Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fersk E-Golfeier og hurtiglading. Leverandør? Brikke/app?

Startet av tepe2, søndag 21. juli 2019, klokken 02:36

« forrige - neste »

tepe2

Fikk min første elbil, e-Golf 2019 for en stund siden. Har ladestasjon hjemme og lader på 32 ampere kurs. Holder fint til mitt daglige bruk. Har så langt ikke hatt behov for å lade andre steder enn hjemme. Men nå ønsker jeg å gardere meg i forbindelse med ferietid og kanskje kjøring over lengre distanse. Hovedsaklig i Nord-Norge og på litt sikt kanskje Nord-Sverige.

Hva trenger jeg? Hva vil være enklest og billigst for min del? Vet at det finnes flere muligheter. App, brikke m.m.
Leste en nybegynnerguide her, men vet ikke hvor oppdatert/relevant den er nå.

Joltus

Var medlem i elbil foreningen første året. Den brikka fungerer fortsatt alle steder eg la den inn.

Fortun, gk og bkk.

Amatøren

#2
For Norge så gjelder Fortum, Grønn Kontakt (vær klar over ny pris struktur så de er dyrere enn de andre), Bilkraft (Samarbeid mellom BKK, Lyse og Bergen kommune, ofte bare kalt BKK. Ikke egen brikke, men registrer en du skaffer deg.) og Circle K (Da får du med Virta og EON med på kjøpet. Kan også registrere brikke fra andre.).

For Sverige se på denne.

Med Circle K Norge registrering så får du altså med EON i hele Europa.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

tepe2

Takker så mye for svar.

Bor i Nord-Norge med visse avstander mellom hurtiglademuligheter. Forsøker å danne meg et bilde av hva som vil komme best til nytte for meg i området fra Tromsø og Harstad til Narvik-Fauske-Bodø. Og eventuelt i Sverige: Kiruna, Boden, Piteå, Luleå.

tepe2

Er det ikke mulig å få tak i en brikke som kan brukes både på Fortum og Grønn Kontakt? Jeg ser da bortifra brikke fra Elbilforeningen, da jeg mener det ikke er verdt å betale flere hundre i året i medlemsskap.

Brikke fra Plugsurfing kan brukes på Fortum, E-on, Ionity, Vattenfall og Allego. Men de 4 sistnevnte får jeg muligens aldri bruk for.

Cirkle K har nesten ikke ladere her i nord ennå. Det kommer sikkert etter hvert. Lurer på om en brikke fra Fortum, Grønn Kontakt eller Plugsurfing kan brukes på Cirkle K?

TB

RFID brikker har et nummer, så "alle" brikker med kompatibel RFID type kan benyttes, så lenge serienummeret kan legges inn hos leverandøren.

Elbilforeningen sine brikker er ikke koblet mot foreningen på noe vis, de har bare avtalt at disse kan legges inn hos de andre leverandørene.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Ingeniøren

Og du kan bruke elbilforeningen sin på både Fortum og Grønn Kontakt. Om du kan bruke Forum sin hos Grønn Kontakt vet jeg ikke men du kan jo prøve å registrerer den hos de. Har begge men bruker stort sett den fra elbilforeningen. Som sagt så er alle brikker unike selv om vi har hørt om at det kan glippe...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Joltus


automat

Sitat fra: Joltus på torsdag 25. juli 2019, klokken 11:20
Og elbilforeningen sin virker selv om man ikke er medlem.

Bare husk å sende en takk til elbilforeningens medlemmer da. Siden det er vi som betaler både for brikken, og for driften av dette elbilforumet.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Joltus

Suverent. Elsker gratis ting!

Du tenker det skal være en hemmelighet?

tepe2

Nå har jeg forstått det slik at man må være medlem for å få brikke fra Elbilforeningen. Da betaler man jo flere hundre kroner for brikken. Det er vel ikke akkurat gratis da. (Med forbehold om at jeg har misforstått)

Kom gjerne med gode argumenter for hvorfor jeg skal melde meg inn i foreningen. Bortsett fra argumentet med å få brikke.

automat

#11
Hvis man fikk velkomstpakke med bilen når man kjøpte den, så har forhandleren betalt første året.

Vi har kommet langt i overgangen til elektrisk transport i Norge. Dette har ikke kommet av seg selv. Og vi er ikke i mål. Støtter man denne utviklingen, så er det grunn nok til å være medlem i Elbilforeningen.

Men nå er det andre steder i forumet som er mer egnet for denne diskusjonen, enn her.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

tepe2

Kan ikke helt se hvordan min støtte har betydning for utviklingen av elektrisk transport i Norge.
Velkomstpakke var kuttet ut til Golf når jeg kjøpte.

Jeg ser ingen grunn til å betale 475 kr til foreningen. Jeg får neppe utnyttet noen av de opplistede fordelene:

Råd og tips - dette får man mange steder
App - finnes ganske mange av dem. Trenger ikke for enhver pris å ha den fra foreninga
Startpakke - igjen, råd og tips. Javel.
Gunstige priser på ladebokser - fikk installert boks hjemme på eget initiativ. Trenger bare en.
Gode betingelser på forsikring og solcelleanlegg - har bilforsikring i Jernbanepersonalets Bank og forsikring, ingen som slår denne uansett. Solcelleanlegg?! I Nord-Norge. Yeah right. Skikkelig bærekraftig investering pr. dags dato.

Det er kun en potensiell fordel for min del ved å melde meg inn. Nemlig ladebrikken. Koster "kun" 475,-.

automat

Ok, du velger altså å høste der andre har sådd, uten vilje til å bidra selv.

Ingen vet hvordan elbilfordelene hadde sett ut i dag, uten elbilforeningens lobbyvirksomhet.

De har også hatt besøk av bilprodusenter, som har ønsket å lære om elbiler. Så utformingen av nettopp din bil, kan ha blitt påvirket av innspill fra elbilforeningen.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Carl Anton Stenling

Kan jo nevnes at Elbilforeningen har jobbet iherdig for bedre hurtiglademuligheter i Nord-Norge. Det er viktig at så mange som mulig bidrar til å finansiere det viktige arbeidet foreningen gjør for oss alle.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA