Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ettermontert tilhenger

Startet av Nangen, tirsdag 10. september 2019, klokken 10:49

« forrige - neste »

Nangen

Ved utlevering av min X75 i sept 2017 fikk jeg (etter litt om og men...) ettermontert hengerfeste. Tilfeldigvis oppdaget jeg nå på vegvesen.no sin hengerkakulator (https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Tilhengerkalkulator) at "Denne bilen er ikke registrert for å trekke tilhenger". Ved henvendelse til Tesla får jeg svar (etter litt om og men...) at "Vennligst ta kontakt med Statens Vegvesen eller noe trafikk stasjon som kan avklare dette til deg. Det er ikke noe her fra som vi kan gjøre, Tesla Model X kan trekke så som mange kilo så for min del det er noe feil på den app eller kalkulator."
Andre som har samme erfaring? Er dette kurant å ordne? Annet jeg bør hensynta?

geear

Vanlig prosedyre for en bil som ikke har oppgitt hengervekt i vognkortet er å montere festet, bestille tid hos Vegvesenet (evt. drop in) og stikke innom med bil og dokumentasjon og få oppdatert vognkortet.

Nangen

Takker for svar! Hva slags dokumentasjon kan det være snakk om? Festet var med da jeg fikk bilen, og jeg fikk ikke noe ut over dette.

kaiat

Det er mulig at det holder med bilens instruksjonsbok om tilhengervekt er oppgitt der. Har hørt om de som har fått det til med kun det, men ellers må du få et skriv fra Tesla hvor de bekrefter bilens tilhengervekt. Ta kontakt med trafikkstasjonen og spør hvor mye dokumentasjon de krever.

geear

Hvis hengerfestet er originalt med label fra Tesla, eller merking som tilsier at det er laget for Model X, så mener jeg det skal holde. Poenget er at produsenten av hengerfestet sier det er godkjent for gitt bil, og at bilprodusenten godkjenner at bilen i seg selv kan trekke. I dette tilfellet burde det være temmelig rett frem siden det kryr av X med hengerfeste og det også er beskrevet i manual..

Rav4_EV

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

sfinxern

SVV krever kun en bekreftelse fra Tesla som sier hvor mye den kan trekke ink alle andre relevante vekter. Og så utsteder de nytt vognkort. Veldig enkelt.

Burde være like rett frem med M3 som heller ikke har hengerfeste, altså få skriv fra Tesla om hvor mye den har lov å trekke osv, og nytt vognkort.

SVV trenger ingen dokumentasjon fra EU typegodkjenninger mv. Kun bekreftelse fra produsenten.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

PGH

Ser mange skriver at det er så enkelt å få godkjent X med ettermontert hengerfeste.
Er det noen som faktisk har fått til dette?
For en tid tilbake da eg prøvde å få klarhet i dette fikk eg beskjed om at de model X som ikke var levert med feste heller ikke fikk det godkjent ettermontert.
Hadde vært topp om det nå var mulig

sfinxern

Nei det er ikke enkelt. Men rutinene til SVV er meget enkle. Men det hjelper lite når vi som kunder ikke kan få er skriv fra Tesla som godkjenner tilhenger inkl vekter.

Samme for eldre Model 3 også.

Nå burde Tesla komme med informasjon om hvorfor de ikke tillater dette. For det begynner å bli en parodi.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA