Europas regelverk for kjøre-assistenter

Startet av OhmPaPa, lør 24. aug 2019, kl. 13:07

« forrige - neste »

OhmPaPa

Flere biler kommer nå med avanserte systemer som holder avstand til bilen foran, holder bilen i rett kjørefelt, automatisk bremser hvis bilen holder på å kollidere, lukeparkerer bilen for deg etc.

Det er logisk å tro at slike sikkerhetsfunksjoner blir mer avanserte i nær fremtid. Personlig kjenner jeg til systemene i Mercedes, Volvo og Tesla. Men det finnes sikkert flere. Og dette blir sannsynligvis mere utbredt etterhvert.

Men det er en utfordring at regelverket i Europa ikke henger med og har begrensninger som virker både tilfeldige og ulogiske. Og i enkelte tilfeller kan gjøre bilturen farligere. Her er en link til regelverket UN/ECE r79: https://www.unece.org/?id=39145

Steven Peeters fra Nederland har laget en video som viser hvilke utfordringer han opplever med sin Tesla - et av bilmerkene som har kommet langt i utviklingen av slike sikkerhetssystemer.

https://youtu.be/SxwrD0MMZxE

Jeg håper denne tråden kan brukes til å diskutere regelverk, hvordan kjøreassistenter fungerer på forskjellige biler og forbedringer av disse.

Jeg håper diskusjoner om hvorvidt Tesla er dritt eller himmelsk og om Teslaførere er idioter eller ikke kan holdes til alle de andre trådene dette diskuteres og ikke forurense denne tråden.

TL;DR: Hvordan kan vi unngå at gammeldags regelverk knebler utviklingen av sikrere og mere bekvemmelige biler?

OhmPaPa

Konkret eksempel - automatisk filskifte.

Jeg så nylig en video der Bjørn Nyland demonstrerte automatisk filskifte i en Mercedes EQC. Min Tesla har samme funksjon - men den er blitt helt ubrukelig de siste månedene hvis det er andre biler i feltet du vil skifte til.

Steven Peeters forklarer de firkantede reglene som gjelder i EU - se videoen i forrige post fra caa 22 min. og utover.

1 Bilen må vente 1 sekund før den gjør noe
2 Bilen må sjekke at man holder i rattet
3 Bilen må vente 3 sek før den krysser linja. Men det må skje før 5 sek. Så i løpet av de 2 sekundene må bilen reagere.
4 Hele filskiftet må gjennomføres på 5 sekunder.

Utfrdringen er at hvis bilen ikke klarer tidskravene må manøveren avbrytes.

Så i min Tesla blinker bilen og svinger mot venstre felt. For så å avbryte og brått svinge tilbake i høyre felt.

Dette er skremmende for meg og sikkert forvirrende for andre biler som må begynne å lure på om jeg er beruset eller noe? Før begrensningen ventet bilen i mange sekunder til det var en trygg luke og så skiftet den felt. Nå gir den stort sett opp og vingler mellom kjørefelt.

Hvordan fungerer dette i andre biler som e.eks. Mercedes EQC?  Jeg kjørte en MB med kjøreassistent før men den hadde ikke filskifte.

Motorwatt

Tror at noe av problemene Tesla har, er at den primært er fokusert på det amerikanske markedet for så å bli "hastekonvertert" den til det europeiske.

Tyske biler (og sikkert andre) har gjerne en oppdatering èn gang i året som ofte også innbefatter fornyelse av hardware. De kan derfor implementere ny teknologi raskere. Tesla prøver å gjøre det samme med OTA-oppdateringer, men det er begrensninger på hva de får til når hardwaren deres blir "for gammel".

Forøvrig kostet Lane Assist, Side Assist, Parking Assist, Traffic Assist + noen andre "assister" på en e-Golf i 2018 den nette sum av NOK 3.800.-.  ACC er standard-utstyr.

Prisen Tesla forlanger, og som bare fungerer marginalt bedre (Autosteer) enn e-Golf (men med en bedre ACC enn Tesla), er ganske utrolig. Tatt i betraktning at det kun er løfter om fremtidig funksjonalitet som hittil er levert.

OhmPaPa

Det kan godt være at Tesla er blodsugere, Motorwatt - men det er ikke tema for denne tråden. Regelverk og funksjonalitet er.

Har e-Golf automatisk filskifte? Kommer den seg over før det har gått 5 sekunder?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA