 årslønner for en bra ny bolig den gang, er det fort 10 årslønner nå...
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

jkirkebo

Sitat fra: jlan på onsdag 25. september 2019, klokken 12:53
Hvis en ser på gjennomsnittlig familieinntekt pr. år etter skatt, så var den rundt 20000 i 1969, ca. 500000 nå. Men boligene var betydelig billigere på den tiden, en kunne få en bra bolig for 100000.

Som da tilsvarer rundt 2,5 millioner nå? Det kan man få en bra bolig for i mesteparten av landet. Pressområdene i de større byene er unntaket.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hELgenen

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 25. september 2019, klokken 14:08
Sitat fra: jlan på onsdag 25. september 2019, klokken 12:53
Hvis en ser på gjennomsnittlig familieinntekt pr. år etter skatt, så var den rundt 20000 i 1969, ca. 500000 nå. Men boligene var betydelig billigere på den tiden, en kunne få en bra bolig for 100000.

Som da tilsvarer rundt 2,5 millioner nå? Det kan man få en bra bolig for i mesteparten av landet. Pressområdene i de større byene er unntaket.

Du kan IKKE bygge en ny bolig til 2.5 mill noe sted i landet gitt at du ikke gjør alt selv - men å kjøpe en gammel kan du jo få til. Å bygge ny bolig er kun en investering i pressområder (by/bynære områder) - andre steder kan det bli det fort bli en tapsbombe i likhet med bilkjøp

Autowinder

Sitat fra: hELgenen på onsdag 25. september 2019, klokken 14:19
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 25. september 2019, klokken 14:08
Sitat fra: jlan på onsdag 25. september 2019, klokken 12:53
Hvis en ser på gjennomsnittlig familieinntekt pr. år etter skatt, så var den rundt 20000 i 1969, ca. 500000 nå. Men boligene var betydelig billigere på den tiden, en kunne få en bra bolig for 100000.

Som da tilsvarer rundt 2,5 millioner nå? Det kan man få en bra bolig for i mesteparten av landet. Pressområdene i de større byene er unntaket.

Du kan IKKE bygge en ny bolig til 2.5 mill noe sted i landet gitt at du ikke gjør alt selv - men å kjøpe en gammel kan du jo få til. Å bygge ny bolig er kun en investering i pressområder (by/bynære områder) - andre steder kan det bli det fort bli en tapsbombe i likhet med bilkjøp
Ikke bare det, bilen kostet bortimot det samme over hele landet den gang :D
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

jkirkebo

#64
Sitat fra: hELgenen på onsdag 25. september 2019, klokken 14:19
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 25. september 2019, klokken 14:08
Sitat fra: jlan på onsdag 25. september 2019, klokken 12:53
Hvis en ser på gjennomsnittlig familieinntekt pr. år etter skatt, så var den rundt 20000 i 1969, ca. 500000 nå. Men boligene var betydelig billigere på den tiden, en kunne få en bra bolig for 100000.

Som da tilsvarer rundt 2,5 millioner nå? Det kan man få en bra bolig for i mesteparten av landet. Pressområdene i de større byene er unntaket.

Du kan IKKE bygge en ny bolig til 2.5 mill noe sted i landet gitt at du ikke gjør alt selv - men å kjøpe en gammel kan du jo få til. Å bygge ny bolig er kun en investering i pressområder (by/bynære områder) - andre steder kan det bli det fort bli en tapsbombe i likhet med bilkjøp

Om vi snakker enebolig, så nei. Leiligheter og mindre rekkehus er en annen sak. Men direkte sammenlignbart er det ikke da den tekniske kvaliteten er svært mye høyere i dag enn i 1969. Slikt koster selvsagt. Jeg tipper også at mengden egeninnsats i 1969 var en god del høyere i snitt enn for nye boliger i dag.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jlan

#65
Sitat fra: Autowinder på onsdag 25. september 2019, klokken 09:43
Hvem Hva Hvor fra 1969.
Den bilen som ligger nærmest TM3 i plass og ytelse i den listen er vel Rover P5B 3.5 liter V8, som altså kostet mer enn 4 folkevogner. 
L: 4.74/4.69, B:1.78/1.85 H: 1.54/1.44, Vekt : 1640/1856
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

C_B_

#66
Vanskelig å sammenligne økonomisk situasjon før og nå mht. fordelene til elbil også: Her i Oslo kan utgiften være 50-60 000,- lavere i året til en elbil i forhold til en fossilbil. (F.eks. 30 000 på drivstoffutg.+årsavg.+bom+parkeringsavg.) Hvis det hadde vært mulig å kjøpe en boble til 16 000,- nå hadde den kanskje vært dyrere å kjøpe+eie f.eks. i 10 år i sammenligning med en mod. 3.

Porsgrunn

Sitat fra: Porsgrunn på onsdag 11. september 2019, klokken 22:53
Enda mer imponerende blir det med tanke på at model 3 startet salget helt i slutten av februar og har brukt ca 7 måneder på å passere 12 000.

Kan de kanskje rekke å selge mer enn rekorden gjennom alle tider, VW Boble som solgte 16 706 biler i 1969, selv med salgs start nesten  to måneder inn i året?

I følge https://elbilstatistikk.no/ ser det ut til at model 3 nå har passert 14 000 registrerte biler i år, jeg begynner å tro ny historisk rekord kan være mulig.

Tesla har, om jeg har forstått det riktig, levert mindre enn de kunne gjort i Norge de siste månedene blant annet pga høye leveringstall til Nederland før endringer i avgiftssystemet der. Dersom ikke det er flere slike ting som skjer i løpet av året kan det med to måneder og en kvartalsavslutting være muligheter for mer enn de nødvendige 2 700 manglende bilene på veg til Norge.

Det er selvfølgelig også mulig de velger å prioritere f eks hjemmemarkedet eller andre steder ut året, men med de lave tallene siste måned tror jeg at Norge kommer til å få nok til at vi kommer nærme eller passer 16 706 biler.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA