Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Plutselig redusert rekkevidde og har mistet en «batteriprikk»

Startet av morrun, mandag 02. september 2019, klokken 16:46

« forrige - neste »

morrun

Hei. Ble vel først oppmerksom på at «gjettometeret» ikke lot seg lade til mer enn 175 km. Jeg kjører en svært regelmessig strekning mellom hjem og jobb, dels riksvei og dels sentrum. Rekkeviddeindikatoren pleier å oppnå mellom 190 og 200km på denne tiden av året. Jeg sjekket først lufttrykk, men ble så oppmerksom på at jeg har mistet en prikk i displayet. Hadde bilen på service i mai og fikk testrapport på at batterihelsa er tipp topp! Har aldri tatt tiden på hjemmelading, men har inntrykk av at den nå plutselig er fulladet etter kortere tid. Dette har altså skjedd fort og plutselig i forrige uke. Bilen er en 16-modell 30kw som har gått 74.000km. Hva tror menigheten? Død battericeller? Garantisak?
Mvh Morten.

2016 Nissan Leaf 30 Kwt -solgt.
2019 Tesla model 3 LR -solgt.
2018 BMW i3 94 Ah
2021 Tesla model Y LR.

leafnor

Degradering kommer gradvis, men det her virker å kommet brått. Og da lukter det battericelle. Garanti det.
Har du Leafspy tilgjengelig skal det gå å se om en eller flere celler er svake.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

morrun

Takk for responsen. Det har ikke kommet gradvis dette.  Har ikke greie på leafspy, men har jo sett noen videoer av at teslabjørn bruker det for å måle batteritemperatur bl.a. Har ikke nok greie på dette til å nyttiggjøre meg slikt, dessverre. Bilen er kjøpt ny i Norge og jeg var i kontakt med forhandler tidligere i dag. De skulle drodle litt og ringe meg tilbake i morgen. Om noen i nedre Glomma-regionen som har leafspy og vet hvordan det brukes, skulle jeg gjerne hatt litt bistand med feilsøking. Skal forresten tur/retur Elverum i morgen, men vet ikke eksakt når på dag/ettermiddag jeg skal nedover igjen.
Mvh Morten.

2016 Nissan Leaf 30 Kwt -solgt.
2019 Tesla model 3 LR -solgt.
2018 BMW i3 94 Ah
2021 Tesla model Y LR.

Trekkoppbil

Det er nok normalt at batteriet taper seg om sommeren, dersom det står fullada i solsteiken, eller man kjører det varmt på langtur og man deretter lar det stå fullada.

Ute i verden tapte 30kwt-batteriene seg 10% i året, før man la inn sw-oppgradering.

Jeg har en 2012 Leaf som jeg har hatt 6 sommre, og jeg trur ca halvparten av kapasitetstapet som jeg har hatt i min tid, kom under heteperioden på forsommren i fjor, da jeg hadde lånt bort bilen, og ved en feiltakelse hadde jeg ikke begrensa til 80% lading.

Testrapport som sier tipp topp, sier vel ingen ting? Baterihelsa måles i prosent og ikke i "tipp topp".
Ellers kan SOH gå noen prosent opp og ned i blandt.  Gjettomoteret kan svinge 10% om du slår av og på AC, eller du slår av og på ECO-mode. Regnvær på denne årstida kan slå ut på forbruket, og det kan være små variasjoner innenfor regel messig kjøring. Av og til virker det som at BMS gjør plutselige rekalkuleringer.
Garantisak kan det bli hvis du er nede på 8 barer etter sw-oppgradering.

morrun

Takk «trekkoppbil». Nettopp slik var umiddelbar respons fra Nissan. Jeg kjenner denne bilen godt og baserer meg på regelmessig kjøring. Fikk utskrifter av testrapport som dokumenterer/spesifiserer. Kundemottaker sa mer enn bare «tipp topp». Det har vekselvis vært varmt og guffent helt siden servicen. Jeg er trygg på at dette er et plutselig dropp i kapasitet som ikke kan henges på klimatiske forhold. Derfor reagerer jeg.
Mvh Morten.

2016 Nissan Leaf 30 Kwt -solgt.
2019 Tesla model 3 LR -solgt.
2018 BMW i3 94 Ah
2021 Tesla model Y LR.

EV-FTW

Batteri rapporten du får på service er ikke verdt mer enn arket den er skrevet på.  Den sier bare at batteriet er topp, men ikke hvor mange prosent det har tappet seg.
Med andre ord kan bilen være på service og få topp score på batteri, men likevel være en liten prosent fra å miste første strek. Da går det kort tid, og streken forsvinner.

Har du fått oppgrader SW? Bilen din har potensielt en SW som leser av batteri feil. Med ny SW opplever folk betydelig bedring på batteriet.
Gjorde det selv også.

Min Leaf er fra tidlig 2016. Er 30 kWt og nå kjørt 84 000 km.
Har ikke lest av Leafspy siden mai, da var status at batteriet hadde en SOH ( state og health) på 92 %, sånn ca. Nå etter sommeren er nok det enda lavere.

Har jeg kjørt langtur, altså mellom Stavanger og Kristiansand, står det at jeg kan kjøre 220-230 kilometer før lading.
Ved blanda kjøring, rundt Stavanger, som da er landevei og motorvei, så står det at jeg har ca 210 kilometer før lading. Men dette varierer veldig helt avhengig av hvordan jeg kjørte før jeg ladet bilen. Så ser mer på batteriprosenten enn jeg ser på GOM, altså kilometer bilen påstår jeg kan kjøre.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

EV-FTW

Sjekket i dag.

Bilen var fulladet, og viste da 199 km. Sist jeg kjørte hadde jeg kjørt litt hardt og hadde klima på.

Leafspy viser at batteriet nå har en SOH på 89,7 prosent. Dette vil stige litt når det nå blir kaldere, så da vil den gå litt over 90 prosent.

Neste sommer er nok faren for å miste første strek reel. Da er bilen kjørt ca 100 000 kilometer.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

morrun

Takk for nyttige innspill. Har fått kontakt med en som har leafspy. Skal teste å se om programmet kan gjøre oss litt glupere. Det er som sagt et plutselig dropp i rekkevidde og at jeg nå uansett hvordan jeg kjører att og fram til jobb ikke klarer å få flere km i gjettometeret, som gjør meg skeptisk til om dette er normal adferd for et friskt batteri.
Mvh Morten.

2016 Nissan Leaf 30 Kwt -solgt.
2019 Tesla model 3 LR -solgt.
2018 BMW i3 94 Ah
2021 Tesla model Y LR.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA