Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Verdikalkulator - presis eller bare tull?

Startet av andersbj, tirsdag 06. august 2019, klokken 18:32

« forrige - neste »

andersbj

Jeg har sett en stund etter brukt Hyundai Ioniq, men synes det er vanskelig å "gå for det", kanskje aller mest pga frykten for stort verditap. Bl.a. mtp. at det kommer en ny Ioniq snart.

Når jeg legger inn bilene jeg ser på i KVD sin verdikalkulator for bruktbiler (https://www.kvdnorge.no/), blir alltid verdien betydelig lavere enn det jeg finner på Finn.no - selv det som virker som de beste "dealene".

Når jeg f.eks. legger inn en teknikkpakke 2017 mod med skinn og rundt 40 000 på km-stand, kommer det gjerne opp ca 190-200 000 hos privat. Mens prisen gjerne er 225-235 000 på nettet.

Man kunne jo tro at dette var fordi prisene på brukt Ioniq er kunstig forhøyet. Eller er det bare tøys?

1000kwh

Hvis en bil ligger til 220 på Finn er realistisk salgspris 190-200, så det er helt riktig.

Du må forhandle med selger fordi forventningene er skyhøye når selger legger ut bilen, men synker gradvis ettersom bilen aldri blir solgt.

Tror Ioniq holder seg greit nok i verdi. Den har kurrant rekkevidde, plass og lademuligheter :) flott bil

Zimon

Enig at Ioniq kommer nok til å holde seg i pris, også selv etter Versjon 2.0 kommer ut på markedet. Rekkevidden på nye 2.0 er ikke så stor forskjell + at den har tregere lading, så dette går litt opp i opp og uansett er Ioniq versjon 1.0 og 1.1 knallbra biler. Ikke best rekkevidde, men mer enn god nok + lader veldig hurtig!
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

andersbj

Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 06. august 2019, klokken 19:01
Hvis en bil ligger til 220 på Finn er realistisk salgspris 190-200, så det er helt riktig.

Du må forhandle med selger fordi forventningene er skyhøye når selger legger ut bilen, men synker gradvis ettersom bilen aldri blir solgt.

Tror Ioniq holder seg greit nok i verdi. Den har kurrant rekkevidde, plass og lademuligheter :) flott bil

Men blir de ikke solgt, da?

Denne, for eksempel: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=152571640

Får beskjed om at det er kommet inn bud på nesten utlysningspris. Det kan selvsagt være usant, men i så fall har den jo blitt solgt til nettopp 220 000 ganske raskt.

imens

Verken kalkulatoren eller finn.no sitter vel på fasiten. Ligger en bil ute for 220.000 og selges for den prisen så var det prisen markedet var villig til å betale. Kva du er villig til å betale kan jo være noko heilt anna enn selger er villig til å gå ned til. Ingen pris er meir riktig enn en annen så lenge kjøper og selger er enige. Kalkulatoren vil gi en fin peikepinn men er jo kun en teoretisk beregning.

"Prisberegningene på kvdnorge.no er bygget på avanserte algoritmer, som er utviklet gjennom mange år. Hver enkelt bilmodell har unike variabler for verditap. I vurderingene ligger også kalkulerte spådommer om fremtidige modeller og annet som kan ha innvirkning på markedet."
2019 Hyundai Ioniq electric, Intense Blue, teknikk, skinn og soltak.

andersbj

Sitat fra: imens på mandag 12. august 2019, klokken 15:15
Verken kalkulatoren eller finn.no sitter vel på fasiten. Ligger en bil ute for 220.000 og selges for den prisen så var det prisen markedet var villig til å betale. Kva du er villig til å betale kan jo være noko heilt anna enn selger er villig til å gå ned til. Ingen pris er meir riktig enn en annen så lenge kjøper og selger er enige. Kalkulatoren vil gi en fin peikepinn men er jo kun en teoretisk beregning.

"Prisberegningene på kvdnorge.no er bygget på avanserte algoritmer, som er utviklet gjennom mange år. Hver enkelt bilmodell har unike variabler for verditap. I vurderingene ligger også kalkulerte spådommer om fremtidige modeller og annet som kan ha innvirkning på markedet."

Vel, for så vidt. Men "markedet" blir jo mer et begrep på gruppenivå. Hvis man ser at en slik handler går gjennom hundre eller tusen ganger, så sier det jo noe sikkert om markedet. Men et enkelt tilfelle kan jo f.eks. være et "dårlig kjøp", og vanskelig å basere seg på.

I tilfeller som dette blir slikt viktig, fordi jeg vet at jeg skal selge bilen videre innen to år. Vil unngå å tape mer enn nødvendig

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA