Nå er det hurtigladere på hvert et nes, mellom Kristiansand og Oslo, så kjør på, og ta pause der du ellers ville stoppet.
Jeg liker ofte å gjøre motsatt: Å tilpasse pausene etter når og hvor , og hvor lenge det er optimalt å lade.
Det kan være mye å tjene på å ha gode avtaler med passasjereren, sånn at når man skal lade 10 minutter, så slipper man å bruke 10 minutter ekstra på å leite etter folk.
Med er frisk Leaf 24 på en fin høstdag og litt sakte trafikk er min erfarnig at det kan være ganske optimalt å lade 8-10 min hver 5. mil. Da har jeg fått 48kw lading omtrent hele veien, og brukt 40 minutter på å lade, på ca den strekningen.
Med andre typer biler og andre kjøreforhold, kan man optimalisere helt annerledes.
Er man ikke nøye med å lade optimalt, kan man komme ned på halve ladehastigheten, og gjennomsnittelig hurtiglading her i landet ligger på 30kw.
Hvis man heller ikke kjører optimalt, kan man også doble forbruket, så det er mye å spare på å være våken og å optimalisere.