Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kresen ladekladd på e-tron?

Startet av elektro, fredag 19. juli 2019, klokken 00:53

« forrige - neste »

elektro

Kom på hytta i dag og oppdaget at ladekladden kun lyser rødt når jeg plugger i. På bilens kontakt lyser det ikke, men det står i displayet symbol for at den er koblet til strøm. Ingen tidsstyring på.

Bruker Schuko og overgang til blå 16A industrikontakt som er nymontert, på egen kurs med B-vern osv. Prøvde også rett i en annen, vanlig utestikkontskt. Samme feil. Antar at nettet i området er eldre IT-nett, men både BMW 2-serie og VW GTE lader på samme kontakt. Har også ladet Tesla her på bruket før..

Har opplevd det samme et annet sted, i et litt eldre hus også trolig eldre nett, men også der har det vært ladet en rekke elbiler på Schuko før. Er ladekladden på e-tron spesielt kresen? Det lyser grønt et lite sekund før alt blir rødt.. Noen tips?

Vil det hjelpe å kjøpe overgang til 16A CCE plugg til kladden? Fikk mare med 32A (4 pins?) og det står 7,2kW på den. Vurderer uansett å kjøpe Juice Booster med diverse kontakter, da det virker mer fleksibelt. Vil det løse problemet?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

sjokomelk

Hvilken lampe lyser rødt? Den som varsler om jordfeil? Isåfall - har du sjekket for jordfeil? Behøver ikke være i anlegget ditt.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

jkirkebo

Sitat fra: elektro på fredag 19. juli 2019, klokken 00:53
Kom på hytta i dag og oppdaget at ladekladden kun lyser rødt når jeg plugger i. På bilens kontakt lyser det ikke, men det står i displayet symbol for at den er koblet til strøm. Ingen tidsstyring på.

Bruker Schuko og overgang til blå 16A industrikontakt som er nymontert, på egen kurs med B-vern osv. Prøvde også rett i en annen, vanlig utestikkontskt. Samme feil. Antar at nettet i området er eldre IT-nett, men både BMW 2-serie og VW GTE lader på samme kontakt. Har også ladet Tesla her på bruket før..

Har opplevd det samme et annet sted, i et litt eldre hus også trolig eldre nett, men også der har det vært ladet en rekke elbiler på Schuko før. Er ladekladden på e-tron spesielt kresen? Det lyser grønt et lite sekund før alt blir rødt.. Noen tips?

Vil det hjelpe å kjøpe overgang til 16A CCE plugg til kladden? Fikk mare med 32A (4 pins?) og det står 7,2kW på den. Vurderer uansett å kjøpe Juice Booster med diverse kontakter, da det virker mer fleksibelt. Vil det løse problemet?

Sjekk etter jordfeil eller manglende jording. Mål fra begge faseledere mot jord i kontakten med et multimeter, det skal være ca. 130V mellom hver faseleder og jord. Måler du ingenting mangler det jord, måler du f.eks 230V fra begge to mot jord er det jordfeil.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Orbit

Ladekladden må stilles om dersom du skal lade på IT-nett, i alle fall dersom fasespenninger mot jord ikke er helt symmetriske. Importbil? Dersom den klager på IT-nett, skal det være tre fast lysende røde lamper: Den helt på toppen, samt for hus og bil (se håndbok side 115-118 med en lang tabell med alle kombinasjoner av feillamper, det er mange varianter av farger og fast/blinkende LED).

Du kan ikke vise dette vedlegget.

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

daktari

Prøv det Orbit sa.

Jeg ville også fått byttet ut en 16A CEE til en CEE 32A (med klistrelapp max. A) slik at du slipper bruke en overgang til schuko men kan bruke kabel rett fra kladden.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

Løsningen ble å deaktivere overvåkning av jordledning (s. 115). Nå lyser den øverste grønt, de to neste gult og bilen lader. Takk for tips, tross dårlig beskrivelse av feilen og manglende diagnostisering innledningsvis. :)

Dette vil jeg anta at flere kommer til å oppleve på hus og hytter med IT-nett.

NB! Prosedyren er litt vanskelig å utføre, var nær ved å gi opp. Måtte frem med stoppeklokken før jeg fikk det til.. Mine fem sekunder var nok litt korte. ;) Er vel også greit å aktivere funksjonen igjen når man forlater lokasjonen.

Lurer fortsatt litt på hvorfor dette kun er et problem på e-tron quattro og ikke VW Passat GTE og BMW 2-serie som vi har her for øyeblikket. Har ikke multimeter, og forstår meg ikke strøm, men kursen er som sagt lagt opp for elbil lading (16A CCE) i sommer og skal være i henhold. Innmat i sikringsskapet er også byttet i sommer og det er gravd ned nytt jotdspyd osv.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Jeg måtte gjøre en lik prosedyre på JuiceBooster, og Tesla sin kladd i Norge er ikke lik andre europeiske, dvs. utlendinger får ikke ladet i på vårt IT-nett med EU-kladd.

Det er sannsynlig at de andre bilene du nevner har ladekladder enter forprogrammert for IT eller mangler jordovervåking.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Kåre Knatten

Sitat fra: daktari på fredag 19. juli 2019, klokken 10:53
Prøv det Orbit sa.

Jeg ville også fått byttet ut en 16A CEE til en CEE 32A (med klistrelapp max. A) slik at du slipper bruke en overgang til schuko men kan bruke kabel rett fra kladden.
I tillegg får du utnyttet installasjonen og dobbel ladehastighet. Overganger er noe dritt.

Rav4_EV

Monter heller en fastmontert veggboks. Det er krav om at portable enheter skal sjekke om at jord er tilkoblet. Dette er "tricky", da den eneste praktiske måten er å legge en belastning mellom faser og jord. Om du er den eneste, eller en av få, på en trafokrets er det mulig det ikke er nok kapasitans i nettet til at sjekken blir positiv.
En boks for fastmontering trenger ikke denne sjekken da det utføres av installatøren ved montering.

Skjønner heller ikke hva man skal med høy ladehastighet på hytta. 16 A bør være godt nok for fullading i løpet av helgen.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Kåre Knatten

Enig at 16A er nok på hytta, det er det han har fått lagt opp. Men ved å bruke overgang til schuko får han bare 8 A, redusert av laderen. Støtte forresten helt klart ladestasjon

elektro

Stemmer, 16A er nok men 8A er litt knapt. Vil nok ikke montere 32A CCE på veggen all den tid kursen er bare på 16A, men kunne kanskje ha vurdert veggboks. F.eks. en EcoLite som kan leveres med 16A CCE tilkobling. Så hadde jeg sluppet elektriker på nytt, da det er langt å kjøre og mye styr..

Det er bare at jeg pt. er den eneste med stort ladebehov på denne hytta, og at jeg er der bare to-tre ganger i året. Løsningen ble derfor Juice Booster 2 med noen adaptere, så kan jeg lade på alle typer industrikontrakter og mere til. :) Har mer enn én gang besøkt en hytte med 16A rød CEE.. takk for alle innspill.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

alfaalfa

Sitat fra: elektro på fredag 19. juli 2019, klokken 10:55
Løsningen ble å deaktivere overvåkning av jordledning (s. 115). Nå lyser den øverste grønt, de to neste gult og bilen lader. Takk for tips, tross dårlig beskrivelse av feilen og manglende diagnostisering innledningsvis. :)

Dette vil jeg anta at flere kommer til å oppleve på hus og hytter med IT-nett.

NB! Prosedyren er litt vanskelig å utføre, var nær ved å gi opp. Måtte frem med stoppeklokken før jeg fikk det til.. Mine fem sekunder var nok litt korte. ;) Er vel også greit å aktivere funksjonen igjen når man forlater lokasjonen.

Lurer fortsatt litt på hvorfor dette kun er et problem på e-tron quattro og ikke VW Passat GTE og BMW 2-serie som vi har her for øyeblikket. Har ikke multimeter, og forstår meg ikke strøm, men kursen er som sagt lagt opp for elbil lading (16A CCE) i sommer og skal være i henhold. Innmat i sikringsskapet er også byttet i sommer og det er gravd ned nytt jotdspyd osv.
Istedenfor å telle 5 sekunder, teller du 6 blink. Da er det enkelt å få til. Tror bilene fra Møller Forus leveres med en hurtigguide som også forteller dette (+at de har lagt ut video). Det er vel også et tegn på at det er mange som sliter med dette.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA