Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Leaf 2012 (gen 1) fra Bergen til Kristiansand?

Startet av larslarslars, lørdag 27. juli 2019, klokken 21:20

« forrige - neste »

larslarslars

Hei, lurte på å kjøre min leaf fra Bergen til Kristiansand, om Stavanger. Er det noen som har tatt denne turen med en gen 1 Leaf? Kan man hurtiglade Leaf'n gjentatte ganger?


ThomasEL

Generasjon 1 Leafen kan lades manhe ganger samme dag. Og det «kryr» av ladere, iallfall mellom Stavanger og Kristiansand. Ingen problem så lenge du er forberedt på noen stopp.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

TorC

Har kontakt med en fyr som kjørte ruta Stavanger-Sandefjord på fredag. Det var ikke noe problem, MEN dette var jo årets varmeste dag så han begynte å bli stressa da han var oppe i 10 temperaturstreker og LeafSpy viste 49 grader.

Jeg ville tro at hvis utetemperaturen hadde vært nedre del av 20 tallet, istedenfor 30 tallet så ville nok batteritemperaturen vært en ganske annen.

Bilen regulerer alt sammen selv, selv med passiv kjøling. Hvis temperaturen blir for høy for bilen så lader den bare saktere. Og saktere og saktere. Frem til den ikke vil ta til seg lading før den har fått kjølt seg ned litt.

Mitt beste tips for langkjøring med LEAF i sommervær er å ikke regenerere mer enn fornuftig. (Altså ikke regenerere så mye i bakker men heller øke farten). For også den energien du dytter inn med regen øker temperaturen.

Som alltid: sjekk at du har nok lufttrykk gjerne noen PSI høyere enn anbefalt.
Ideell hurtiglading gjøres mellom 20 og 70%. Da går det raskest, og du får minst motstand i batteriet som jo øker temperaturen.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Trekkoppbil

Problemet kan være å hurtiglade til over 50%: Det kan gi varmt batteri og det kan være tidkrevende.
Av og til går ladehastigheten nedover fra ca 60%, andre ganger går den nedover fra ca 40% soc.

Med et nytt batteri på 22kwt, kan man få full ladefart på 48kw opptil ca 13-14kwt, og deretter får man lyst til å kjøre vider til neste ladestopp, og man kan lade 8-10 min hver 5. mil.
Med ett 7 år gammelt batteri på f.eks 16kwt, kan ladefarta gå nedover når man har nådd 8kwt, og da blir regnestykket helt annerledes.

Batteriet kommer gjerne opp i 50C etter 30 mil også med høsttemperaturer.
På dager med 30+ og tropenetter, rekker ikke batteriet å kjøle seg skikkelig ned over natta, og da er det viktig å ikke gå fra bilen med høy lading etter kjøretur.
For å unngå unødig høy temp, gjelder det å parkere svalt, og unngå høye strømmer. Man kan gjerne begrense seg til 15-20kw når man trenger framdrift, og trille i N, når man ikke trenger framdrift.

Ved ujevn kjøring og mye regenerering kan du komme 5 km/kwt. Ved økonomisk kjøring kan du komme 8-9km/kwt, men det kan ta tid å lære seg knepa.
Det er også forskjell på å få 6 kw eller 48 kw når man hurtiglader, så det gjelder å følge med og handle taktisk for å utnytte alle pauser og kjøring best mulig.

Ellers kan man lese de gamle langkjøringstrådene til Emil på forumet her. Han er den jeg har satt mest pris på av skribentene her.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA