Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading Danmark schuko

Startet av alehop, mandag 01. juli 2019, klokken 16:03

« forrige - neste »

alehop

Hei,

er det noe risiko å lade i slik stikkontakt? Må man ha adapter for å få jording?


Toalmar

Skal selv til Danmark om ca 1 mnd og lurer på om jeg burde ha den selv. Har kikket litt rundt, men ikke funnet den her hjemme. Takk for tipset
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

ladov

Hvor mange Ampere tør du kjøre gjennom den der? Ser ikke mye trygt ut. :P

Det følger jo to overganger med ladeadapteret, en schoku og en CEE. Danske TM3 blir nok levert med overgang til danske husholdningskontakter.

https://www.tesla.com/no_NO/support/charging-connectors
Velg 'hold deg tilkoblet i Europa' og 'Danmark'

Da får jeg teksten
"Anbefalte kontakter
Det er anbefalt å ha en Type 2 kabel slik at du er i stand til å lade ved offentlige ladestasjoner. Vi anbefaler også å ta med Tesla adapteret for Danske husholdningskontakter. Kombinert med din Tesla Mobillader kan du lade sakte over natten på vanlige stikkontakter. Bruk av reiseadapter er sterkt frarådet.

Ladetilbehør finner du hos Tesla Servicesentere."


Jeg *tror* at denne overgangen selges på Teslas Danske Servicesentere. Lykke til. ;)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

GrønnSvartfarge

Dansk TM3 blir levert med schuko, og man får beskjed om å skaffe en adapter svarende til denne:
https://www.bauhaus.dk/adapter-til-schuko-stik.html

NB - prøv adapteren på et ikke-viktig apparat først (grenuttak, eksempelvis), fordi noen av dem er laget til å feste seg permanent.

S4e

Jeg smeltet en slik overgang når jeg var i Danmark for 14 dager siden. Ladet med 13a og det gikk ikke bra. så anbefaler å starte forsiktig og kjenne etter om det blir for varmt!
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Torair

Du skal aldri trekke mer enn 10 amper fra schuko  :)

Fins mange kilder over dette emnet, for eksempel her:

https://www.motor.no/artikler/2018/oktober/elbillading/

Daniel80

Jeg ladet på en slik med vanlig shuko, uten å være klar over at det da ikke var tilkoblet jording.. Fikk ett saftig støt som gjorde vondt i hele kroppen når jeg tok i bilens dørhåndtak under lading.
Du får kjøpe dansk adapter til UMC hos Dansk Tesla forhandler, så slipper du forhåpentligvis slike ubehagelige overraskelser. Koster ca 1000,-
Model 3 LR AWD Boost, H&R senk, 9,5x20 ET30 245/35-20 square,

Øyvind.h

Har brukt det adapteret til en femtilapp. Fungerer utmerket. Skal brukes igjen om en drøy uke :)
Bare husk å stille ned på under 10 amp. Gjerne så lavt som mulig. Eldre installasjoner er ikke nødvendigvis i perfekt stand, så lurt å ha litt marginer.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Klykken

Noen som har ladet uten adapter i Danmark har fått støt når de tok i håndtakene på bilen (TMS). Typisk "jordfeilstøt" - så ikke noe alvorlig, men likavæl ikke bra.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

spirrevipp

Jeg har også ladet flere ganger med adapter fra Harald Nyborg. Pleier å skru ned til 10 amp siden hyttene jeg har bodd på er ganske nye og kurante.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Elmo

#11
Sitat fra: Klykken på tirsdag 02. juli 2019, klokken 12:56
Noen som har ladet uten adapter i Danmark har fått støt når de tok i håndtakene på bilen (TMS). Typisk "jordfeilstøt" - så ikke noe alvorlig, men likavæl ikke bra.
Det er helt vanlig i Danmark hvis du plugger inn i schuko uten å bruke overgang som gjør at du får med jord. Opplevd nesten overalt der med campingvogn og bobil.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

alehop

Takker for svar, ble en slik adapter. Funker bra:)

Amatøren

#13
Sitat fra: Elmo på tirsdag 02. juli 2019, klokken 15:51
Det er helt vanlig i Danmark hvis du plugger inn i schuko uten overgang så du får med jord.

Nei, når du ikke bruker overgang får du ikke med jord fordi du mangler den tredje pinnen som gir jording.

Schuko og 2 er jord som du sikkert kjenner til.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Dansk kontakt med jord (se det ekstra halvmåne hullet).
Du kan ikke vise dette vedlegget.


VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

E_S

Sitat fra: Daniel80 på tirsdag 02. juli 2019, klokken 12:30
Jeg ladet på en slik med vanlig shuko, uten å være klar over at det da ikke var tilkoblet jording.. Fikk ett saftig støt som gjorde vondt i hele kroppen når jeg tok i bilens dørhåndtak under lading.
Du får kjøpe dansk adapter til UMC hos Dansk Tesla forhandler, så slipper du forhåpentligvis slike ubehagelige overraskelser. Koster ca 1000,-

Hvis du får støt av å ta på bilen er det noe meget alvorlig galt et sted - det skal ikke skje, selv uten jording.

Å bruke 1000,- på den fra Tesla er bare tull og tøys etter min mening. Om man vil ha noe bedre enn en reiseadapter, kjøp et slik dansk støpsel og lag en mer solid overgang med det støpselet, en stump 2,5mm2 gummikabel og en Schuko-kontakt. Koster nesten ingenting og fungerer like bra.
:)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA