Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er det verd å bruke 28 tusen mer på en Tekna i forhold til N-Connecta

Startet av Lyse Tanker, onsdag 28. august 2019, klokken 22:30

« forrige - neste »

Lyse Tanker

1. Det man får er raskere hurtiglading, men det kan jo skade batteriet?
2. Selvstyring på motorvei, det kan jo sløve oppmerksomheten og skape situasjoner.
3. Basskasse i bagasjerommet, men mindre plass til bagasjen.
4. Skinn interiør, mer lukt (Asmatiker).

Hva mener dere?

Joltus

Den såkalte selvstyringen har man på n connecta på 40kwh. Sikker på at den ikke er med på 62kwh også?

Edit: har ikke du bestilt n connecta? Hvorfor spørre når du har bestemt deg?

Lyse Tanker

Har fremdeles mulighet til å oppgradere til Tekna, aktiv filholder er kun tilgjengelig på Tekna. Så jeg har ikke endelig bestemt meg, men tenkte det var noen andre som har tenkt igjennom de samme tingene og funnet fornuftige svar.

Joltus

Hadde ikke brukt penger på å få filholder assistenten. Den fungerer litt, men ikke verdt penger.

Det er adaptiv cruise som er viktig.

Raskere lading, ja...... Nå finnes det ikke stasjoner i Norge som kan utnytte dette allikevel.

Virker som du er fornøyd så hvorfor tenke så mye?

Lyse Tanker


thomasez

n-Connecta har adaptiv cruise control og det er det aller viktigste.

Lyden er ikke det helt store på Leaf uten Bose, men basskassa eller hva det er i Tekna er jo abnorm og grunn alene til å hoppe over den.

Selvstyringen/ProPilot er en vits.

Så nei, det er overhodet ingen grunn til å gå for Tekna bortsett fra 100KW lading. Om det i seg selv er noe vits er en annen sak all den tid Leaf ikke tar så mye strøm på en gang over lang tid, batteriet vil bli enda varmere og ladingen er dyrere.

Lyse Tanker

Og det jeg ser av videoer hvor Tekna lades er i området mellom 44 og 20 kW, det burde jo en 62 kWh N-Connecta også klare.

kjekk

Sitat fra: thomasez på torsdag 29. august 2019, klokken 20:50
n-Connecta har adaptiv cruise control og det er det aller viktigste.

Lyden er ikke det helt store på Leaf uten Bose, men basskassa eller hva det er i Tekna er jo abnorm og grunn alene til å hoppe over den.

Selvstyringen/ProPilot er en vits.

Så nei, det er overhodet ingen grunn til å gå for Tekna bortsett fra 100KW lading. Om det i seg selv er noe vits er en annen sak all den tid Leaf ikke tar så mye strøm på en gang over lang tid, batteriet vil bli enda varmere og ladingen er dyrere.
Propilot bruker jeg konsekvent og ville ikke kjøpt leaf uten, pendler 9 mil daglig gjennom Oslo (mest på motorvei) med hyppige turer til Sverige (15 mil).   Er vesentlig mer uthvilt når jeg kommer frem og bare det er verdt minst 20k for meg. Kan heller ikke skjønne at den lille boksen i bagasjerommet er et problem.

Skinn, p-assist og ok lyd sammen med muligheten for å få solgt bilen på bruktmarkedet er således kun bonus.       

Lyse Tanker

Takk for innspill :) Da jeg kjørte Tekna med selvstyring syntes jeg den ble et irritasjonmoment, stadig små korrigeringer og plutselig så klarte selvstyringen ikke å finne veien. Direkte ubehagelig å kjenne at vi er to som skal bestemme hvor bilen skal styres. Hvordan opplever du det?

Joltus

Vanesak. Den imponerer ingen men er deilig å kunne slappe litt av på slække veier.

Zero-talent

Hvordan er lyden med basskasse? Jeg har 40 kwt launch edition, og er passe fornøyd (ift den forrige utgaven som var helt elendig på lyd) men savner litt trøkk... superanlegg får man jo ikke i leaf, men fint med nok lyd til å kunne vræle med
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
2021 tesla model 3 LR - "midtlivskrisa"
Pendler Porsgrunn - Horten

Marius Kotsbak

Har prøvd begge. Lyden med Bose er ikke fantastisk, men uten blir den ganske tam.

Pro pilot bare nyttig på slake motorveier. Vel, den sørger også for å bremse i nedoverbakker, uten selvstyring aktivert, for å holde innstilt fart. Det gjør ikke limit, men gjør ACC uten propilot det (har ikke den modusen)?

Raskere lading skal komme i løpet av året. Om den pakka er verdt så mye ekstra penger er jeg usikker på. Da jeg valgte var også leveringstid mange måneder kortere på launch edition.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Joltus

Acc uten propilot funker akkurat likt mtp avstandsholding og fartsholder.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA