Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Motorbåter kan elektrifiseres

Startet av elektrolux, torsdag 11. juli 2019, klokken 20:11

« forrige - neste »

elektrolux

https://www.tu.no/artikler/det-er-pa-tide-a-snakke-om-batskam-motorbaten-er-en-versting-br/469614

I følge dette mener den Norske elbåtforeningen at båtene kan elektrifiseres.

Håper selvfølgelig at de får dette til, ikke minst med tanke på at det kan bane vei for tilsvarende elektrifisering av eksosbiler.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rosstopher

Motorbåter kan absolutt elektrifiseres. Det fins i hvert fall elektriske påhengsmotorer opp til 50kW. Begrensningene blir vel pris, mulighet for lading og vekt på batterier.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Amatøren

Batterier med samme kjemi som dagens elbilbatterier og lynlader på marinaen måtte være tingen. - Derimot kostnad da og hvem tør å være først med ladere?

Har sett bilder av flere elbåter og der ser det ut som om de har bly, gel eller AGM type. Da er vel samme type som elbilbatterier være bedre.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Rosstopher

På elektriske båter man jo faktisk solceller være nyttig (i motsetning til på biler). De fleste fritidsbåter brukes sikkert bare en gang eller to i uka, og den lille turen til øya får man kanskje nok strøm til om man kler båten med solceller?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Zimon

TeslaBjørn tok seg tur til Sverige og så på en El-båt - https://www.youtube.com/watch?v=P9m51J6640Y

Tror at det kommer mer av det også i fremtiden og som Rosstopher sier at de får nok solcelle lading også. F.eks familien min har hytte i Kragerø skjærgården og båtene her brukes stort sett når skal handle i Kragerø eller Valle, evt skal hente folk som skal ut hit eller kjøre dem inn til land når skal hjem etc. Så når sola står og steiker her på sommeren så er det ufattelig mye energi som kan gå til lading av batterier.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

TorT

https://www.google.no/search?q=greenline+hybrid+båt&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=nb-no&client=safari

Mange år siden jeg leste om denne. Så kjekk ut allerede dengang.

Burde være mulighet for ganske mye bedre batteripakker i dag.

kaiat

Polar har jo elbåt på programmet: http://www.polarbat.no/polar-elektro/polar-20-elektro.html

Sitat fra: Amatøren på torsdag 11. juli 2019, klokken 22:59
Har sett bilder av flere elbåter og der ser det ut som om de har bly, gel eller AGM type. Da er vel samme type som elbilbatterier være bedre.

Litiumbatterier som i elbiler øker prisen med over 100.000 ifølge Polar.

jkirkebo

Sitat fra: kaiat på mandag 15. juli 2019, klokken 10:02
Polar har jo elbåt på programmet: http://www.polarbat.no/polar-elektro/polar-20-elektro.html

Sitat fra: Amatøren på torsdag 11. juli 2019, klokken 22:59
Har sett bilder av flere elbåter og der ser det ut som om de har bly, gel eller AGM type. Da er vel samme type som elbilbatterier være bedre.

Litiumbatterier som i elbiler øker prisen med over 100.000 ifølge Polar.

For en saktegående snekke så er jo ikke vekten en ulempe, kanskje heller tvert imot. Candelaen som Bjørn testet har selvsagt lithium-batterier.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Amatøren

Jeg tenkte på energitetthet kontra vekt.

Ettersom elbåter ikke har mulighet for hurtiglading enda så er det vel fordel med størst mulig driftstid mellom hver lading.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Burger

Er på seilbåtferie og hoderegna på det for ett par dager siden.

Båten her kunne trengt 10-12kw for marsjfart, og med gjestehavner som 1 stk 16a pro båt, så tar det 2.5 til 3 time å lade en time marsjfart. Så det burde kunne gå med 32a. Men må ha aggregat i tillegg til de dagene det er uvær og man nesten når frem.

Motorbåt er det lenge til. Ligger ved siden av en nå med 2k hk. 230l diesel i timen...
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Counterpointer


Burger

Jobbet med it systemer på båter, og den ene brukte 30 kubikk bunkersolje i døgnet under transitt.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Counterpointer

Sitat fra: Burger på søndag 21. juli 2019, klokken 18:38
Jobbet med it systemer på båter, og den ene brukte 30 kubikk bunkersolje i døgnet under transitt.
Men det var forhåpentligvis ikke en fritidsbåt !

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA