Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla V10 er her!

Startet av OhmPaPa, søndag 28. juli 2019, klokken 11:18

« forrige - neste »

Motorwatt

Har egentlig NoA noe for seg i det hele tatt?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

I Europa er det vel svært lite, siden det meste må bekreftes med blinklyset.
Kommer i farten på:

  • Forslår filbytte når man innhenter trafikk.
  • Forslår filbytte til riktig felt under navigering
  • Kjører av motorvei selv, uten bekreftelse.
Er det mer?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

For mitt vedkommende klarer jeg alt dette bedre enn det NoA klarer. Og sikrere.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

fonberg

Enig med RuneW i at NoA pr. i dag begynner å blinke alt for sent ved avkjøring fra motorvei. Dette gjør at man både (1) blir usikker på om bilen faktisk kommer til å ta av (selv om skjermen visualiserer dette), og (2) ikke får forsvarsel dersom bilen fysisk handler feil, slik RuneW beskriver å ha opplevd. Til tross for at navigasjonen trolig visualiserte at den var på bærtur også i dette tilfellet.

Hadde nok blitt juridisk interessant dersom dette tilfellet hadde ført til en ulykke.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Handyman

Sitat fra: fonberg på onsdag 09. oktober 2019, klokken 14:42
Enig med RuneW i at NoA pr. i dag begynner å blinke alt for sent ved avkjøring fra motorvei. Dette gjør at man både (1) blir usikker på om bilen faktisk kommer til å ta av (selv om skjermen visualiserer dette), og (2) ikke får forsvarsel dersom bilen fysisk handler feil, slik RuneW beskriver å ha opplevd. Til tross for at navigasjonen trolig visualiserte at den var på bærtur også i dette tilfellet.

Hadde nok blitt juridisk interessant dersom dette tilfellet hadde ført til en ulykke.
Fører har ansvaret, så jeg tror ikke det hadde blitt noen diskusjon. Det er slike historier som gjør at jeg alltid holder rattet minst med en hånd.
Jeg er også enig i at den blinker for sent, men der jeg kjører, har bilen etter en oppdatering begynt å sakke kraftig ned før den blinker og svinger av. Det gjorde ikke NOA i starten på samme stedet.
Hvordan er det der du kjører RuneW?
Du sier at du regner med at bilen visualiserte at skulle av (La du merke til det RuneW?).
Jeg lurer på om bilen ikke har tolket det som en avkjøring, men gjort en annen feilvurdering, noe ala det noen ganger gjør på busslommer uten stiplet linje.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Det er et punkt på veien fra Horten til E18 (ved Skoppum) hvor de hvite feltene ved en avkjørsel faktisk er kvadratiske og ikke avlange (av en eller annen merkelig grunn), og der hiver bilen seg krapt til høyre som om den plutselig vil ta av. Nå vet jeg om det, men selv om jeg har et godt tak i rattet så drar den skikkelig.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Sitat fra: fonberg på onsdag 09. oktober 2019, klokken 14:42
Enig med RuneW i at NoA pr. i dag begynner å blinke alt for sent ved avkjøring fra motorvei. Dette gjør at man både (1) blir usikker på om bilen faktisk kommer til å ta av (selv om skjermen visualiserer dette), og (2) ikke får forsvarsel dersom bilen fysisk handler feil, slik RuneW beskriver å ha opplevd. Til tross for at navigasjonen trolig visualiserte at den var på bærtur også i dette tilfellet.

Hadde nok blitt juridisk interessant dersom dette tilfellet hadde ført til en ulykke.
De henviser til at AP er BETA-funksjon, og førers ansvar. Markedsføringen av den er noe helt annet, og man kan lure på hvor lenge de skal gjemme seg bak beta-stempelet.

jlan

Sitat fra: WikipediaBeta versions can be made available to the open public to increase the feedback field to a maximal number of future users and to deliver value earlier, for an extended or even indefinite period of time (perpetual beta) https://en.wikipedia.org/wiki/Perpetual_beta
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Handyman

Sitat fra: gr på onsdag 09. oktober 2019, klokken 17:05
Sitat fra: fonberg på onsdag 09. oktober 2019, klokken 14:42
Enig med RuneW i at NoA pr. i dag begynner å blinke alt for sent ved avkjøring fra motorvei. Dette gjør at man både (1) blir usikker på om bilen faktisk kommer til å ta av (selv om skjermen visualiserer dette), og (2) ikke får forsvarsel dersom bilen fysisk handler feil, slik RuneW beskriver å ha opplevd. Til tross for at navigasjonen trolig visualiserte at den var på bærtur også i dette tilfellet.

Hadde nok blitt juridisk interessant dersom dette tilfellet hadde ført til en ulykke.
De henviser til at AP er BETA-funksjon, og førers ansvar. Markedsføringen av den er noe helt annet, og man kan lure på hvor lenge de skal gjemme seg bak beta-stempelet.
En god stund, så lenge man ettertrykkelig må samtykke og bekrefte dette når man aktiverer funksjonen i bilen.
Teslas juridiske rådgivere har garantert vurdert dette ganske nøye.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Øggen

Elon bedyre at han e på saken om å få dei fleste kule features i MCU1 bila også.
(Ca 10 min sia)
:+1: :+1: :police:
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

kodax

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 09. oktober 2019, klokken 13:31
Har egentlig NoA noe for seg i det hele tatt?
På spagettimotorveikryss nedover i Europa fungerer NoA genialt, her i Norge er det vel derimot foreløpig bare brukbart for å huske å ta av motorveien.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

smokey

Sitat fra: Øggen på onsdag 09. oktober 2019, klokken 20:00
Elon bedyre at han e på saken om å få dei fleste kule features i MCU1 bila også.

Flott det kommer noe også til de eldre bilene (er en 3-4 år gammel bil gammel?). Er vel for at vi skal ha noe underholdning mens vi nå må stå lengre på superladerne  :P
Men med fare for å ødelegge "festen" - det er ganske veldig mye annet jeg ville prioritert høyere...
Har ingen planer om å installere V10 (om/når den kommer til meg) før jeg absolutt blir tvunget til det.
hilsen
pre-facelift 85D AP1 MCU1
P106 2006-2010
85D levert mars 2016

HKS

Sitat fra: Øggen på onsdag 09. oktober 2019, klokken 20:00
Elon bedyre at han e på saken om å få dei fleste kule features i MCU1 bila også.
(Ca 10 min sia)
:+1: :+1: :police:
Greit nok at MCU1 vil slite med spillene som er lagd til i det siste (Beach Buggy og Cuphead) men Netflix og HTML5-video skal ikke være noe problem.

Har selv en Google Nexus 7, som er en tablet som bruker samme Tegra3-prosessor man finner i Tesla, og man kan helt fint spille både Netflix og annen HTML5 video på dette.

Det er også viktig å understreke at MCU2 heller ikke har en spesielt kraftig prosessor. MCU2 har en Intel Atom A3950, det er en quad-core prosessor klokket til 1,6GHz. Sammenlignet med en nyere iPhone eller iPad er dette en relativt middelmådig prosessor.
Tesla Model 3 Long Range

Klykken

Men skjermkort..? Mali gpu, som antageligvis tar det meste av lasten i spill.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

RuneW

Sitat fra: Handyman på onsdag 09. oktober 2019, klokken 15:15
Jeg er også enig i at den blinker for sent, men der jeg kjører, har bilen etter en oppdatering begynt å sakke kraftig ned før den blinker og svinger av. Det gjorde ikke NOA i starten på samme stedet.
Hvordan er det der du kjører RuneW?

Så vidt jeg husker var det ingen retardasjon overhodet før bilen svingte av, men det skal sies at køen gikk godt under fartsgrensen når det skjedde. Kanskje 95 km/t-ish. Det var helt klart en av grunnene til at dette kom veldig fort på meg.

La det være klart. Jeg kjører alltid med minst en hånd på rattet. Men jeg holder ganske løst (for ikke å avbryte AP/NoA).

Som sagt så kom dette så fort på meg at selv med en hånd på rattet, så hadde ikke jeg (som i motsetning til enkelte andre ikke har supermenneskelige reflekser) en sjanse til å reagere og avbryte manøvren på en "elegant" måte. Jeg hadde nok kommet minst halvveis over i avkjøringsfeltet før jeg hadde bråsvingt inn på E6 igjen, til skrekk både for meg selv om mine medtrafikander  :laugh:

Sitat fra: Handyman på onsdag 09. oktober 2019, klokken 15:15
Du sier at du regner med at bilen visualiserte at skulle av (La du merke til det RuneW?).

Jeg la jo merke til at bilen viste at den skulle ta av, og jeg tror den viste riktig på kartet, men dette er veldig usikkert. Det kan også være at den faktisk viste at den ville kjøre inn på truck-stoppen, men at jeg tolket det som den mente avkjøringen ved Korsegården. Man sitter jo ikke å se nøye på skjermen heller, men ser det nærmest i sidesynet. Jeg la ikke merke til om det stod 100m eller 1000m til avkjøringen.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA