AP2.5 vs FSD

Startet av Ahmed2810, tir 20. aug 2019, kl. 14:00

« forrige - neste »

Ahmed2810

Hei, jeg er nå på utkikk etter en Model X og prøver å kjøpe en, men litt vanskelig å forstå alt når jeg aldri har kjørt en tesla eller tenkt på å eie en. Så jeg er i nybegynnerfasen. Jeg ønsker å kjøpe en X som enten har AP2.5 eller en AP2.0/2.5 som har FSD. Det er fordi jeg har hørt at man kan oppgradere til AP3.0 gratis

Spørsmålet er: Hva er det som skiller AP2.5 fra AP3.0? Og når kommer i så fall denne? Jeg frykter at jeg venter altfor lenge med å finne en perfekt bil som har FSD og går glipp av mange gode biler som har AP2.5, og enten ikke får oppgradering på en god stund eller får oppgraderingen, men ikke verdt pengene.

Så spørsmålet mer konkret: Hva har AP3.0 som AP2.5 ikke har og når kommer den? Takk

emmern

Sitat fra: Ahmed2810 på tir 20. aug 2019, kl. 14:00
Hei, jeg er nå på utkikk etter en Model X og prøver å kjøpe en, men litt vanskelig å forstå alt når jeg aldri har kjørt en tesla eller tenkt på å eie en. Så jeg er i nybegynnerfasen. Jeg ønsker å kjøpe en X som enten har AP2.5 eller en AP2.0/2.5 som har FSD. Det er fordi jeg har hørt at man kan oppgradere til AP3.0 gratis

Spørsmålet er: Hva er det som skiller AP2.5 fra AP3.0? Og når kommer i så fall denne? Jeg frykter at jeg venter altfor lenge med å finne en perfekt bil som har FSD og går glipp av mange gode biler som har AP2.5, og enten ikke får oppgradering på en god stund eller får oppgraderingen, men ikke verdt pengene.

Så spørsmålet mer konkret: Hva har AP3.0 som AP2.5 ikke har og når kommer den? Takk

EU har reguleringer som i praksis hindrer FSD i å bli brukt i Norge.
Men hvis du vil ha den så må forrige eier ha bestilt FSD eller så må du bestille det selv når du tar over bilen. AP 2.x biler har vel eksistert siden uti 2016. AP 2.5 var høsten 2017.

Et mer alvorlig problem er biler fra før mars 2018. De har MCU1 som er trege og hakkete (skjermen / mediaenheten). Du må ha bil som er produsert etter mars 2018 for å få MCU2 som er nyere.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

JorEl

Jeg har en AP2.5 bil og kjøpte FSD pga FSD-computeren jeg skal få med på kjøpet. SW kommer nok litt etter litt, men hva og når henger litt i luften :) Advanced-Summon kommer snart..1mnd?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Motorwatt

@JorEl: Din entusiasme (dog ikke realisme) tror jeg er uovertruffen.  ;D Litt morsomt er det å lese, da  :D. Keep it coming....

emmern

Sitat fra: JorEl på tir 20. aug 2019, kl. 14:56
Jeg har en AP2.5 bil og kjøpte FSD pga FSD-computeren jeg skal få med på kjøpet. SW kommer nok litt etter litt, men hva og når henger litt i luften :) Advanced-Summon kommer snart..1mnd?
Tvilsomt. EU krever at du er max 6 leter unna og må holde inne knappen, men i praksis er forbindelsen enda kortere...
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

geear

Da jeg fikk bilen fungerte summon sånn tålig, faktisk. Husker ikke sist jeg fikk dritten til å bevege seg nå. Bare rot. Tror kanskje det har noe med at den har så dårlig rekkevidde på wifi at den veksler mellom wifi og LTE selv fire meter fra en RT-AC68U router.

Handyman

Sitat fra: gr på tir 20. aug 2019, kl. 16:01
Da jeg fikk bilen fungerte summon sånn tålig, faktisk. Husker ikke sist jeg fikk dritten til å bevege seg nå. Bare rot. Tror kanskje det har noe med at den har så dårlig rekkevidde på wifi at den veksler mellom wifi og LTE selv fire meter fra en RT-AC68U router.
Påstår ikke at det er årsaken, men mange er ikke klar over at Summon avbrytes om proximity-sensoren på telefonen tildekkes.
Den er meget følsom, men appen gir nå beskjed om dette.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

JorEl

Sitat fra: emmern på tir 20. aug 2019, kl. 15:43
Sitat fra: JorEl på tir 20. aug 2019, kl. 14:56
Tvilsomt. EU krever at du er max 6 leter unna og må holde inne knappen, men i praksis er forbindelsen enda kortere...
Summon virker når jeg skal få bilen til å flytte seg, men jeg står ved siden av den. Men jeg har bare hatt virkelig brukt for det en gang, når noen hadde parkert meg inne. Når Advanced Summon kommer skal jeg likevel stå ved siden av, for jeg regner med at alt ansvaret kommer på meg, spesielt siden alt er vel beta. Jeg tar absolutt null sjangser, om man kan påstå det når man liker AP ::)
Har også lukeparkert og parralell-parkert med bilen. Men når man er en god sjåfør, så er det jo ikke så ofte man trenger det. :) Er ikke god ifht en yrkes- eller rally-sjåfør, men det som trekker opp er at jeg ser mine egne begrensninger  ;D

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

JorEl

Sitat fra: Motorwatt på tir 20. aug 2019, kl. 15:24
@JorEl: Din entusiasme (dog ikke realisme) tror jeg er uovertruffen.  ;D Litt morsomt er det å lese, da  :D. Keep it coming....
Må prøve og overføre litt mer av den entusiasmen og positiviteten til dagliglivet. :-\ :) Realisme og logikk er litt oppskrytt, når man skal nyte livet :-\ Edit: :)
"Det er ikke hva man er, men hvordan man føler seg" - Arne Næss
Edit; Tesla er best of two worlds 8)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA