Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Enyaq i media / Nyheter om Enyaq

Startet av Finnøy (Arne Johan Larsen), mandag 29. juli 2019, klokken 13:57

« forrige - neste »

tornaldo

Så på en tysk video at man kunne "swipe" i menyen på skjermen, uten å touche selve skjermen. Det er kanskje ikke noe nytt for alle, men en fin liten detalj.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

miceagol

Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 02. september 2020, klokken 12:33
Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 02. september 2020, klokken 10:29
Noen som vet hva "remote parking" er? Er det parkering via telefonen?

Fjernstyrt parkering går ett skritt videre: Det tillater sjåføren å styre sin Enyaq inn i spesielt trange parallell- og lukeparkeringsplasser fra utsiden av bilen, med smarttelefonen og «Skoda Connect»-appen. Systemet tar over styring og bremsing automatisk. «Parkassist» har nå også en opplæringsfunksjon. Dette gjør det mulig for førere å lagre den ruten de kjører, for eksempel en fast rute gjennom en trang og sterkt vinklet oppkjørsel. De trenger bare å gjøre dette en gang, så kan bilen repetere ruten automatisk ved ett enkelt tastetrykk. Også her tar systemet over styring og bremsing, og unngår kollisjoner.

Altså samme som smart summon hos tesla

Remote parking er blitt fjernet fra prislista. Og "smart parkeringsassistent" er blitt byttet ut med "parkeringsassistent". Så jeg regner med at bilen likevel ikke får remote parking, og at parkeringsassistenten kanskje er litt enklere enn det du beskriver her.

Rusalka

Nå er "parkeringsassistent" også fjernet !
https://az749841.vo.msecnd.net/sitesnbno/alv1/14b8e919-e028-45d0-99ca-599851d67fa8/ENYAQ-iV-prisliste.d1583f3f224eb110284a28c4b23765b2.pdf
Denne prislista ligger på skodas hjemmeside.  Helt nederst på siden ligger en link for prislister. Når man trykker på Enyaq kommer denne ut.
Denne "nye" pakken heter altså: Parkeringspakke pluss Intro - Parkeringsensorer foran, ryggekamera med area view

SurSnasen

Prisen er også redusert. 9500 kroner står i kontrakten min, mens pakken nå koster 3800 kroner. "Intro" hinter vel til at de tar sikte på at funksjonene de tidligere hadde med i pakken, er tiltenkt på et senere tidspunkt, og at de ikke ligger an til å få godkjent/klargjort funksjonene i tide. Remote parking stusset jeg på da jeg konfigurerte  bilen. Det er jo en funksjon som vil kreve regulatorisk endring i EU.


Zubzero

Lurer på (eller, det er vel ikke noe å lure på) om Møller da vil redusere prisen for oss som allerede har signert kontrakt. Vi har jo signert på en kontrakt som åpner for at bilen vil kunne forandre spesifikasjoner.

KJE E

Var i utgangspunktet veldig ivrig etter denne bilen. Lavt kønummer, og en grei forventet pris, og løfte om en praktisk bil, og et lite håp om 7 seter.

Når den var ferdig konfigurert synest jeg imidlertid prisen ikke var så hyggelig lenger, men valgte likevel å sende inn til forhandler, da vi "må" bytte ut nåværende bil snart, og det fortsatt var en grei pris i forhold til tilsvarende dieselbiler i samme segment.

Men etter samtale med selger kom bremsene på. Med tanke på at vi ønsker 4*4 og det da var snakk om tidligst til sommeren, samt at kontrakt var ufravikelig om leveringstid skulle bli vesentlig senere ble det ikke signert noe fra min side.

Har fortsatt Ampera-e i minne der vi kunne blitt stående i kø i årevis. Her var imidlertid Opel/Mobile såpass real at de tilbød kunder å terminere kontrakten da de så leveringstid kunne bli urimelig lang. Dette er jeg langt i fra sikker på at Møller vil gjøre om samme situasjon oppstår.

Om produksjon blir enda mer utsatt har jeg litt tro på at Tesla feier over WV på målstreken. Jeg vil nok da angre på at jeg sitter i kø med en ufravikelig kontrakt på en bil som ikke ble helt det jeg i utgangspunktet ville ha, og Tesla spyr ut med Tyskproduserte model Y'r med kort leveringstid.

Bortsett fra en bakluke som var forsøplet av tall og bokstaver synest jeg Enyaq ble en pen bil, og vinner i mine øyne på utsende over Model Y, samt noen få "Nice to have". Ellers har vel Model Y for min del mer av det meste.

-Lengre rekkevidde
-Kraftigere motorer
-Sannsynligvis bedre lastekapasitet
- Høyere tilhengervekt
-Ladenettverk
-Etter hvert mulighet for 7 seter
-Et kraftig og responsivt infotainment senter
-Bra lyd (regner med de blir mye likt som Model 3 her) objektivt.
-Litt innebygd Morro
-Fortløpende software oppdateringer. (Tviler på at WV vil gjøre dette flere år frem i tid, selv om de nok har mulighet for det.
-Frunk
-Og et selskap som har klokkertro på at de får solgt bilene sine, der du kan kansellere din bestilling i helhet intill etter du har overtatt bilen, uten kanseleringsgebyr.
-Autopilot/selvkjøring som stadig forbedres/videreutvikles.

Om Skoda er så sikker på suksess for denne bilen, så burde det i hvertfall være mulig å kansellere frem til litt før produksjonsstart. Om køene av kunder er så store som det gies utrykk for så burde jo ikke det være noe problem for dem.

Om de kunne gitt meg den muligheten så hadde jeg nok på nåværende tidspunkt stått i kø på Enyaq.


Thob

Sitat fra: KJE E på tirsdag 22. september 2020, klokken 10:01
Var i utgangspunktet veldig ivrig etter denne bilen. Lavt kønummer, og en grei forventet pris, og løfte om en praktisk bil, og et lite håp om 7 seter.

Når den var ferdig konfigurert synest jeg imidlertid prisen ikke var så hyggelig lenger, men valgte likevel å sende inn til forhandler, da vi "må" bytte ut nåværende bil snart, og det fortsatt var en grei pris i forhold til tilsvarende dieselbiler i samme segment.

Men etter samtale med selger kom bremsene på. Med tanke på at vi ønsker 4*4 og det da var snakk om tidligst til sommeren, samt at kontrakt var ufravikelig om leveringstid skulle bli vesentlig senere ble det ikke signert noe fra min side.

Har fortsatt Ampera-e i minne der vi kunne blitt stående i kø i årevis. Her var imidlertid Opel/Mobile såpass real at de tilbød kunder å terminere kontrakten da de så leveringstid kunne bli urimelig lang. Dette er jeg langt i fra sikker på at Møller vil gjøre om samme situasjon oppstår.

Om produksjon blir enda mer utsatt har jeg litt tro på at Tesla feier over WV på målstreken. Jeg vil nok da angre på at jeg sitter i kø med en ufravikelig kontrakt på en bil som ikke ble helt det jeg i utgangspunktet ville ha, og Tesla spyr ut med Tyskproduserte model Y'r med kort leveringstid.

Bortsett fra en bakluke som var forsøplet av tall og bokstaver synest jeg Enyaq ble en pen bil, og vinner i mine øyne på utsende over Model Y, samt noen få "Nice to have". Ellers har vel Model Y for min del mer av det meste.

-Lengre rekkevidde
-Kraftigere motorer
-Sannsynligvis bedre lastekapasitet
- Høyere tilhengervekt
-Ladenettverk
-Etter hvert mulighet for 7 seter
-Et kraftig og responsivt infotainment senter
-Bra lyd (regner med de blir mye likt som Model 3 her) objektivt.
-Litt innebygd Morro
-Fortløpende software oppdateringer. (Tviler på at WV vil gjøre dette flere år frem i tid, selv om de nok har mulighet for det.
-Frunk
-Og et selskap som har klokkertro på at de får solgt bilene sine, der du kan kansellere din bestilling i helhet intill etter du har overtatt bilen, uten kanseleringsgebyr.
-Autopilot/selvkjøring som stadig forbedres/videreutvikles.

Om Skoda er så sikker på suksess for denne bilen, så burde det i hvertfall være mulig å kansellere frem til litt før produksjonsstart. Om køene av kunder er så store som det gies utrykk for så burde jo ikke det være noe problem for dem.

Om de kunne gitt meg den muligheten så hadde jeg nok på nåværende tidspunkt stått i kø på Enyaq.

Jeg har konkludert med det samme som deg. Var i utg.pkt klar for å bestille 80x men med ufravikelig kontrakt og levering om 1år tør jeg ikke det. Idag har Tesla batteryday, plutselig kommer det batteri med lengre rekkevidde, billigere batterier og dermed billigere bil(er), mye kan skje på 1 år. Vil da ikke risikere å sitte med en bil som potensielt er «utdatert» teknologisk når jeg får den. Er absolutt ikke sikkert det blir tilfelle men med 0 angremulighet på noe som blir levert så langt frem i tid sier jeg nei takk

torlie

Et annet argument for å sitte på gjerdet er om Møller erfarer dårligere salg enn forventet (noe jeg tror vil skje), kommer det nok en del kampanjer frem mot sommeren 2021 i form av rabatt på utstyrspakker og mulig noe rabatt på bil.

Har vel sjelden vært lukrativt å være først ute. Konkurransen tilspisser seg også utover 2021.

Hadde lavt kønummer men stod over selv om jeg liker bilen. Uaktuelt å binde meg til en bil som kommer om 12-16mnd.

Kan fort være jeg likevel ender opp med Enyaq høsten 2021. Inntil videre var det onkel skruen i meg som kjøpte MG som en rimelig familiefrakter. :)



2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

espenri

Jeg har tenkt endel på dette med at man binder seg til en kontrakt med levering et år frem i tid. Jeg innser at dette selvfølgelig er subjektivt, og alle har sine egne prioriteringer og omstendigheter. Men for egen del er behovet mitt å bytte ut en familiesuv av typen hybrid før, eller ikke lenge etter at den går ut av sin garantitid i 2021.

Ufravikelige krav til ny bil er:
- 4x4
- Minst samme bagasjeplass som i dag. Dvs 500L+ og skiboks
- Hengerfeste, primært for sykkelstativ
- Pris i utgangspunktet ikke mer enn 500k

Mine betenkeligheter med å inngå kontrakt:

- Først og fremst usikkerheten ved å binde seg til en bil når man ikke kjenner hvilke konkurrenter som kommer. Nå får vi imidlertidig vite i morgen hva VW har kokt sammen med ID.4 og vi får vite i kveld om noen av annonseringene på Battery Day kommer til å påvirke Tesla pris og / eller ytelser. Noen andre nye konkurrenter ser jeg ikke på som aktuelle i løpet av 2021. Ting skjer fort ja, men det er vel ingen biler som har gått fra lansering til den kommer på veien på under et år.

- Usikkerhet rundt sen levering og mva. Dette er vel det punktet som fortsatt gir meg litt hodebry, men jeg har satt absolutt krav til levering av bil innen 2021, og da tolker jeg kontrakten som at jeg kan trekke meg dersom man ser at denne fristen ikke kan nås.

- Usikkerhet rundt hvordan bilen kjører og passer for mitt bruk. Alle i familien har normal kroppsbygning, og ingen er spesielt kresne på seter, derfor er det mer snakk om funksjonalitet. Jeg er mest spent på hvordan 4x4 fungerer i virkelig tøffe situasjoner. Uansett tror jeg dette blir en kurant bil å selge dersom den ikke tilfredsstiller kravene.

- Usikkerhet rundt kommende kampanjer og om man betaler dyrt for tidlig bestilling. Dette er litt bingo, vi har vel sett begge deler, både biler som har fått kampanjer, før utlevering (Hei ID.3) og biler som har gått opp i pris etter levering av forhåndsbestilling.

Jeg tenker derfor at etter VW ID.4 lansering i morgen er det for egen del ganske sikkert å sende inn signert kontrakt.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

Nickelilltroll

Sitat fra: KJE E på tirsdag 22. september 2020, klokken 10:01
Om produksjon blir enda mer utsatt har jeg litt tro på at Tesla feier over WV på målstreken. Jeg vil nok da angre på at jeg sitter i kø med en ufravikelig kontrakt på en bil som ikke ble helt det jeg i utgangspunktet ville ha, og Tesla spyr ut med Tyskproduserte model Y'r med

-Lengre rekkevidde
-Kraftigere motorer
-Sannsynligvis bedre lastekapasitet
- Høyere tilhengervekt
-Ladenettverk
-Etter hvert mulighet for 7 seter
-Et kraftig og responsivt infotainment senter
-Bra lyd (regner med de blir mye likt som Model 3 her) objektivt.
-Litt innebygd Morro
-Fortløpende software oppdateringer. (Tviler på at WV vil gjøre dette flere år frem i tid, selv om de nok har mulighet for det.
-Frunk
-Og et selskap som har klokkertro på at de får solgt bilene sine, der du kan kansellere din bestilling i helhet intill etter du har overtatt bilen, uten kanseleringsgebyr.
-Autopilot/selvkjøring som stadig forbedres/videreutvikles.

OG, noe av det viktigeste! Tesla leverer biler med en SKUDDSIKKER app!! 8) Litt mer og stole på enn det VAG har levert av app så langt.

Sitter selv og venter på hva battery day kommer med for noen godsaker. Håper innerlig på ny, kompakt batterikonstruksjon-mer Kwh og billigere i produksjon-billigere biler for kunderne. Oktober er Q3-rapporten levert fra Tesla og da kan jeg nesten love at Model Y detter i pris!

Har 4 kandidater på bestillingslisten, og ja...Enyaq er en av dem. Men endelig bestilling blir ikke av før fler ting falt på plass her i verden ;)
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

Rusalka

#460
Ang. Battery day:
Tirsdag holder Tesla sitt aksjonærmøte, etterfulgt av en presentasjon av teknologinyheter. Fremvisningen har fått navnet «Battery Day».

Det hele strømmes via videolink fra klokken 22.30 norsk tid.

Tesla-sjef Elon Musk har fra før lovet å vise frem «mange spennende ting» i løpet av kvelden, og har også tvitret at batteridagen «vil bli ganske sinnssyk».

Men mandag kveld var tonen enn annen, da Musk skrev at produktet (eller produktene) som blir vist frem ikke vil bli produsert i høyt volum før i 2022.

– Dette påvirker produksjonen på lang sikt, spesielt Semi, Cybertruck og Roadster, skrev Elon Mu
sk.

Tyder vel på at det ikke vil blir noen batterirevolusjon for Teslas personbiler med det første ? Vi får se i kveld/natt ...

pedern

#461
Sitter også med samme følelsen. Ble akkurat ringt opp av Møller som sa at jeg kan begynne å konfigurere bilen i ettermiddag. Snakket litt om kontrakten og han sa det var standardkontrakten som var brukt i alle år men hadde ikke noe spesielt godt svar på at er forskjell på å signere kontrakt og så går bilen i produksjon, enn å binde seg på hender og føtter og ikke få bilen på et år.

La inn en bestilling på Model Y i går kveld og tror nok jeg satser på den intill videre. Kan tenke meg de mister en god del kunder på måten de fraskriver seg all risiko og lemper den over på kunden.

Nickelilltroll

#462
Sitat fra: Rusalka på tirsdag 22. september 2020, klokken 13:13
Ang. Battery day:
Tirsdag holder Tesla sitt aksjonærmøte, etterfulgt av en presentasjon av teknologinyheter. Fremvisningen har fått navnet «Battery Day».

Tyder vel på at det ikke vil blir noen batterirevolusjon for Teslas personbiler med det første ? Vi får se i kveld/natt ...

Det ingen som vet noe som helst, spekulasjoner har vi massevis av. Det kommer ikke noe revolusjonerande NÅ nei, Model Y er ikke leveringsklar før midten 2021 her på berget. Jeg ønsker heller ikke min før sommern/høsten. Da kan det godt vare at nye batterier er på plass. Vi får bare vente og se. En prisreduskjon på Model Y får vi og se snart, samme her, ingen vet når el hvor mye :)

Er meget smart og vare litt kald nå og avvente en besluttning mot bestilling nå om dagen ;)
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

Rusalka

"The manufacture of the battery cells is the limiting factor for how many Enyaq can be manufactured per year. In 2021, 75,000 Enyaq will be manufactured,"
https://tekdeeps.com/bildextra-skoda-enyaq-has-its-swedish-premiere/

biggern

Sitat fra: Thob på tirsdag 22. september 2020, klokken 10:13
Sitat fra: KJE E på tirsdag 22. september 2020, klokken 10:01
.......
Om Skoda er så sikker på suksess for denne bilen, så burde det i hvertfall være mulig å kansellere frem til litt før produksjonsstart. Om køene av kunder er så store som det gies utrykk for så burde jo ikke det være noe problem for dem.

Om de kunne gitt meg den muligheten så hadde jeg nok på nåværende tidspunkt stått i kø på Enyaq.

Jeg har konkludert med det samme som deg. Var i utg.pkt klar for å bestille 80x men med ufravikelig kontrakt og levering om 1år tør jeg ikke det. Idag har Tesla batteryday, plutselig kommer det batteri med lengre rekkevidde, billigere batterier og dermed billigere bil(er), mye kan skje på 1 år. Vil da ikke risikere å sitte med en bil som potensielt er «utdatert» teknologisk når jeg får den. Er absolutt ikke sikkert det blir tilfelle men med 0 angremulighet på noe som blir levert så langt frem i tid sier jeg nei takk

Det indikeres 12k+ i kø. Sikkert noen som har lyst til å binde seg for 12-15mnd. Jeg kanselerte da jeg syntes prisen er høy for full pakke på 4x4 + usikker vente tid uten noen rettigheter + usikker innbytte pris + usikker innplementering av avgifter 2022 . Kommer andre over nyåret 2021, med 4x4. Får bare sitte på gjerdet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA