Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Europa-tur med Model 3

Startet av Olings, tirsdag 25. juni 2019, klokken 10:31

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: thasle på tirsdag 25. juni 2019, klokken 20:30
I Østerrike trengs også vignett, men den kan kjøpes for et kortere tidsrom (10 dager) og er mye rimeligere.

Skal gjennom Østerrike i juli. Hva er en vignett? Holder det at en skaffer seg dette når en stopper?
Vi skal ha en stopp i Salzburg men dette er jo ikke på grensen.

Ellemelle

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 25. juni 2019, klokken 23:39
Sitat fra: thasle på tirsdag 25. juni 2019, klokken 20:30
I Østerrike trengs også vignett, men den kan kjøpes for et kortere tidsrom (10 dager) og er mye rimeligere.

Skal gjennom Østerrike i juli. Hva er en vignett? Holder det at en skaffer seg dette når en stopper?
Vi skal ha en stopp i Salzburg men dette er jo ikke på grensen.
Du trenger vignette hvis du skal kjøre på motorvei. De selges på samtlige bensinstasjoner du passerer den siste timen før du kjører inn i Østerrike. Blir du stoppet på motorveien uten vignette, så får du bot.

Counterpointer

Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 25. juni 2019, klokken 23:54
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 25. juni 2019, klokken 23:39
Sitat fra: thasle på tirsdag 25. juni 2019, klokken 20:30
I Østerrike trengs også vignett, men den kan kjøpes for et kortere tidsrom (10 dager) og er mye rimeligere.

Skal gjennom Østerrike i juli. Hva er en vignett? Holder det at en skaffer seg dette når en stopper?
Vi skal ha en stopp i Salzburg men dette er jo ikke på grensen.
Du trenger vignette hvis du skal kjøre på motorvei. De selges på samtlige bensinstasjoner du passerer den siste timen før du kjører inn i Østerrike. Blir du stoppet på motorveien uten vignette, så får du bot.
Takk

Greit å vite.

turfsurf

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 26. juni 2019, klokken 00:02
Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 25. juni 2019, klokken 23:54
Du trenger vignette hvis du skal kjøre på motorvei. De selges på samtlige bensinstasjoner du passerer den siste timen før du kjører inn i Østerrike. Blir du stoppet på motorveien uten vignette, så får du bot.
Takk

Greit å vite.
Ellers er det veldig greit å kjøre gjennom Østerrike uten å bruke motorvei, litt avhengig av hvor man skal.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Joachim@sancon.no

Sitter i Kroatia nå og min erfaring så langt er at du bør ha euro klar for bompenger. Kort lett tilgjengelig også. Kort er enklere/raskere enn kontant.

Ellers bommer Tesla grovt på forbruket for vår del. Stusset over at den anbefalte svært mye lading på hanske korte etapper. Min konklusjon er at den beregner forbruk til en hastighet på 150kmt på autobahn med dertil høyt forbruk på en x100d. Jeg fant ganske tidlig ut at 125-135kmt var beste hastighet. Spesielt på veier med 3 felt. Da lå jeg i midten og ble forbi kjørt en del ganger men måtte sjeldent kjøre forbi.

Ang lading i Tyskland så er det minutt prising på SUC. Vi dro med noen som hadde x75 og tok derfor noen stopp som ikke var nødvendig. En gang kom jeg inn med 70%+ SUC og fikk kun ca 22kw lading. Resultatet ble at jeg betalte 9 euro for 10kw. På resten av turen ble jeg litt mer obs på dette og stoppet lading når jeg kom ned til ca 100kw. Da ble det ganske normal prising.

Booker du hotell på booking.com kan du legge inn EV charging som valg under filter. Denne tror jeg er ny for året.

Kjører du svenskekysten ned er det nesten halv pris på lading på Løddekøping mot første stopp i Danmark. Så om du må stoppe for lunch eller lignende før brua, så er svenske siden mest økonomisk mtp lade kostnad.

Vi har kjørt ca 3200km nå på 14 dager og har vel brukt rett over 1000kr på SUC. Så passer du på å bruke semi hurtig lading på overnatting og plasser du stopper slipper du å bruke så mye SUC. Selv har jeg brukt mye chargemap appen for å finne lading der vi stopper.

Lykke til og ha en flott ferie tur..

daktari

Når det gjelder destinasjonslading vil jeg anbefale å tenke plan B. Altså, "hva hvis destinasjonsladeren er opptatt?": Sørg derfor for å ha nok strøm til å komme til en superlader med fornuftig hastighet. Det betyr at du må planlegge siste lading før destinasjon og hva som er beste "plan B superlader" neste morgen. 

Jeg brant meg på dette i Danmark en gang, da jeg ikke hadde adapter til dansk stikk på sommerhuset. Rakk tilbake til en SuC men i 40 km/t i 6 mil på motorvei B....
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Joachim@sancon.no

Sitat fra: daktari på onsdag 26. juni 2019, klokken 11:26
Når det gjelder destinasjonslading vil jeg anbefale å tenke plan B. Altså, "hva hvis destinasjonsladeren er opptatt?": Sørg derfor for å ha nok strøm til å komme til en superlader med fornuftig hastighet. Det betyr at du må planlegge siste lading før destinasjon og hva som er beste "plan B superlader" neste morgen. 

Jeg brant meg på dette i Danmark en gang, da jeg ikke hadde adapter til dansk stikk på sommerhuset. Rakk tilbake til en SuC men i 40 km/t i 6 mil på motorvei B....

Mener ganske bestemt at det går å lade på danske stikk med vanlig Schuko? Er det ikke bare at man mister jordingen?

Selv har jeg alltids med dansk adapter og 16amp industristikk til Schuko.

Toalmar

Sitat fra: Joachim@sancon.no på onsdag 26. juni 2019, klokken 13:23
Selv har jeg alltids med dansk adapter og 16amp industristikk til Schuko.
Hvor får man Dansk adapter til Norsk Schuko?
(Helst i Norge)
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Joachim@sancon.no

Fant ikke i Norge, men i Danmark har du Harald Nyborg kjeden og de har. Er litt lignende jula. Billig og er spredt over hele Danmark. Ellers er det vel bare å bestille på eBay. Men kan være ferien er over før den kommer.

Når jeg ladet i påsken på huset i Danmark var det ujordet stikk uten lokk på åpen vegg på huset. Ungene fikk klar beskjed om å ikke røre bilen. :)

Lynkjapp

Sitat fra: Olings på tirsdag 25. juni 2019, klokken 10:31
For den nysgjerrige så skal vi kjøre Norge-Sverige-Danmark-Tyskland-Østerrike-Lichtenstein-Sveits-Italia-Monaco- Frankrike på vei til og Frankrike-Luxembourg-Tyskland-Danmark-(Ferge)-Norge tilbake. Puh... :P

Høres ut som en glimrende tur! :) Kan tipse om at den italienske rivieraen passeres best på autostradaen. Ikke tro at SS1 Via Aurelia langs sjøen er en fremkommelig vei for transportetapper. Det går treeegt og er kø der hele tiden. Derimot er det selvfølgelig fint å ta avstikkere fra motorveien ned til byene langs kysten.

Mitt tips i så måte er å svinge av autostradaen i Ventimiglia og så kjøre langs sjøen gjennom Menton til Monaco. Da får man skikkelig følelse av rivieralivet. Menton er også et fint sted å stoppe for et første møte med Frankrike på turen. I Monaco kan jeg anbefale Parking de la Condamine for å kvitte seg med bilen. Tror maksprisen for en heldag er under €30 og man har gangavstand både til casinoet og til gamlebyen og det oseanografiske muséet.

Hvis dere før det har lyst å oppleve litt italiensk riviera så er det bare å svinge av til Sanremo. Herfra kan man også ta fine utflukter til de små landsbyene oppe i fjellene, hvor man har utsikt over Middelhavet i sør og mot fjelltoppene i nord.

Et generelt tips når det gjelder autostradaen er å ikke la seg lure av pilene før avkjøringene, på skilt og på asfalten. De skilter konsekvent rett frem i venstre felt og til høyre i høyre felt, men det går helt fint å bare ligge i høyre felt forbi avkjøringen. De eneste unntakene er der det er store motorveikryss hvor man må vite hvor man skal.

Med gps har alt blitt så mye greiere når det gjelder å kjøre i Italia. Men hvis man trenger å følge skilt så er det én ting å huske på: Hvis et skilt f eks peker til høyre til Roma så betyr ikke det nødvendigvis at du skal svinge til høyre. Bare at du skal holde deg på høyre side av skiltet. I tillegg er skiltene ofte bittesmå inne i byene. :)

For overnattinger i Tyskland er tipset å koste på seg å komme et par mil unna autobahn for å finne bra hotell i sjarmerende landsbyer. Det pleier å være verdt omveien. Vi prøver ofte å finne steder som gir mulighet til en vandretur på en time eller to etter frokost. Det er en fin start på dagen hvis man deretter skal sitte lenge i bilen.

Til slutt om vignetten i Sveits. Der er mitt tips å kjøpe den så fort du ser et skilt om vignett til salgs når du nærmer deg grensen. Da får du nemlig sette den på plass selv, akkurat der du vil ha den, rett og pent. Hvis du venter til grenseovergangen så kommer det en grensevakt og ber om penger og så stikker han hånden inn i bilen og smekker på plass vignetten litt skeivt og litt for høyt opp i vinduet. :)

Dette ble litt baklengs i henhold til ruten, men uansett, noen tips til turen. Kos dere!

Olings

Sitat fra: Lynkjapp på onsdag 26. juni 2019, klokken 19:57
Sitat fra: Olings på tirsdag 25. juni 2019, klokken 10:31
For den nysgjerrige så skal vi kjøre Norge-Sverige-Danmark-Tyskland-Østerrike-Lichtenstein-Sveits-Italia-Monaco- Frankrike på vei til og Frankrike-Luxembourg-Tyskland-Danmark-(Ferge)-Norge tilbake. Puh... :P

Høres ut som en glimrende tur! :) Kan tipse om at den italienske rivieraen passeres best på autostradaen. Ikke tro at SS1 Via Aurelia langs sjøen er en fremkommelig vei for transportetapper. Det går treeegt og er kø der hele tiden. Derimot er det selvfølgelig fint å ta avstikkere fra motorveien ned til byene langs kysten.

Mitt tips i så måte er å svinge av autostradaen i Ventimiglia og så kjøre langs sjøen gjennom Menton til Monaco. Da får man skikkelig følelse av rivieralivet. Menton er også et fint sted å stoppe for et første møte med Frankrike på turen. I Monaco kan jeg anbefale Parking de la Condamine for å kvitte seg med bilen. Tror maksprisen for en heldag er under €30 og man har gangavstand både til casinoet og til gamlebyen og det oseanografiske muséet.

Hvis dere før det har lyst å oppleve litt italiensk riviera så er det bare å svinge av til Sanremo. Herfra kan man også ta fine utflukter til de små landsbyene oppe i fjellene, hvor man har utsikt over Middelhavet i sør og mot fjelltoppene i nord.

Et generelt tips når det gjelder autostradaen er å ikke la seg lure av pilene før avkjøringene, på skilt og på asfalten. De skilter konsekvent rett frem i venstre felt og til høyre i høyre felt, men det går helt fint å bare ligge i høyre felt forbi avkjøringen. De eneste unntakene er der det er store motorveikryss hvor man må vite hvor man skal.

Med gps har alt blitt så mye greiere når det gjelder å kjøre i Italia. Men hvis man trenger å følge skilt så er det én ting å huske på: Hvis et skilt f eks peker til høyre til Roma så betyr ikke det nødvendigvis at du skal svinge til høyre. Bare at du skal holde deg på høyre side av skiltet. I tillegg er skiltene ofte bittesmå inne i byene. :)

For overnattinger i Tyskland er tipset å koste på seg å komme et par mil unna autobahn for å finne bra hotell i sjarmerende landsbyer. Det pleier å være verdt omveien. Vi prøver ofte å finne steder som gir mulighet til en vandretur på en time eller to etter frokost. Det er en fin start på dagen hvis man deretter skal sitte lenge i bilen.

Til slutt om vignetten i Sveits. Der er mitt tips å kjøpe den så fort du ser et skilt om vignett til salgs når du nærmer deg grensen. Da får du nemlig sette den på plass selv, akkurat der du vil ha den, rett og pent. Hvis du venter til grenseovergangen så kommer det en grensevakt og ber om penger og så stikker han hånden inn i bilen og smekker på plass vignetten litt skeivt og litt for høyt opp i vinduet. :)

Dette ble litt baklengs i henhold til ruten, men uansett, noen tips til turen. Kos dere!

Takk for tips og innspill!

Veldig nyttig! :D

Handyman

Sitat fra: Joachim@sancon.no på onsdag 26. juni 2019, klokken 13:23
Sitat fra: daktari på onsdag 26. juni 2019, klokken 11:26
Når det gjelder destinasjonslading vil jeg anbefale å tenke plan B. Altså, "hva hvis destinasjonsladeren er opptatt?": Sørg derfor for å ha nok strøm til å komme til en superlader med fornuftig hastighet. Det betyr at du må planlegge siste lading før destinasjon og hva som er beste "plan B superlader" neste morgen. 

Jeg brant meg på dette i Danmark en gang, da jeg ikke hadde adapter til dansk stikk på sommerhuset. Rakk tilbake til en SuC men i 40 km/t i 6 mil på motorvei B....

Mener ganske bestemt at det går å lade på danske stikk med vanlig Schuko? Er det ikke bare at man mister jordingen?

Selv har jeg alltids med dansk adapter og 16amp industristikk til Schuko.
Med UMC gen 2 må man ha jord. Med UMC gen 1 kan man lade uten jord ;)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: Toalmar på onsdag 26. juni 2019, klokken 17:51
Sitat fra: Joachim@sancon.no på onsdag 26. juni 2019, klokken 13:23
Selv har jeg alltids med dansk adapter og 16amp industristikk til Schuko.
Hvor får man Dansk adapter til Norsk Schuko?
(Helst i Norge)
Sikkert for sent nå, men dette adapteret tåler 16A og selges i Norge:
https://www.thansen.no/bil/utstyr/elutstyr/adapter-og-omformere/reiseadapter-skross-verden-til-danmark/n265/pn8386/

Den danske kontakten kalles gjerne Type-K, Dansk jord, dansk kontakt ...
Selges over alt i DK da de trenger det til apparater som ofte kun kommer med Schuko-plugg.
De danske versjonene er ofte uten "sidejord" men med en egen jordpinne som går inn i Schuko-pluggen
https://images.app.goo.gl/D3vG8DLkhF68PDxe8
Bare pass på at adapteret tåler strømmen man vil lade med.
Noen adaptere er kun beregnet på små laster.

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA