Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Lading i Sverige - regler og forskrifter  (Lest 548 ganger)

bobakka

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 432
    • Vis profil
Lading i Sverige - regler og forskrifter
« på: Fredag 19. Juli 2019, klokken 17:31 »
Noen som har kunnskap om regler for lading i Sverige - eller hvordan finne ut av det?

Skal sette opp lading på et 'torp' - helst 16A - og det er 480V trefase der.

I Norge skilles det på tilfeldig lading i Schuko på 10A og hjemmelading med stasjon.
Siden det er flere elbiler i Norge regner jeg med at der er strengere regler her - har jo blitt strammet inn de senere årene.
iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 bestilt. Slutt på rekkeviddeangst?
Fossilbil kun for laaangtur og tilhenger.

E_S

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1540
    • Vis profil
Sv: Lading i Sverige - regler og forskrifter
« Svar #1 på: Fredag 19. Juli 2019, klokken 18:45 »
En ting som uansett aldri vil bli feil om man ikke ønsker å bruke penger på fastmontert ladestasjon er å sette opp en rød industrikontakt. Da kan man lade med inntil 11 kW (16A) eller 22 kW (32A) om bil og ladekabel støtter dette.

Ser ut som det enn så lenge er ganske romslig regelverk - de fraråder Schuko som permanent løsning og gir max 8-10A på denne, og de anbefaler ladestasjon.

https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/publikationer/broschyrer/ladda-elbilen/
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)