Motorstopp på E6

Startet av Sanya, lør 29. jun 2019, kl. 15:49

« forrige - neste »

Sanya

Jeg var uheldig i går, bilen havarerte på E6 nord for Tangen. TM3, kjørt 4.200km.

Det skjedde veldig fort, fikk feilmelding " car shutting down, pull ower safely ". Full stopp ila. ca. 20 sec, rakk heldigvis å kjøre ut på veiskulderen. Får ny  feilmelding på skjermen: " Car needs service, car may not restart ". Det var vanskelig å få tak i veihjelp/teknisk support , brukte lang tid i tlf. kø.
Bilen ble fraktet av NAF til Tesla Brumunddal , hvor de registrerte bilen, men fikk beskjed om å ringe Tesla sentralt slik at får dekket veihjelp, lånebil osv.

Spørsmålet mitt er om jeg kan kreve heving av bilkjøp, det gjelder antagelig svikt i vitale funksjoner ?

Lynkjapp

Hvis du ikke har hatt bilen mer enn 14 dager så kan du bruke angreretten tror jeg. Ellers har Tesla tre forsøk på seg å utbedre feilen før du kan heve kjøpet.

Selv om det er surt å få denne feilen så tror jeg du kan være trygg på at etter reparasjon så vil du ha en bil som er minst like god som ny, bare litt mer nøye diagnostisert. :)

Motorwatt

Sitat fra: Lynkjapp på lør 29. jun 2019, kl. 15:58
Selv om det er surt å få denne feilen så tror jeg du kan være trygg på at etter reparasjon så vil du ha en bil som er minst like god som ny, bare litt mer nøye diagnostisert. :)
Hvorfor tror du det?
https://www.dn.no/motor/tesla-pa-klagetoppen-har-hatt-bilen-pa-verksted-11-ganger-pa-under-ett-ar/2-1-619753

hELgenen

Sitat fra: Sanya på lør 29. jun 2019, kl. 15:49

Spørsmålet mitt er om jeg kan kreve heving av bilkjøp, det gjelder antagelig svikt i vitale funksjoner ?

Nei,Tesla har rett på å rette feil. Mislykkes de gjentatte ganger så kan det være grunnlag for heving av kjøp. Men der er du nok ikke ennå

Sanya

Hei, og takk for svar.

Jeg har hatt bilen siden mars, og da må bare satse på at de fikser bilen.

Øyvind.h

Klart de fikser bilen så den blir i orden. Og i mellomtiden har du gratis lånebil. Ikke dumt i driving season :)
Bruk et kredittkort med egenandelsdekning når du henter ut leiebilen. De registrerer et kort, men du leier gratis naturligvis.
Xpeng G6 AWD Performance

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2023, VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Dexter

Sitat fra: Øyvind.h på lør 29. jun 2019, kl. 17:11
Klart de fikser bilen så den blir i orden. Og i mellomtiden har du gratis lånebil. Ikke dumt i driving season :)
Bruk et kredittkort med egenandelsdekning når du henter ut leiebilen. De registrerer et kort, men du leier gratis naturligvis.

hvordan får du til det?

Øyvind.h

Sitat fra: Dexter på lør 29. jun 2019, kl. 18:30

hvordan får du til det?
Hva da? Service får jeg ved å sende mail. Da sender de timeforslag i retur.
Er det garanti/reklamasjon påpeker jeg at jeg trenger lånebil. Avis har desk inne på Skøyen. Har jeg spesielle behov ift lånebil nevner jeg det når serviceønske meldes inn. Forrige uke fikk jeg 6-seter X med hengerfeste (60k service og div småtteri).

Avis ber om at kredittkort registreres når bilen leies. Kun for bom, depositum etc. Da velger jeg et kort med dekning for egenandel for leiebil.
Xpeng G6 AWD Performance

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2023, VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Kårepåsporet

Sitat fra: Øyvind.h på lør 29. jun 2019, kl. 22:22
Sitat fra: Dexter på lør 29. jun 2019, kl. 18:30

hvordan får du til det?
Er det garanti/reklamasjon påpeker jeg at jeg trenger lånebil. Avis har desk inne på Skøyen. Har jeg spesielle behov ift lånebil nevner jeg det når serviceønske meldes inn. Forrige uke fikk jeg 6-seter X med hengerfeste (60k service og div småtteri).

Avis ber om at kredittkort registreres når bilen leies. Kun for bom, depositum etc. Da velger jeg et kort med dekning for egenandel for leiebil.

Reiseforsikring dekker normalt egenandel for leiebil, vet du den dekker i slike tilfeller som dette?
Hvilke kredittkort har egenandelsdekning? Og vet du at det funker hvis en er uheldig? Kan fort bli dyrt hvis en er uheldig....

1000kwh

Sitat fra: Sanya på lør 29. jun 2019, kl. 17:10
Hei, og takk for svar.

Jeg har hatt bilen siden mars, og da må bare satse på at de fikser bilen.
Trenger ikke være noe dramatikk i denne feilen.

Tesla prioriteter motor/ladestans. I mellomtiden kan du suse rundt i en (som regel) ny Model S/X :D

Ordner seg!

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på lør 29. jun 2019, kl. 22:22

Trenger ikke å sende mail lengre. Jeg har et mindre problem med sensor i ene døra samt at jeg vil ha CCS-adapter. Booket time i appen nå, det fungerte helt topp :) Kunne velge fritt mellom de nærmeste service-senterne og mellom alle timene de har ledige. Fant relativt kjapt fram til en dag og tidspunkt samt lokasjon som passet for meg. Det ble Skøyen om ca. 5 uker, en dag jeg allikevel må kjøre til Oslo og på et tidspunkt da jeg er ferdig med det andre jeg skal gjøre den dagen.  Ikke noen håpløs ventetid for en såpass lite viktig ting, og booking-løsningen var et digert fremskritt fra tidligere bookinger via mail eller oppmøte :)
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA