Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Full stans for e-Niro

Startet av trondhla, fredag 28. juni 2019, klokken 17:29

« forrige - neste »

trondhla

De ser ut til at det vil være batteritørke i lange tider for Hyundai e-Soul og Kia e-Niro og derved full stans i salget:
https://www.tek.no/artikler/kia-varsler-full-brems-i-e-niro-leveransene-resten-av-aret/468828

Ser vi litt Opel Ampera tendenser her?

geear

Ja, dette har vi vært ganske mange som har spådd her inne, spesielt skyving av biler til 2020. Merkelig å nesten føle seg priviligert som fikk lov å kjøpe en Kia... (fikk den tidlig mars).

Counterpointer

Dette er lite overraskende for de som har litt innsikt i historien.

Det jeg undrer meg litt over er at det er bare batteritørke for de store batteriene, mens det virker som de kan produsere ubegrenset av de mindre!
Det er lett å skjønne at en kan selge flere 30 kWh enn 60 kWh på en gitt batterimengde, men de kunne velge å lage flere 60 kWh biler og heller redusere antallet 30 kWh.

Jeg har en sterk mistanke om at batteritørke brukes som argument for å også dekke over lønnsomhetsburderinger og litt manglende vilje til å svekke fossilsalget sitt.

Limodriver

Det fremstår som det er viljen og ikke evnen til p levere det skorter på. Dette stemmer også godt med Kia forhandleres utsagn tidligere om at Kia tildeler elbiler i forhold til hvert lands salg av fossilbiler. Mao lavt Kia fossilbilsalg gir lave elbiltildelinger. Med nye EU regler er det klart det vil være gunstig å bygge opp en batterireserve som de kan slippe ut i markedet og således senke gjennomsnittlig utslipp for Kias solgte biler.

Det er videre noe forunderlig at VW (både med Golf og E-tron), Renault PG Nissan ikke har problemer med å skaffe batterier.

Mao

Jeg våger å påstå at Kia bevisst lyver når de skylder på batterimangel.
Det er nok heller slik at Kia rett og slett ikke ønsker å levere elbiler i Europa i 2019, før de nye utslippskravene i EU trer i kraft. Det ville ikke overraske meg om "batterikrisen" på magisk vis plutselig blir avblåst i 2020 dersom Kia trenger å selge flere elbiler for å oppfylle utslippskravene.
Det kan også bety at Kia ikke vil gå inn for å levere flest mulig elbiler fra 2020, men bare akkurat nok til å unngå bøter. Høyst uforutsigbart for kundene altså.
Kias opptreden synes å være i overkant kynisk og useriøs, så heretter styrer jeg unna Kia for fremtidige bilkjøp.
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

gigafactory

Det er bare å se på råvareprisene. Kobolt og litium har falt markant etter knapphetshypen rundt årsskiftet 2018. Nikkelprisen er halvparten av det den var i 2010 og en fjerdedel av toppnivået før finanskrisen. Det er per dags dato ingen råvarekrise. Når vi da vet at det tar et par år å bygge en batterifabrikk, så er det ganske klart at dette i grunn ikke er en komponent hvor det rent fundamentalt burde være noen knapphet. Problemet er opportunisme/profittmaksimering/kalldethvaduvil. Helt kortsiktig kan det bli en batteriknapphet da batteriprodusentene ikke vil bygge nye fabrikker uten å allerede ha sikret ordrereserver, men ledetiden på ny kapasitet er relativt kort hvis disse bilgigantene gidder. Det er bare at de helst vil tjene mest mulig penger på kort sikt og enn så lenge gjøres ikke det med elbiler.

OhmPaPa


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA