Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Brannsikkerhet etter skadet batteri i Model 3

Startet av OlaM, torsdag 01. august 2019, klokken 12:27

« forrige - neste »

OlaM

Dette er et tema mange lurer på. Her er et datapunkt i en post fra Reddit jeg så delt på et annet forum. En veldig kraftig ulykke der deler av pakken ble knust og noen celler visstnok begynte å brenne men det ble ingen kjedereaksjon. 3-pakken er vel bedre isolert enn S og X. Ville de klart seg like bra?



Flere bilder av batteriet: https://imgur.com/a/Ni6Hvdr

Bilder av interiøret: https://imgur.com/a/0OADOH7

Frontmotoren endte visst opp inne i kabinen.  :o

OP her: https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/ckcoqs/i_would_say_its_safe_to_assume_the_model_3/
'21 3LR

NegativeElectrode

Blir vanskelig å gi et konkret svar, men antagelig ville det gått rimelig greit. Når et kjøretøy blir såpass skadet er vel det viktigste at personer i bilen kom greit fra det. Bilen er vel kondemnerbar.

Generelt så viser statistikk for branner i Teslaer svært lave tall
https://www.teslarati.com/tesla-model-s3x-are-8x-less-likely-to-catch-fire-q2-2019-safety-report/
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

cheesy_09

#2
Lithium-ion battery technology is especially suitable for electric cars because the cells can discharge very fast. The down-side is that they can also discharge really fast in situations where you don't want them to. For example when the battery cell is penetrated it is possible that the chemical reaction is started and a lot of energy is released.

However, a typical EV like a Tesla does not have one giant battery. It contains many small battery cells that are connected to form a larger battery pack. In the case of a LR Model 3 there are 4000+ cells. And this is a very, very important aspect in crash safety. Because if a few cells are penetrated, these might catch fire sooner or later. Also the countless surrounding cells may eventually also heat up and discharge. However, this is rarely the case. But if it does happen then it is still a delayed reaction which does not happen instantly. In case of a bad crash it is therefore likely that you have more than enough time to exit the vehicle, or for emergency responders and bystanders to get you out in time.

So in short: EVs do not explode. There may be some very rare cases where this has happened but generally you are safe. And don't forget that the battery pack also adds a lot of safety in other ways:

  • No gasoline engine in the front that can penetrate the cabin
  • More available space for a proper cumble zone and other reinforcements
  • Much lower centre of gravity, meaning the car is much easier to keep on the road when you are trying to avoid a crossing elg
  • Much stiffer body due to the solid battery pack

I am sure that there are some benefits (and risks) that I forgot to mention. But essentially I think that the positive impact of driving an EV outweighs the risks. By far.

I hope this helps :)

Hodetelefoner

Den bilen må ha kræsjet med et anker. Kan ikke skjønne hvorfor det ikke tok fyr i den.

v1sper

Sitat fra: Hodetelefoner på fredag 02. august 2019, klokken 06:27
Den bilen må ha kræsjet med et anker. Kan ikke skjønne hvorfor det ikke tok fyr i den.

Står i Reddit-tråden at den kræsjet med en trestolpe. Strøm, lys eller telefon-stolpe, tenker jeg. Han karen som kjøpte vraket plukket ut biter med treverk av fronten på bilen.
Tesla Model ☰ - LR AWD - 19" Sport - AP - Midnight Silver - Sort interiør - Hengerfeste - HW3 - VIN 291xxx
Tesla Model Y - Performance - 21" Über Turbine - FSD - Black - Sort interiør - Bestilt 7.2.2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA