Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mistet kapasitet på fremdriftsbatteri - erfaringer?

Startet av Zattaxu, mandag 12. august 2019, klokken 10:58

« forrige - neste »

Zattaxu

Jeg har en Kia Soul fra 2014 med 115.000 km på telleren. Bilen er levert ny i Norge. Ca 60.000 km er kjørt på motorvei i 110-sone og bilen er lite hurtigladet. Jeg har lest at enkelte biler i varmere klima i USA har fått byttet fremdriftsbatteri, og at det har vært et par tilfeller i Norge (på facebook-siden til norske eiere). Batteriet skal jo etter garantien ha minst 70 % kapasitet etter 7 år/150.000 km.

Min bil hadde vel etter det jeg har lest 27 kWh i netto kapasitet som ny (senere modeller fikk vel 30 kWh). Når jeg nå hurtiglader med en økning i 75 % på batteriet er det oppgitt at levert energi fra hurtigladeren er 14,2 kWh. Det skulle tilsi at 100 % på batteriet er 14,2/0,75 = 19 kWh. Altså ganske nøyaktig 70 % av ny kapasitet på 27 kWh. Jeg er klar over at det er feilkilder i matematikken her, men jeg ville anta at det er noe (varme)tap ved hurtiglading, slik at selv om hurtigladeren har levert 14,2 kWh vil tilført energi til fremdriftsbatteriet være noe lavere.

Jeg har besilt en OBD2-avleser for å kunne lese av mer data fra bilen. Mitt spørsmål er om andre har gjort seg erfaringer med kapasitetstap og ev. dokumentasjon på dette ovenfor verkstedet, eller om man er prisgitt verkstedets vurderinger, basert på verkstedets målinger?

knute

#1
Jeg har en 2015 som har rulla 121 000 km.
Bilen har aldri vært noen rekkeviddevinner, men jeg har merket at den har tapt seg ganske betraktelig i det siste, og jeg skal innom verkstedet snart.

Jeg har også kjøpt en OBD-dongle, og SoulSpy, men fikk ikke kontakt med dongelen når jeg prøvde i stad.
Har en ny dongle på vei.

Kan si hva min erfaring blir.

Jeg har gjort følgende observasjoner:

- Hurtiglading tar vesentlig lenger tid enn tidligere, og det er ikke noen vits å lade mer enn til 70-75% på grunn av strupet hastighet. Tidligere var det ikke noe problem å lade til bilen stoppet av seg selv på 83%.

- Jeg kan få turtlemode / power limited ved fullt pådrag, selv med mer enn 50% strøm på batteriet.
Dette har begynt å komme nå som det har blitt kjøligere (ca. 3 varmegrader), men var ikke noe problem forrige vinter med temperaturer på -5 til -15.

- Lading fra 15% til 45% på hurtiglader. Hurtiglader sier at 4.56 kWh levert. Jeg brukte 10 min og 35 sekunder på dette, og snitteffekt tilsvarer ca. 26 kW hvis jeg ikke har regna helt feil...

Regnestykke:
30% = 4.56 kWh
1% = 4.56 / 30 = 0.152 kWh per prosent.
100% = 0.152 x 100 = 15.2 kWh tilgjengelig
15.2 kWh / 27 kWh = 56.29% restkapasitet

- Snittforbruk har vært stabilt i lang tid på ca. 184 Wh/km. Kjørecomputeren estimerer rekkevidde til ca. 83 km ved 100% batteri

Regnestykke:
83 km x 0.184 kWh/km = 15.27 kWh tilgjengelig.
15.27 kWh / 27 kWh = 0.56 = 56.55% restkapasistet.

(regnestykkene er da uten ev. varmetap o.l.)
MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

Zattaxu

Interessante observasjoner. Gi gjerne en update når den har vært på verksted.

Ved hurtiglading og omregning til 100 % kapasitet får jeg nå ca 17,7 kWh, ned fra 19,0 kWh angitt i min første post. SOH har i følge Torque Pro tapt seg fra 88,5% til 85,5 % i løpet av de siste 5.000 km. Soul Ev Spy angir 79,1 % SOH. Er klar over at det er feilkilder, men virker som om batteriet degraderes raskere nå enn tidligere. Jeg har 93 km på GOM ved 100 prosent SOC (utetemperatur ca 10 grader) og ca 19,5 kwh/100 km. Bilen bruker imidlertid fortsatt (nesten) like lang tid på lading fra ladestasjon, men har lest på amerikansk forum at det ikke er uvanlig.

goev

Min bil, en Classic fra des. 2014, har rulla 98500km og OVMS rapporterer 89% SOH. Den viser omtrent 110km på fullladet batteri ved en utetemperatur på 0-5 grader.
Jeg har ikke merket noe reduksjon i hurtiglading, men jeg har ikke hatt behov for det på en stund.
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

knute

Da har min bil vært på en sjekk, og forhandler/verksted har sendt inn en søknad om å bytte batteriet på garanti til Kia.
Dette kunne visstnok "ta månedsvis å få fikset".

Jeg fikk ikke med meg detaljer, siden jeg måtte sende samboeren p.g.a. jobb, og hun spurte ikke.
Jeg skal ta å ringe til de og høre om grunnen til at det kan ta så lang tid etterhvert.

Håper å få svar på om det er fordi de ikke har batterier tilgjengelig (i Norge / Europa / verden), eller om bare saksbehandlinga hos Kia latterlig lang ...

Jeg fikk på forhånd beskjed om at det kom til å koste 400kr for å ta sjekken, men samboeren fikk beskjed om at det ikke var noe å betale, regner med det har med at det ble en garantisak å gjøre.
MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

Zattaxu

Takk for update knute. Da vet jeg noe mer om hvilken kapasitet man må ha, for at Kia iallefall vurderer at det er under 70 %-grensen. Har registrert på facebook-siden at enkelte har ventet ca 6 mnd på å få skiftet batteripakken, mens det har gått vesentlig raskere for andre. Lykke til!

knute

Jeg var innom forhandler og gravde litt i dag.

Garantisøknad var innvilget hos Kia, og batteri er bestilt.
Forhandler kunne ikke si noe som helst om leveringstid, utover at det mest sannsynlig var snakk om flere måneder.
Grunnen er mangel på batterier fra Kia.

Jeg spurte om muligheter rundt lånebil o.l., men jeg hadde visstnok ikke noen rettigheter der.
Men, jeg har lest igjennom en del på FB-gruppa jeg antar du refererte til tidligere, og ser at det er en del forskjellige svar ute og går.

Hvis det blir for ille, så får jeg mase mer, og kanskje involvere NAF.

Det som var litt festlig, var at det det stod en trekasse inne hos forhandler, merket med "Li-ion battery 28.8kWh", så jeg begynte jo faktisk å lure på om det var mitt nye batteri de allerede hadde fått inn, men det var det dårlige batteriet til en annen uheldig kunde som hadde fått byttet i dag/i går. Den kunden hadde venta i 4 måneder.

Etter at tempen har droppet ned enda et par grader, og med snøfall i dag, så gjetter GOM nå 70km ved 100%
MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

Zattaxu

Til andre, som ikke har tilgang til egne apper for å beregne prosentmessig fall i batterikapasitet: En enkel metode kan være å se på hvor mange kWh energi batteriet får tilført ved hurtiglading.

Ved lading fra for eksempel 25 % til 75 % får jeg levert 8,5 kWh. Det tilsier at mitt batteri fulladet har kapasitet på 17.0 kWh. Det er mindre enn 70 % av opprinnelig batterikapasitet på 2014-modellen på 27 kWh, men Kia benytter (av en eller annen grunn) en annen formel for å beregne hvor mye reduksjonen på batteriet er (uten at jeg går nærmere inn på det her).

Soul EV Spy-appen har vist seg å korrespondere godt med målingen av batteristatus som Kia selv foretar på sine autoriserte verksteder. I følge appen har min bil nå 76 % SOH. Ved beregning av hvor 70 %-grensen går tilsier det at når man ved hurtiglading får en beregnet totalkapasitet på mindre enn 15,6 kWh (17,0*0,7/0,76) er det sannsynlig at også Kia anerkjenner at batteriet har tapt seg under 70 %-grensen. Merk at metoden inneholder enkelte unøyaktigheter og at den fordrer at man ved hurtigladingen bør øke med 50 % eller mer, for å unngå for store unøyaktigheter ved små prosentmessige intervaller.

knute

#8
Oppdatering fra meg:

Siden november så har GOM-rekkevidden endret seg ganske mye nedover.

Den har gått fra 83 km (som jeg hadde når jeg fikk innvilget nytt batteri på garanti), og rett ned til ca. 70 km når det ble litt mer vintertemperaturer i desember.
Nå er den nede i ca. 62 km +/-

Bilen har rullet ca. 4300 km i denne perioden, så det er ganske dramatiske endringer på både kort tid, og per kilomenter.

I dag fikk jeg beskjed fra verkstedet om at vi om 10 dager kan få satt opp time for å få inn nytt batteri, og at det ant. tok mer enn en dag totalt å få det ordnet.

Så, det kommer vel totalt til å ta ca. 3.5 måneder fra verkstedet sendte inn garantikrav til Kia til jeg faktisk får en "fungerende" bil igjen. Ikke akkurat imponerende, men jeg har jo fått med meg at folk har måtte vente enda lenger.

Ved hurtiglading får jeg en effekt på ca. 15 kW. Helt håpløst dårlig. Se på ladestrøm / ampere i vedlegget, under 40A!

MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

Zattaxu

Interessante observasjoner.

Min har (ved utetemperatur 0 grader) en rekkevidde etter GOM på ca 75 km.

Har fulgt med på SOH med Soul Spy-appen og den har ved en anledning vært under 70 %, men appen viser stort sett SOH rundt 75 %. Opplever foreløpig ikke noen nedgang i effekt på hurtigladere, eller turtle mode, men venter til SOH ligger mer stabilt under 70 % før jeg kontakter verkstedet. Bilen har gått ca 123.000 km, så det er fremdeles en stund igjen før garantien utløper.

Hansi

Jeg vurderer å kjøpe en brukt Kia Soul, men blir litt skeptisk når jeg leser om batteripakker med vesentlig degradering. Hva er den beste måten å sikre at man eventuelt kjøper en bil med ok batteripakke?

Er batteripakkene det byttes til forbedret, eller er det å forvente at man må bytte batteripakke på Kia Soul ca. hvert 5 år?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Zattaxu

Sitat fra: Hansi på fredag 07. februar 2020, klokken 13:15
Jeg vurderer å kjøpe en brukt Kia Soul, men blir litt skeptisk når jeg leser om batteripakker med vesentlig degradering. Hva er den beste måten å sikre at man eventuelt kjøper en bil med ok batteripakke?

Er batteripakkene det byttes til forbedret, eller er det å forvente at man må bytte batteripakke på Kia Soul ca. hvert 5 år?
Jeg kan ikke svare for andre, men jeg hadde vært litt skeptisk til å kjøpe en 5 år gammel Soul med 100.000 km på telleren. Basert på historikken opplever flere en viss reduksjon når bilen nærmer seg den kjørelengden, men jeg antar det henger sammen med bruksmønster. Lange turer i høy hastighet og temperatur vil slite mer enn andre turer.

Det har vært diskutert om batteripakkene er forbedret. Jeg har lest flere som har skrevet at den har lik kapasitet, som batteripakken den erstatter, mens andre opplever at den kan være større. Har ikke sett noen som har kunnet fastslå om de har satt inn batterier på 30 kWh i biler som hadde 27 kWh. Vet heller ikke om det er foretatt endringer i kjemien som kan ha påvirkning på levetiden. Temperaturen spiller inn, og dersom ikke kjøleløsningen i selve bilen er forbedret ville jeg ha vært noe skeptisk.

knute

Jeg har nå fått tilbake bilen etter batteribytte.

Estimert rekkevidde er oppe i 129 km på 99%, uten at jeg vet hvor godt kalibrert dette er.
Jeg tok en relativt lang tur ut på E18 i 110-sonen, og estimatet ser ut til å stemme sånn noenlunde hvis man også  legger inn litt mer rolig kjøring enn bare motorveihastigheter.

Ladeeffekt er også tilbake til normalen, og ligger på rundt 45 kW +/-.

Jeg hadde igrunn håpet på litt mer, siden laderen jeg testet med skal klare å levere 62,5 kW på Chademo, men det er jo fortsatt ikke akkurat sommertemperaturer, og jeg koblet til på 18%.
MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

Zattaxu

#13
Da har min bil vært på verkstedet også. Førstegangsregistrert november 2014, kjørt 126.000 km. August 2019 lå SOH i følge appen Soul EV Spy (som samsvarer med Kia-verkstedenes målinger) rundt 80 - 85 %. Rekkevidden min har falt siden det, og var nå 70 km på GOM (utetemp ca 5 grader) og varierende SOH fra uke til uke i appen, men har vært nede i 64,5 %. Når den var inne hos verkstedet nå viste både appen og verkstedets avlesing 67 % SOH. De har sendt inn garantikrav og antar at jeg får nytt hovedbatteri, men vet ikke hvor lang tid det vil ta. Antar både corona-situasjonen og flere aldrende biler med behov for batteribytte kan spille inn.

Edit: Nytt batteri er på vei - fikk tidspunkt for batteriskifte allerede 16. april.

Roger Bratseth

Siden denne tråden ligner på mine erfaringer ville jeg bare dele litt info:
Bilen sluttet å ta imot hurtiglading, brukte 30 min på å løfte batteriet fra 20% til 40%. Fikk time på Kia-verksted, og fikk beskjed idag om at de søker om nytt batteri på garanti.
Bilen er registrert november 2014 og har kjørt 142.000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA