Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tekna 2016,km 23000, pris 169 000. Godt kjøp?

Startet av jdremoy, fredag 06. september 2019, klokken 14:24

« forrige - neste »

jdremoy

Hei. Er i en prosess med å kjøpe meg min første bil, og har i grunn aldri interessert meg i bil, men har prøvd å sette meg litt inn i det nå. Har fått et tilbud på en Nissan Leaf Tekna 2016 som har gått 23 000 km. Prisen er satt på 169 000,-. Har sett på Finn, og det ser ut som jeg har fått et relativt godt tilbud.

Er dere enige? Eller bør jeg vente til jeg finner en annen bil i samme kategori, til en bedre pris.

Takk for svar.  :)
Aldri eid en bil - inntil nå?

EV-FTW

Er noen faktorer som spiller inn her.

1. Er det en importert bil?
2. Kjørt lite ja, men det betyr ikke at batteriet er topp. Den kan ha stått lenge ubrukt med fullt batteri.
3. Ikke tenk at batterirapport fra forhandler er bra. Selv om den viser st alt er fint, er den veldig lite nøyaktig.

Jeg anbefaler deg å få tak i Leafspy eller finne noen som har dette.
Da kan du lese nøyaktig av tilstand til batteriet.

Er det en importert bil skal den være billigere. Og garanti er da ute.
Forhandler tilbyr deg gjerne garanti gjennom eksterne firma, det er bare tull.

Kjøp NORSK bil.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

jdremoy

Takk for svar. Den har vært leaset, det er det jeg vet foreløpig. Har ikke fått prøvd den enda. Om den er importert eller ikke vet jeg ikke - skal finne ut av det. Og Leafspy var et godt tips.
Aldri eid en bil - inntil nå?

jdremoy

Er det i så fall kun (ev. først og fremst) SOH jeg burde få vurdert vha Leafspy? Har prøvd å google litt, samt lese på forumet, men det er så mange forkortelser og begreper som er vanskelige. Og jeg må få tak i en OBDII har jeg forstått - noen å anbefale?
Aldri eid en bil - inntil nå?

EV-FTW

Billigst er å bestille OBDll på nett. Personlig kjøpte jeg hos Teknikkmagasinet. Kostet vel 300 kr, men fikk da på dagen, og har garanti.

Å se på SOH gir deg et ok bilde. Men GID's er verdt å se på også, og AHr.

Ja, glemte det. Regner med du her snakker om en 30kWt Leaf?

Det også spiller jo inn på pris.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Trekkoppbil

Når det gjelder SOH og kapasitetsgaranti, så gjelder det forstå spillet.
30kwt's batteriet har kapasitetsgaranti på 8 år/160 000km uansett hvilke land bilen er fra. Det kan variere mellom 160 000km og 100 000miles.

Bilene kommer dårlig ut, hvis dem har så bra batteri at dem ikke får nytt på garantien.
Det beste kjøpet kan være en bil som har så dårlig batteri, at du får nytt på garantien, eller en bil som allerede har fått nytt batteri. Det kan også være et dårlig kjøp for deg, hvis blen får nytt batteri på garantien etterhvert, men du trenger den ekstra kapasiteten før den tid.

2016 30kwt tapte seg fort før PC630-oppdateringen kom.  Ute i verden var tapet på 10% pr år i gjennomsnitt. Ved sw-oppgradering fikk man tilbake noe tapt kapasitet. Det er håp om at nye batterier er mer holdbare.

Har bilen fabrikkgaranti i USA, så kan det bli langt å seile, om man skal bytte batteri.  Dog er det mange 2016 med 8 barer til salgs i usa, så det bør være mulig å kjøpe en bil der som får nytt batteri før man frakter den til Norge. Så USA-biler kan være det beste eller det dårligste kjøpet, avhengig av om batteriet er bytta før sjøfrakt eller ikke.

Kjøper du bil fra Europa, så er det mulig det kommer fra litt varmere strøk, og det kan være litt større sjans for at du får nytt batteri på garantien, enn om du kjøper en "Norsk" bil. Men du kan lese av antallet barer og lese av SOC, og det er det som teller. Ikke om bilen er gått i Norge eller ikke.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA