Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading i Sverige - regler og forskrifter

Startet av bobakka, fredag 19. juli 2019, klokken 17:31

« forrige - neste »

bobakka

Noen som har kunnskap om regler for lading i Sverige - eller hvordan finne ut av det?

Skal sette opp lading på et 'torp' - helst 16A - og det er 480V trefase der.

I Norge skilles det på tilfeldig lading i Schuko på 10A og hjemmelading med stasjon.
Siden det er flere elbiler i Norge regner jeg med at der er strengere regler her - har jo blitt strammet inn de senere årene.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

E_S

En ting som uansett aldri vil bli feil om man ikke ønsker å bruke penger på fastmontert ladestasjon er å sette opp en rød industrikontakt. Da kan man lade med inntil 11 kW (16A) eller 22 kW (32A) om bil og ladekabel støtter dette.

Ser ut som det enn så lenge er ganske romslig regelverk - de fraråder Schuko som permanent løsning og gir max 8-10A på denne, og de anbefaler ladestasjon.

https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/publikationer/broschyrer/ladda-elbilen/
:)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA