Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMX Vinterdekk

Startet av Elninja1, søndag 04. august 2019, klokken 11:30

« forrige - neste »

Elninja1

Hvor og hvilke vinterdekk bør man kjøpe til model x. Noen tips. Takk på forhånd.

Geir_Z

Lest mye bra om "Nereus 806". Har ingen erfaring selv, men tenkte å teste de selv.

Kim-

Lurte på det samme. Ser at teslabjørn har skrytt en del av ns806 dekkene.
Hvis noen trenger 4stk hakka 8 piggdekk skrik ut
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Thomas Parsli

Sitat fra: Elninja1 på søndag 04. august 2019, klokken 11:30
Hvor og hvilke vinterdekk bør man kjøpe til model x. Noen tips. Takk på forhånd.

Du leser en av dekktestene (f.eks https://www.motor.no/tester/vinterdekk/2018/) og finner det dekket som passer ditt behov.
Kjører du på bare veier på E18 hver eneste dag, er kanskje egenskapene på våt asfalt viktigere enn snø eller is?

Så finner du den forhandleren som selger det dekket billigst :)

Har du lest https://elbilforum.no/index.php?topic=34795.0 ?
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Truls Antonsen


eltilki

Er ute etter vinterdekk selv. Fikk bilen for ikke så lenge siden men greit å planlegge.
De av dere som har erfaring med TMX:
1. Bør man skifte dekke  hos Tesla eller fritt frem hos andre, da tenker jeg heller hos Bosch, Dekk1, Bilextra etc
2. Anbefales det med å bruke samme felger for sommer og vinter eller bør jeg kjøpe nye felger for vinterdekk?
2019 Tesla model X 75D
2018 JAGUAR I-PACE SE LAUNCH EDITION - Bestilt 1/3-18 - Avbestilt
2017 Renault Zoe Z.E 40
2014 Leaf Acenta 24kW - Solgt

geear

Sitat fra: Kim- på søndag 04. august 2019, klokken 13:04
Lurte på det samme. Ser at teslabjørn har skrytt en del av ns806 dekkene.
Hvis noen trenger 4stk hakka 8 piggdekk skrik ut
Du bør nok ha i bakhodet at Teslabjørn kanskje ikke er helt objektiv når det gjelder Megahjul. De bruker ham heftig til reklame, og han er der til stadighet i videoene.

https://www.megahjul.com/nb/content/vinterdekk-m%C3%A5-ha-god-drenering-vann-og-slaps-og-godt-v%C3%A5t-grep

Thomas Parsli

Sitat fra: eltilki på mandag 05. august 2019, klokken 09:45
Er ute etter vinterdekk selv. Fikk bilen for ikke så lenge siden men greit å planlegge.
De av dere som har erfaring med TMX:
1. Bør man skifte dekke  hos Tesla eller fritt frem hos andre, da tenker jeg heller hos Bosch, Dekk1, Bilextra etc
2. Anbefales det med å bruke samme felger for sommer og vinter eller bør jeg kjøpe nye felger for vinterdekk?

Bruk de du pleier å bruke, men Tesla gjør vel ikke slikt i det hele tatt?

Hvis du bruker de samme felgene, må du betale for omlegging to ganger i året. Det er kanskje greiere å ha vinterdekk stående på felg.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

magnusgb

Vi er ute i samme ærend selv.

Kan ikke så mye om dekk, felger, dimensjoner osv, men har sett at model X kan få litt forskjellige tall på dette i vognkortet. Er det noen som har fått levert Raven LR som kan fortelle hva som står der? Må man følge dette eller kan man hive seg på en pakke som avviker, men som dekkforhandler har et godt tilbud på/anbefaler?
Model X LR august 2019

oStoreBil

Forstår jeg det rett at Nokian R2 er litt for myke (raskere slitasje), Michelin X-Ice XI3 er stivere - støyer mer, Continental CVC er et ok valg? Hva med Pirelli eller andre merker? Skal på fjellet i høstferien, så tenker det er greit å få vinterskoene på plass når man skal ferde på fjellet...

jkirkebo

Sitat fra: oStoreBil på onsdag 18. september 2019, klokken 08:47
Forstår jeg det rett at Nokian R2 er litt for myke (raskere slitasje), Michelin X-Ice XI3 er stivere - støyer mer, Continental CVC er et ok valg? Hva med Pirelli eller andre merker? Skal på fjellet i høstferien, så tenker det er greit å få vinterskoene på plass når man skal ferde på fjellet...

Ingen stor slitasje på R2 på min X75D. Bilen har gått 70kkm nå, vinterdekkene har gått drøye to sesonger (fikk bilen i mars 2017) og de går fint en sesong til. Må nok kjøpe nye neste høst men da har bilen kanskje passert 100.000km før de åker på.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Cries

Kan legge inn et ord om egne erfaringer med R2.
Jeg har har hatt 2stk model S og 1 stk modell S siden 2013, og har brukt R2 på alle sammen.
Jeg er bosatt i Trøndelag, og har i hovedsak brukt dekkene ca 50/50 på saltede veger og usaltede veger, samt småveger som kun er tidvis brøytet.

Model S85 - 2013 til 2015 (bakhjulsdrift)
Kjørte ca 15-20 000 på R2 på vinter. Erindrer at disse hadde rett under 6mm igjen i mønsterdybde når bilen ble solgt. Kjøper av bilen brukte disse i 2 sesonger etterpå, totalt 4 sesonger med i underkant av 50 000km kjørt på dekkene før bytte. Dekkene er ikke super på saltede/våte veger, men tilpasser man seg føret er det ikke noe problem. Dekkene opplevdes som myke før jeg fylte i 0,3-0,5bar overtrykk (ca 10-15% mer trykk) enn oppgitt i spesifikasjoner i bildøren. Har kun to ganger opplevd at dekkene ikke klarte å ta meg dit jeg skulle, og det var på holkeføre i regnvær og opp en bakke rundt 180° sving. På vinteren kjørte jeg med regen satt til LOW grunnet bakhjulsdrift

Model S70D - 2015 til 2017 (all wheel drive)
Samme erfaring og varighet som for S85. Eneste forskjellen var at jeg ikke roterte dekkene, da slitasjen var relativt lik foran og bak grunnet drift på alle 4 hjul. Kjørte med regen satt til STANDARD grunnet drift og regen på alle hjul.

Model X75D - 2017 til nå (all wheel drive)
Kjørt ca 28 000km på R2. Valgt oppsett 265/45/20 på alle 4 dekkene. Originale felger fra Tesla. Kjører med ca 3,2bar trykk ved ca +4°C. Samme kjøreforhold som tidligere, i hovedsak 50/50 saltede/brøytede veger. Lite kjøring på motorvei, stort sett 80km/t som fartsgrense. Med overtrykket i dekkene føles ikke de veldig myke, men det er merkbar forskjell fra sommerdekk. I skrivende stund har de over 6mm mønster igjen, indikator som viser 8mm er akkurat slitt vekk, kun en antydning igjen.

Konklusjon:
Jeg har vært svært fornøyd med R2, men jeg vil si de er mindre egnet i sør og vestlandet med kjøring hovedsakelig på motorveg. De er mer egnet i distrikter eller til frekvente hytteturer til fjells. Jeg har testet litt andre vinterdekk også på lånebiler, men ikke nok til å sammenligne. De er mykere dekk enn mange andre vinterdekk, men jeg vil påstå at det ikke er noe mangel på slitestyrke basert på egne erfaringer

jlan

Jeg har hatt 19" Nokian R2 og 20" CVC6 .  Nokian dekkene føltes noe mykere, men forbruket var betydelig lavere. Jeg registrerte ikke noen særlig forskjell på slitasje.

Nå er det vel ny versjon av begge, NR3 og CVC7.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

kodax

Vil det være merkbar forskjell i slitasje på 19´´kontra 20´´?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

oStoreBil

Interessant. Så hvis jeg bor i Oslo området og 4-5 turer på fjellet på vinterstid, er CVC6/7 et bedre valg enn R2/3?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA