Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Peugeot e-2008; et alternativ til e-Niro

Startet av Finnøy (Arne Johan Larsen), fredag 21. juni 2019, klokken 09:07

« forrige - neste »

Finnøy (Arne Johan Larsen)

For de som ikke trenger rekkevidden i en 64kWh batteripakke fra e-Niro kan Peugeot e-2008 være et godt alternativ (spesielt pga manglende leveranser av e-Niro).

Denne har de fleste av de samme positive egenskapene som e-Niro:
https://www.electrive.com/2019/06/19/peugeot-introduces-the-e-2008-compact-electric-suv/

Shagma

Dessverre er det ikke reservasjonsliste på den så det er vanskelig å si hvordan og når man får tak i den.

Bjoris

Det kommer mange kjekke biler som vil konkurrere med ENiro så Kia blir en parantes med ENrio om ikke leveringene øker betraktelig. Samtidig er ENiro litt old fashion så den vil framstå traust ifht de nye som kommer, men det er lenge til slutten av 2020 enda, dvs i praksis 2 år for de fleste!

Shagma

Jokeren i dette er avgiftsregimet. Det tryggeste er å være på alt av lister så man har størst mulig utvalg tilgjengelig om avgiftene skulle endre seg på kortere varsel.

Bjoris

310 km rekkevidde vs 455 er betydelig. Tenker at E-Niro er veldig fremtidssikker, tross traust design. Det er veldig lenge til det kommer mer rekkevidde i familiebil format til lavere pris

Troald

Sitat fra: Bjoris på mandag 24. juni 2019, klokken 22:29
310 km rekkevidde vs 455 er betydelig. Tenker at E-Niro er veldig fremtidssikker, tross traust design. Det er veldig lenge til det kommer mer rekkevidde i familiebil format til lavere pris

Det er sjelden jeg kjører mer enn 30 mil på en dag og da tåler jeg en 30 min pause. Avhengig av pris så virker denne veldig bra som min neste bil med tanke på sterk teknologiutvikling og fallende bruktbilpriser de neste årene.
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

svingen

ser ut som bra det her 11kw lading på 3 fase er og veldig bra! spennende og se om det kommer noe sykkelstativ løsning på krok. tipper 350 tusen uten vinterdekk osv,og da er det jo ikke langt igjen til Niro.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

meitran

Sitat fra: Bjoris på mandag 24. juni 2019, klokken 22:29
310 km rekkevidde vs 455 er betydelig. Tenker at E-Niro er veldig fremtidssikker, tross traust design. Det er veldig lenge til det kommer mer rekkevidde i familiebil format til lavere pris

Helt enig. At helt nye lanseringer nå kommer med kortere rekkevidde enn E-niro forteller meg at bilen er fremtidssikker. 445 km holder for alle, både når det kommer til hverdagsbruk og på langkjøring. En ladepause så kan man kjøre 80 mil! Beste kjøpet jeg har gjort noen gang, uten tvil :)

Bjoris

#8
Sitat fra: Troald på tirsdag 25. juni 2019, klokken 09:36
Sitat fra: Bjoris på mandag 24. juni 2019, klokken 22:29
310 km rekkevidde vs 455 er betydelig. Tenker at E-Niro er veldig fremtidssikker, tross traust design. Det er veldig lenge til det kommer mer rekkevidde i familiebil format til lavere pris

Det er sjelden jeg kjører mer enn 30 mil på en dag og da tåler jeg en 30 min pause. Avhengig av pris så virker denne veldig bra som min neste bil med tanke på sterk teknologiutvikling og fallende bruktbilpriser de neste årene.

Sjeldent for oss også, men markedet taler sitt tydlige språk, når en ser på verdifallet på elbiler med kortere rekkevidde.

Vi syns Leaf30 var super når vi hadde den, men solgte for å kjøpe Leaf 2.0 i Feb 2018. Vi fikk da 220, pris nå er 150, ville tapet 70 på under 1,5 år.

Vår 2.0 Leaf ble solgt for 260 i april, nå ser det ut som vi snakker om ca 230. Vi tapte 20 på å selge etter 14 mnd, men tapet blir nok vesentlig større om den hadde blitt beholdt.

Vi har nå E-Niro, rimelig sikker på at verdifallet på denne blir vesentlig lavere enn på Leaf 2.0.

Det er nok litt flaks for oss siden ENiro leveres så få av, men vi takket nei til 40 i gevinst på denne når vi fikk den. Hvis den hadde blitt solgt ville vårt regnskap på elbil fra 1.2016 til 6.2019 blitt ett tap på 20.000. Hadde vi beholdt Leaf30 som ble kjøpt for 255, ville tapet blitt ca 105.000,-.

Dermed er det dyrt å kjøpe billig i elbilmarkedet akkurat nå, kan jo snu, men tror ikke det.

Det ble kanskje litt skrytete, men det var ikke poenget. Jeg har gjort mye dumt på investeringsfronten, blant annet tapt 500 på en seilbåt over 11 år, men, men...

Poenget er bare at det er rimelig sikkert at "rimelige" elbiler med lang rekkevidde blir vinnerene på 2. håndsverdien fremover... Jeg tror til og med at det gir litt mening å kjøpe for overpris, spesielt Kona som ikke har så mye overpris lengre. E-Niro også, jeg tror den lenge blir den rimeligste familiebilen med lang rekkevidde, om en ser bort fra TM3 som er helt super hadde det ikke vært for at det er en sedan...


xyzzy

Sitat fra: Troald på tirsdag 25. juni 2019, klokken 09:36
Sitat fra: Bjoris på mandag 24. juni 2019, klokken 22:29
310 km rekkevidde vs 455 er betydelig. Tenker at E-Niro er veldig fremtidssikker, tross traust design. Det er veldig lenge til det kommer mer rekkevidde i familiebil format til lavere pris

Det er sjelden jeg kjører mer enn 30 mil på en dag og da tåler jeg en 30 min pause. Avhengig av pris så virker denne veldig bra som min neste bil med tanke på sterk teknologiutvikling og fallende bruktbilpriser de neste årene.

Om man er på langtur/rundtur blir rekkevidden mye kortere enn dette... da får man stort sett bare brukt 60% av kapasiteten. Du vil ikke kjøre den helt i bunn, og hurtigladingen går mye langsommere over 80%. 180 km rekkevidde blir fort litt snaut.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA