Elbilforum.no

Bilmerker => KIA => Kia Soul EV => Emne startet av: Zattaxu på mandag 12. august 2019, klokken 10:58

Tittel: Mistet kapasitet på fremdriftsbatteri - erfaringer?
Skrevet av: Zattaxumandag 12. august 2019, klokken 10:58
Jeg har en Kia Soul fra 2014 med 115.000 km på telleren. Bilen er levert ny i Norge. Ca 60.000 km er kjørt på motorvei i 110-sone og bilen er lite hurtigladet. Jeg har lest at enkelte biler i varmere klima i USA har fått byttet fremdriftsbatteri, og at det har vært et par tilfeller i Norge (på facebook-siden til norske eiere). Batteriet skal jo etter garantien ha minst 70 % kapasitet etter 7 år/150.000 km.

Min bil hadde vel etter det jeg har lest 27 kWh i netto kapasitet som ny (senere modeller fikk vel 30 kWh). Når jeg nå hurtiglader med en økning i 75 % på batteriet er det oppgitt at levert energi fra hurtigladeren er 14,2 kWh. Det skulle tilsi at 100 % på batteriet er 14,2/0,75 = 19 kWh. Altså ganske nøyaktig 70 % av ny kapasitet på 27 kWh. Jeg er klar over at det er feilkilder i matematikken her, men jeg ville anta at det er noe (varme)tap ved hurtiglading, slik at selv om hurtigladeren har levert 14,2 kWh vil tilført energi til fremdriftsbatteriet være noe lavere.

Jeg har besilt en OBD2-avleser for å kunne lese av mer data fra bilen. Mitt spørsmål er om andre har gjort seg erfaringer med kapasitetstap og ev. dokumentasjon på dette ovenfor verkstedet, eller om man er prisgitt verkstedets vurderinger, basert på verkstedets målinger?
Tittel: Sv: Mistet kapasitet på fremdriftsbatteri - erfaringer?
Skrevet av: knutesøndag 27. oktober 2019, klokken 13:36
Jeg har en 2015 som har rulla 121 000 km.
Bilen har aldri vært noen rekkeviddevinner, men jeg har merket at den har tapt seg ganske betraktelig i det siste, og jeg skal innom verkstedet snart.

Jeg har også kjøpt en OBD-dongle, og SoulSpy, men fikk ikke kontakt med dongelen når jeg prøvde i stad.
Har en ny dongle på vei.

Kan si hva min erfaring blir.

Jeg har gjort følgende observasjoner:

- Hurtiglading tar vesentlig lenger tid enn tidligere, og det er ikke noen vits å lade mer enn til 70-75% på grunn av strupet hastighet. Tidligere var det ikke noe problem å lade til bilen stoppet av seg selv på 83%.

- Jeg kan få turtlemode / power limited ved fullt pådrag, selv med mer enn 50% strøm på batteriet.
Dette har begynt å komme nå som det har blitt kjøligere (ca. 3 varmegrader), men var ikke noe problem forrige vinter med temperaturer på -5 til -15.

- Lading fra 15% til 45% på hurtiglader. Hurtiglader sier at 4.56 kWh levert. Jeg brukte 10 min og 35 sekunder på dette, og snitteffekt tilsvarer ca. 26 kW hvis jeg ikke har regna helt feil...

Regnestykke:
30% = 4.56 kWh
1% = 4.56 / 30 = 0.152 kWh per prosent.
100% = 0.152 x 100 = 15.2 kWh tilgjengelig
15.2 kWh / 27 kWh = 56.29% restkapasitet

- Snittforbruk har vært stabilt i lang tid på ca. 184 Wh/km. Kjørecomputeren estimerer rekkevidde til ca. 83 km ved 100% batteri

Regnestykke:
83 km x 0.184 kWh/km = 15.27 kWh tilgjengelig.
15.27 kWh / 27 kWh = 0.56 = 56.55% restkapasistet.

(regnestykkene er da uten ev. varmetap o.l.)
Tittel: Sv: Mistet kapasitet på fremdriftsbatteri - erfaringer?
Skrevet av: Zattaxusøndag 27. oktober 2019, klokken 13:52
Interessante observasjoner. Gi gjerne en update når den har vært på verksted.

Ved hurtiglading og omregning til 100 % kapasitet får jeg nå ca 17,7 kWh, ned fra 19,0 kWh angitt i min første post. SOH har i følge Torque Pro tapt seg fra 88,5% til 85,5 % i løpet av de siste 5.000 km. Soul Ev Spy angir 79,1 % SOH. Er klar over at det er feilkilder, men virker som om batteriet degraderes raskere nå enn tidligere. Jeg har 93 km på GOM ved 100 prosent SOC (utetemperatur ca 10 grader) og ca 19,5 kwh/100 km. Bilen bruker imidlertid fortsatt (nesten) like lang tid på lading fra ladestasjon, men har lest på amerikansk forum at det ikke er uvanlig.
Tittel: Sv: Mistet kapasitet på fremdriftsbatteri - erfaringer?
Skrevet av: goevtirsdag 29. oktober 2019, klokken 14:52
Min bil, en Classic fra des. 2014, har rulla 98500km og OVMS rapporterer 89% SOH. Den viser omtrent 110km på fullladet batteri ved en utetemperatur på 0-5 grader.
Jeg har ikke merket noe reduksjon i hurtiglading, men jeg har ikke hatt behov for det på en stund.
Tittel: Sv: Mistet kapasitet på fremdriftsbatteri - erfaringer?
Skrevet av: knutetirsdag 05. november 2019, klokken 17:34
Da har min bil vært på en sjekk, og forhandler/verksted har sendt inn en søknad om å bytte batteriet på garanti til Kia.
Dette kunne visstnok "ta månedsvis å få fikset".

Jeg fikk ikke med meg detaljer, siden jeg måtte sende samboeren p.g.a. jobb, og hun spurte ikke.
Jeg skal ta å ringe til de og høre om grunnen til at det kan ta så lang tid etterhvert.

Håper å få svar på om det er fordi de ikke har batterier tilgjengelig (i Norge / Europa / verden), eller om bare saksbehandlinga hos Kia latterlig lang ...

Jeg fikk på forhånd beskjed om at det kom til å koste 400kr for å ta sjekken, men samboeren fikk beskjed om at det ikke var noe å betale, regner med det har med at det ble en garantisak å gjøre.
Tittel: Sv: Mistet kapasitet på fremdriftsbatteri - erfaringer?
Skrevet av: Zattaxutirsdag 05. november 2019, klokken 21:29
Takk for update knute. Da vet jeg noe mer om hvilken kapasitet man må ha, for at Kia iallefall vurderer at det er under 70 %-grensen. Har registrert på facebook-siden at enkelte har ventet ca 6 mnd på å få skiftet batteripakken, mens det har gått vesentlig raskere for andre. Lykke til!
Tittel: Sv: Mistet kapasitet på fremdriftsbatteri - erfaringer?
Skrevet av: knutemandag 11. november 2019, klokken 16:17
Jeg var innom forhandler og gravde litt i dag.

Garantisøknad var innvilget hos Kia, og batteri er bestilt.
Forhandler kunne ikke si noe som helst om leveringstid, utover at det mest sannsynlig var snakk om flere måneder.
Grunnen er mangel på batterier fra Kia.

Jeg spurte om muligheter rundt lånebil o.l., men jeg hadde visstnok ikke noen rettigheter der.
Men, jeg har lest igjennom en del på FB-gruppa jeg antar du refererte til tidligere, og ser at det er en del forskjellige svar ute og går.

Hvis det blir for ille, så får jeg mase mer, og kanskje involvere NAF.

Det som var litt festlig, var at det det stod en trekasse inne hos forhandler, merket med "Li-ion battery 28.8kWh", så jeg begynte jo faktisk å lure på om det var mitt nye batteri de allerede hadde fått inn, men det var det dårlige batteriet til en annen uheldig kunde som hadde fått byttet i dag/i går. Den kunden hadde venta i 4 måneder.

Etter at tempen har droppet ned enda et par grader, og med snøfall i dag, så gjetter GOM nå 70km ved 100%
Tittel: Sv: Mistet kapasitet på fremdriftsbatteri - erfaringer?
Skrevet av: Zattaxutorsdag 14. november 2019, klokken 18:18
Til andre, som ikke har tilgang til egne apper for å beregne prosentmessig fall i batterikapasitet: En enkel metode kan være å se på hvor mange kWh energi batteriet får tilført ved hurtiglading.

Ved lading fra for eksempel 25 % til 75 % får jeg levert 8,5 kWh. Det tilsier at mitt batteri fulladet har kapasitet på 17.0 kWh. Det er mindre enn 70 % av opprinnelig batterikapasitet på 2014-modellen på 27 kWh, men Kia benytter (av en eller annen grunn) en annen formel for å beregne hvor mye reduksjonen på batteriet er (uten at jeg går nærmere inn på det her).

Soul EV Spy-appen har vist seg å korrespondere godt med målingen av batteristatus som Kia selv foretar på sine autoriserte verksteder. I følge appen har min bil nå 76 % SOH. Ved beregning av hvor 70 %-grensen går tilsier det at når man ved hurtiglading får en beregnet totalkapasitet på mindre enn 15,6 kWh (17,0*0,7/0,76) er det sannsynlig at også Kia anerkjenner at batteriet har tapt seg under 70 %-grensen. Merk at metoden inneholder enkelte unøyaktigheter og at den fordrer at man ved hurtigladingen bør øke med 50 % eller mer, for å unngå for store unøyaktigheter ved små prosentmessige intervaller.
Tittel: Sv: Mistet kapasitet på fremdriftsbatteri - erfaringer?
Skrevet av: knutemandag 03. februar 2020, klokken 10:40
Oppdatering fra meg:

Siden november så har GOM-rekkevidden endret seg ganske mye nedover.

Den har gått fra 83 km (som jeg hadde når jeg fikk innvilget nytt batteri på garanti), og rett ned til ca. 70 km når det ble litt mer vintertemperaturer i desember.
Nå er den nede i ca. 62 km +/-

Bilen har rullet ca. 4300 km i denne perioden, så det er ganske dramatiske endringer på både kort tid, og per kilomenter.

I dag fikk jeg beskjed fra verkstedet om at vi om 10 dager kan få satt opp time for å få inn nytt batteri, og at det ant. tok mer enn en dag totalt å få det ordnet.

Så, det kommer vel totalt til å ta ca. 3.5 måneder fra verkstedet sendte inn garantikrav til Kia til jeg faktisk får en "fungerende" bil igjen. Ikke akkurat imponerende, men jeg har jo fått med meg at folk har måtte vente enda lenger.

Ved hurtiglading får jeg en effekt på ca. 15 kW. Helt håpløst dårlig. Se på ladestrøm / ampere i vedlegget, under 40A!

Tittel: Sv: Mistet kapasitet på fremdriftsbatteri - erfaringer?
Skrevet av: Zattaxuonsdag 05. februar 2020, klokken 16:42
Interessante observasjoner.

Min har (ved utetemperatur 0 grader) en rekkevidde etter GOM på ca 75 km.

Har fulgt med på SOH med Soul Spy-appen og den har ved en anledning vært under 70 %, men appen viser stort sett SOH rundt 75 %. Opplever foreløpig ikke noen nedgang i effekt på hurtigladere, eller turtle mode, men venter til SOH ligger mer stabilt under 70 % før jeg kontakter verkstedet. Bilen har gått ca 123.000 km, så det er fremdeles en stund igjen før garantien utløper.
Tittel: Sv: Mistet kapasitet på fremdriftsbatteri - erfaringer?
Skrevet av: Hansifredag 07. februar 2020, klokken 13:15
Jeg vurderer å kjøpe en brukt Kia Soul, men blir litt skeptisk når jeg leser om batteripakker med vesentlig degradering. Hva er den beste måten å sikre at man eventuelt kjøper en bil med ok batteripakke?

Er batteripakkene det byttes til forbedret, eller er det å forvente at man må bytte batteripakke på Kia Soul ca. hvert 5 år?
Tittel: Sv: Mistet kapasitet på fremdriftsbatteri - erfaringer?
Skrevet av: Zattaxumandag 10. februar 2020, klokken 09:11
Sitat fra: Hansi på fredag 07. februar 2020, klokken 13:15
Jeg vurderer å kjøpe en brukt Kia Soul, men blir litt skeptisk når jeg leser om batteripakker med vesentlig degradering. Hva er den beste måten å sikre at man eventuelt kjøper en bil med ok batteripakke?

Er batteripakkene det byttes til forbedret, eller er det å forvente at man må bytte batteripakke på Kia Soul ca. hvert 5 år?
Jeg kan ikke svare for andre, men jeg hadde vært litt skeptisk til å kjøpe en 5 år gammel Soul med 100.000 km på telleren. Basert på historikken opplever flere en viss reduksjon når bilen nærmer seg den kjørelengden, men jeg antar det henger sammen med bruksmønster. Lange turer i høy hastighet og temperatur vil slite mer enn andre turer.

Det har vært diskutert om batteripakkene er forbedret. Jeg har lest flere som har skrevet at den har lik kapasitet, som batteripakken den erstatter, mens andre opplever at den kan være større. Har ikke sett noen som har kunnet fastslå om de har satt inn batterier på 30 kWh i biler som hadde 27 kWh. Vet heller ikke om det er foretatt endringer i kjemien som kan ha påvirkning på levetiden. Temperaturen spiller inn, og dersom ikke kjøleløsningen i selve bilen er forbedret ville jeg ha vært noe skeptisk.
Tittel: Sv: Mistet kapasitet på fremdriftsbatteri - erfaringer?
Skrevet av: knutemandag 17. februar 2020, klokken 16:28
Jeg har nå fått tilbake bilen etter batteribytte.

Estimert rekkevidde er oppe i 129 km på 99%, uten at jeg vet hvor godt kalibrert dette er.
Jeg tok en relativt lang tur ut på E18 i 110-sonen, og estimatet ser ut til å stemme sånn noenlunde hvis man også  legger inn litt mer rolig kjøring enn bare motorveihastigheter.

Ladeeffekt er også tilbake til normalen, og ligger på rundt 45 kW +/-.

Jeg hadde igrunn håpet på litt mer, siden laderen jeg testet med skal klare å levere 62,5 kW på Chademo, men det er jo fortsatt ikke akkurat sommertemperaturer, og jeg koblet til på 18%.
Tittel: Sv: Mistet kapasitet på fremdriftsbatteri - erfaringer?
Skrevet av: Zattaxuonsdag 18. mars 2020, klokken 10:52
Da har min bil vært på verkstedet også. Førstegangsregistrert november 2014, kjørt 126.000 km. August 2019 lå SOH i følge appen Soul EV Spy (som samsvarer med Kia-verkstedenes målinger) rundt 80 - 85 %. Rekkevidden min har falt siden det, og var nå 70 km på GOM (utetemp ca 5 grader) og varierende SOH fra uke til uke i appen, men har vært nede i 64,5 %. Når den var inne hos verkstedet nå viste både appen og verkstedets avlesing 67 % SOH. De har sendt inn garantikrav og antar at jeg får nytt hovedbatteri, men vet ikke hvor lang tid det vil ta. Antar både corona-situasjonen og flere aldrende biler med behov for batteribytte kan spille inn.

Edit: Nytt batteri er på vei - fikk tidspunkt for batteriskifte allerede 16. april.
Tittel: Sv: Mistet kapasitet på fremdriftsbatteri - erfaringer?
Skrevet av: Roger Bratsethmandag 04. mai 2020, klokken 11:11
Siden denne tråden ligner på mine erfaringer ville jeg bare dele litt info:
Bilen sluttet å ta imot hurtiglading, brukte 30 min på å løfte batteriet fra 20% til 40%. Fikk time på Kia-verksted, og fikk beskjed idag om at de søker om nytt batteri på garanti.
Bilen er registrert november 2014 og har kjørt 142.000 km.
Tittel: Sv: Mistet kapasitet på fremdriftsbatteri - erfaringer?
Skrevet av: Radialmandag 04. mai 2020, klokken 19:52
Dette må jo være skikkelig dårlige?

2014...6 år gammel bil, med nytt batteri...1 år unna garantiens utløp.
Batteriet er vel en kost på 50-60k minst?
Ville vært kroken på døra for en 7 år gammel bil dette.
Tittel: Sv: Mistet kapasitet på fremdriftsbatteri - erfaringer?
Skrevet av: Usikkeronsdag 06. mai 2020, klokken 19:53
Sitat fra: Radial på mandag 04. mai 2020, klokken 19:52
Dette må jo være skikkelig dårlige?

Det kommer helt an på bruk, følger med på en del andre forum og det er ikke noe problem å knekke et batteri hvis man går inn for det besvist eller ubevist.. og så må man ikke glemme at det er et batteri bygget opp av mange små batterier som kan knekke enkeltvis
Varme / hurtiglading / høy hastighet er gode "kandidater" for å knekke batteriet
fint at det er 7år/150000km garanti på dette
Tittel: Sv: Mistet kapasitet på fremdriftsbatteri - erfaringer?
Skrevet av: Radialonsdag 06. mai 2020, klokken 20:07
Litt av greia er at man tilsynelatende aldri bytter moduler i batteriene, man bytter hele shiten.

Hadde Kia hatt trua på egen teknologi, hadde de vel bytta moduler istedenfor hele pakka.
Tittel: Sv: Mistet kapasitet på fremdriftsbatteri - erfaringer?
Skrevet av: hancheonsdag 06. mai 2020, klokken 20:11
Vel, alle modulene har jo vært utsatt for samme påkjenning, så hvis noen av dem er blitt dårlige så ligger nok ikke resten så langt etter.
Tittel: Sv: Mistet kapasitet på fremdriftsbatteri - erfaringer?
Skrevet av: Radialonsdag 06. mai 2020, klokken 21:03
Nei, det er nok nettopp det... Alle modulene er nok i praksis like slitt.

Batteriene kunne gjerne mistet kapasitet, men hvis de streiker isteden, blir elbil ganske verdiløs etter garantiens utløp.

Sikkert ikke vanlig, ellers hadde vel 99% av Leaf før 2015 vært hos hugger nå🙂
Tittel: Sv: Mistet kapasitet på fremdriftsbatteri - erfaringer?
Skrevet av: Paulionsdag 27. januar 2021, klokken 20:39
Har en bekjent som fikk bytta batteri i 2019 på en 2015 modell. Vet dere om de setter inn 27 eller 30 kwh batteri på disse? Eller om det går Ann å sjekke dette på noen måte.
Tittel: Sv: Mistet kapasitet på fremdriftsbatteri - erfaringer?
Skrevet av: Usikkerlørdag 10. april 2021, klokken 08:23
Har du tilgang på SoulSpy kan du telle celler for å se om du har 27 eller 30kwh batteri
Tittel: Sv: Mistet kapasitet på fremdriftsbatteri - erfaringer?
Skrevet av: goevtirsdag 09. november 2021, klokken 07:59
Da er det vår tur med tap av rekkevidde :(
Jeg hadde håpet at dette var noe som skjedde et fåtall andre, men plutselig merket vi at rekkevidden var drastisk mye lavere enn det vi var vant til.

Vår Soul er førstegangs registrert 19. desember 2014, så det er jo godt dette skjedde nå før garantien går ut!
Bilen har rullet drøye 116 000km.

Vi har utført 4 hurtigladinger de siste dagene fra litt forskjellige prosenter på 4 forskjellige ladere for å sjekke kapasiteten. Minste lading var på 51% og største lading var på nesten 75%. Alle fire gir et resultat på at kapasiteten er ca. 17kWh, så jeg føler meg rimelig trygg på at det er korrekt.

OVMS (som bruker samme utregning som SoulSpy), rapporterer 81%, så jeg stoler ikke helt på det tallet lengre. Den cellen med mest degradering var registrert til 36% (hvis jeg husker riktig i farta) og det er nærmere det vi faktisk opplever nå.

Jeg har laget et dokument med bilder fra ladesesjonene, utskrift av kvitteringer fra Mer og Recharge og beregninger og sendt det til vårt verksted, så nå krysser vi fingrene for at det blir nytt batteri på oss også! Den bilen er jo fortsatt helt super å kjøre og bør ha minst 7 nye gode år framfor seg.
Tittel: Sv: Mistet kapasitet på fremdriftsbatteri - erfaringer?
Skrevet av: Maxwell_400tirsdag 09. november 2021, klokken 08:42
Sitat fra: goev på tirsdag 09. november 2021, klokken 07:59
Da er det vår tur med tap av rekkevidde :(
Jeg hadde håpet at dette var noe som skjedde et fåtall andre, men plutselig merket vi at rekkevidden var drastisk mye lavere enn det vi var vant til.

Vår Soul er førstegangs registrert 19. desember 2014, så det er jo godt dette skjedde nå før garantien går ut!
Bilen har rullet drøye 116 000km.

Jeg har laget et dokument med bilder fra ladesesjonene, utskrift av kvitteringer fra Mer og Recharge og beregninger og sendt det til vårt verksted, så nå krysser vi fingrene for at det blir nytt batteri på oss også! Den bilen er jo fortsatt helt super å kjøre og bør ha minst 7 nye gode år framfor seg.

Vi hadde også samme opplevelse på Soul, rundt 100 000km, fikk byttet batteri på garanti fra 27kWh til 30kWh, så bilen ble bedre enn ny :), antar det nye batteriet har bedre levetid.
Tittel: Sv: Mistet kapasitet på fremdriftsbatteri - erfaringer?
Skrevet av: goevtirsdag 09. november 2021, klokken 09:24
Sitat fra: Maxwell_400 på tirsdag 09. november 2021, klokken 08:42
Vi hadde også samme opplevelse på Soul, rundt 100 000km, fikk byttet batteri på garanti fra 27kWh til 30kWh, så bilen ble bedre enn ny :), antar det nye batteriet har bedre levetid.

:+1:
Det hadde vært helt fantastisk om vi også fikk det! Vi krysser fingrene og venter i spenning på svar fra Kia :)
Tittel: Sv: Mistet kapasitet på fremdriftsbatteri - erfaringer?
Skrevet av: syklistenmandag 22. november 2021, klokken 08:53
Vi gjorde en høyst uvitenskapelig test på vår 2016 Soul 27kWh i går (66.000km).
Parkerte den med nøyaktig 50% (for enkelhets skyld), og ladet den opp til 100%.

I følge appen til vår Easee-ladestasjon fikk den da tilført 13.7kWh. Som vil si en batteritilstand på 27.4kWh.
Dette kan jo ikke stemme. Er det forskjell på 0-50% kontra 50-100%?

Når vi parkerte med 50% så hadde vi for øvrig en gjenstående estimert rekkevidde på 46km. Det ligger på rundt +2° her i Trondheim for tiden, bilen brukes nesten utelukkende til småkjøring rundt om i byen. Forbrukstall fra kjørecomputeren ligger på 20kWh/100km.
Vi har bare eid bilen i en måned, så vet ikke hva dette pleier å være når det er sommer og +20°.
Tittel: Sv: Mistet kapasitet på fremdriftsbatteri - erfaringer?
Skrevet av: hanchemandag 22. november 2021, klokken 10:52
Jeg hadde min 2016-modell i bare to år før et uhell gjorde at jeg måtte kjøpe ny bil. Da den var ny, tror jeg den lovet 165 km på fullt batteri en varm sommerdag. Det falt ned mot 120 om vinteren, kan hende enda mindre. (Jeg husker ikke riktig lenger.)

Angående målingen din, så skal du være klar over at det er nokså mye tap i ombordladeren. Så batteriet har nok mottatt adskillig mindre energi enn det bilen har fått fra nettet. Hvor stort tapet er, vet jeg ikke, men utvilsomt mer enn noen få prosent.
Tittel: Sv: Mistet kapasitet på fremdriftsbatteri - erfaringer?
Skrevet av: syklistenmandag 22. november 2021, klokken 11:18
Sitat fra: hanche på mandag 22. november 2021, klokken 10:52
Angående målingen din, så skal du være klar over at det er nokså mye tap i ombordladeren. Så batteriet har nok mottatt adskillig mindre energi enn det bilen har fått fra nettet. Hvor stort tapet er, vet jeg ikke, men utvilsomt mer enn noen få prosent.

Aha.. det tenkte jeg ikke på. Da må jeg altså gjøre samme uvitenskapelige test, men fra en hurtiglader.
Tittel: Sv: Mistet kapasitet på fremdriftsbatteri - erfaringer?
Skrevet av: hanchemandag 22. november 2021, klokken 20:41
En ting til: Det bilen viser som rekkevidde, populært kjent som gjett-o-meteret (eller GOM), avhenger ikke bare av batteritilstand og utetemperatur, men også av hvordan du har kjørt i det siste. Har du drevet mye småkjøring, gjetter den hvor mye mer småkjøring du kan få ut. Og siden småkjøring i kaldt vær bruker mye energi til oppvarming, får du et lavt tall. For langkjøring blir jo energibehovet noe lavere, siden den første oppvarmingen av kupeen koster mest.
Tittel: Sv: Mistet kapasitet på fremdriftsbatteri - erfaringer?
Skrevet av: Jornengesøndag 28. november 2021, klokken 14:02
Time i morgen for sjekk av batteri. Var idag nede i estimert rekkevidde på 6,8 mil, det er vinter og kaldt men dette holder ikke mål lengre. Bilen er en 2016 mod som har gått ca 121000km. Bilen går i jobbpendling ca 50km t/r hver dag og har sjelden vært hurtigladet. Batterikapasitet har falt kraftig det siste året. Håper Kia order opp her.
Tittel: Sv: Mistet kapasitet på fremdriftsbatteri - erfaringer?
Skrevet av: hanchesøndag 28. november 2021, klokken 16:09
Jeg husker ikke i farten hva garantien lover, men jeg tror du har en god sak her. Lykke til!
Tittel: Sv: Mistet kapasitet på fremdriftsbatteri - erfaringer?
Skrevet av: Jornengemandag 29. november 2021, klokken 16:09
Fikk da beskjed om at SOH var 74% så foreløpig ikke noen garantisak. Hadde 68km rekkevidde på fulladet batteri. Har ett år igjen av garanti så regner med det blir nytt på garanti før tiden utløper da batteriet taper seg fra mnd til mnd. Bilen har et estimert forbruk på 17,3Kwh pr ti mil, batteriet er tomt på ca 7 mil. Original kapasitet er 27KWh, lurer veldig på hvordan SOH kan være 74%? Denne saken vurderes tatt opp på tv2 hjelper deg.
Tittel: Sv: Mistet kapasitet på fremdriftsbatteri - erfaringer?
Skrevet av: spruddelonsdag 01. desember 2021, klokken 12:57
Sitat fra: Jornenge på mandag 29. november 2021, klokken 16:09
Fikk da beskjed om at SOH var 74% så foreløpig ikke noen garantisak. Hadde 68km rekkevidde på fulladet batteri. Har ett år igjen av garanti så regner med det blir nytt på garanti før tiden utløper da batteriet taper seg fra mnd til mnd. Bilen har et estimert forbruk på 17,3Kwh pr ti mil, batteriet er tomt på ca 7 mil. Original kapasitet er 27KWh, lurer veldig på hvordan SOH kan være 74%? Denne saken vurderes tatt opp på tv2 hjelper deg.
Har min 2014 modell Soul på verksted nå for utbedring av punkter ifm. garantiutløp. De sier SOH er 75%. Estimererte 38 km ved 50% batteri da jeg leverte den. Snittforbruk på 17,9 kWh. Jeg er heller ikke overbevist om måten de måler på, og det er jo kun deres eget testverktøy som gjelder.
Jeg er lett med å ta dette videre med TV2 Hjelper deg eller liknende!
Tittel: Sv: Mistet kapasitet på fremdriftsbatteri - erfaringer?
Skrevet av: Maxwell_400onsdag 01. desember 2021, klokken 16:21
Er ikke helt sikker på hvordan den er oppbygd på Soul men det er 192 batterier fordelt på 8 moduler. Totalpakkas SOH er ikke bedre enn SOH på den dårligste modulen.

Hvis vi ser bort fra modulene så tror jeg den er organisert som 2p96s, altså 96 parvis i serie (spenning 240v-413v). SOH blir ikke bedre enn de to dårligste batteriene i parallell.

Så hvordan regner de SOH ? å ta snittet av alle modulene eller alle batteriene blir feil, en må se på de parvis.

Dette kan du sjekke selv med Soul Spy appen, der får du opp alle celle spenningene, det skal ikke være stort avvik når den er full ladet eller tom.

Tittel: Sv: Mistet kapasitet på fremdriftsbatteri - erfaringer?
Skrevet av: goevonsdag 09. mars 2022, klokken 10:15
Jeg venter ennå på å få nytt framdriftsbatteri til min 2014-modell. Har ventet siden litt før jul.
Noen som nylig har fått nytt batteri? I så fall, hvor lang tid tok det fra det ble godkjent til dere faktisk fikk det? Og hvilken kapasitet fikk dere? 27 eller 30kWh?
Tittel: Sv: Mistet kapasitet på fremdriftsbatteri - erfaringer?
Skrevet av: cirys1torsdag 30. juni 2022, klokken 19:47
Hei
Da var det min tur, service i dag med batterisjekk. 62% noe jeg allerede visste siden jeg bruker SoulSpy, BOS leser kun av det bilen sier og tester ikke batteriet på noen måte så det er helt likt det bilen sier.
Hva har man krav på?
Jeg skulle reist en god del/2000km med denne i sommer men slik det er nå er det håpløst pga. veldig dårlig/bruker veldig lang tid på hurtiglading.
Tittel: Sv: Mistet kapasitet på fremdriftsbatteri - erfaringer?
Skrevet av: hulumogutorsdag 10. november 2022, klokken 14:30
Hei
Jeg har samme problemer som beskrevet tidligere i tråden.
Får nå ofte turtelmode opp bakker også slikt, og har 56 kilomet på full lading på siste måling.

Bilen er gått ut på garanti. Noen som har tips? Må man kjøpe nytt batteri, eller skrape bilen? Bilen ble kjøpt brukt før sommeren, da var rekkevidde bedre...
Tittel: Sv: Mistet kapasitet på fremdriftsbatteri - erfaringer?
Skrevet av: TBfredag 11. november 2022, klokken 21:52
Kia har 7 år garanti, bilen er eldre enn dette?

Om noen celler er defekt vil det være mulig å bytte dem. Er alle cellene utslitte vil det trolig være kostbart å bytte av batteri, brukte batterier omsettes for høy pris slik jeg forstår.
Tittel: Sv: Mistet kapasitet på fremdriftsbatteri - erfaringer?
Skrevet av: Stig-Arnelørdag 12. november 2022, klokken 19:27
Bjørn Nyland også kjent som Teslabjørn har testet flere KIA Soul rundt 2015-2016 modeller, alle med høy degradering av batteriet.

Selv hadde jeg en KIA Soul 2016 modell som jeg solgte i 2021, da jeg så at rekkevidden begynte å bli for dårlig for vår bruk, og orket ikke mas og styr med KIA vedrørende garantier.

Se denne videoen: https://youtu.be/ap2nUz44IJs?t=615

Her snakker han med en mekaniker fra Polen mener jeg det var, som har litt erfaring med problemene med batteriene til 27 kWh Soul
Problemet fremstår  som at det er de bakre modulene som er lagt i høyden som er hovedproblemet. De øverste modulene får ikke samme kjøling, og på den måten degraderes raskere.
Visstnok skal dette problemet være løst på 30 kWh pakkene, og etter hva jeg forstår så er det kun 30 kWh pakker som monteres nå.

Så det er mulig i aller høyeste grad å få reparert KIA Soul sitt batteri til en fornuftig penge etter garanti slutt.

Tittel: Sv: Mistet kapasitet på fremdriftsbatteri - erfaringer?
Skrevet av: Geir81fredag 09. desember 2022, klokken 21:14
Er det noen her som har erfaring med å få reparert batteri / byttet de dårligste modulene på noe sånt spesialverksted i osloområdet? Hvilket verksted, og hva kostet det?
Tittel: Sv: Mistet kapasitet på fremdriftsbatteri - erfaringer?
Skrevet av: Kim-torsdag 05. januar 2023, klokken 12:15
Skal gå til innkjøp av en Soul som har fått byttet batteriet for noen måneder siden. Ser fra verkstedsbesøket at varenummeret på batteriet har en R bak seg, som jeg mistenker står for refurbishing, altså brukte celler. Står det det hos dere og, eller har dere fått helt nytt batteri?