Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vibrasjoner fra dekkene

Startet av Bjoris, onsdag 12. juni 2019, klokken 14:54

« forrige - neste »

Bjoris

Ref ett innlegg i Facebook gruppen så er det en del som opplever at bilene har vibrasjon i noen gitte hastigheter. Vi har dette på ca 73-74, men en kan merke det i andre hastigheter også. Skulle forbi forhandler i dag og vi hadde en prøvetur, de vil at jeg skal kjøre litt mer siden den pt bare er gått 400 km og det er noe som "kan rette seg ut".

Har liten tro på det, men det er ikke så ille at det er noe som haster, men det må være i orden før vi skal sørover om en mnd. Fikk tips om at nitrogen i dekkene var noe de forsket litt på nå, skulle hjelpe mot støy og forbruk blant annet så jeg stakk innom og la 300 kr i dette, men det gav ingen merkbar effekt, forbruket hjem var høyere enn ned til forhandler og jo kanskje ørlite mindre støy, men det var ikke særlig merkbart vil jeg påstå.

Samtidig med overgangen til nitrogen ble trykket senket til 2.6 bar fra 2.9, jeg tror det er grunnen til at jeg fikk 137 wh hjem og 130 wh ned. Da bilen var nye kjøre jeg ekstakt samme strekk også da på tørr asfalt med 127 wh.

Neste gang jeg er nede i Hgsd skal jeg be om 2,9 bar igjen (nå må jeg nå bruke nitrogen så kan ikke fylle selv, vel, vel)...

Ang vibrasjoner, tenker at jeg skulle flytte rundt på dekkene litt og sett, men har ikke kjøpt vinterdekk så det er litt vanskelig. Noen som vet om Leaf 2.0 17 dekk passer? Så kunne jeg lånt ett av min far så jeg fikk skiftet rundt, først prøve å bytte om bak og fremme tenkte jeg...

woody

Hei. Jeg er en av de som har samme problem.
Vi fikk bilen utlevert på vinterdekk. Ingen vibrasjon.
Med det samme sommerhjulene ble satt på fikk vi vibrasjon. Mest i nærheten av 70.
Ringte forhandler som ba meg kjøre mer.
Neste gang jeg ringte ga de meg en time til kontroll.
Etter kontrollen (nesten 2 timer!) kunne de bekrefte at de fant ujevnheter i selve dekket. De har videodokumentert (det som tok lang tid) dette for å ta det med produsent av dekk.
Ble informert at dette kan erfaringsmessig ta litt tid, og at dette er slikt som skjer veldig sjeldent.
Forhandleren sa også at de hadde et håp om at det ble borte av seg selv etter hvert. Og sa at de hadde forsøkt å montere dekkene på nytt og vri (?) dekkene litt for å håpe på et litt bedre resultat.
Har kjørt noen hundre mil nå, og det er ikke noe merkbar forskjell.
Eneste er at jeg mener at det kanskje kan være litt mer merkbart når dekkene er kalde enn når de er varme.
Vi har nå 2,7 ved kalde dekk.
Har forsøkt å øke og redusere trykket litt uten store forskjeller.

Jeg skal ta kontakt med forhandler snart for å høre hvordan det har gått siden kontrollen for en måned siden.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2015 e-Golf Night Blue
2013 Auris Touring Sport hybrid
2019 Kia e-Niro First Edition
2019 Audi e-tron 55 Edition One
2013 Nissan Leaf
2020 Mercedes EQV 300 Charge
2023 Tesla Y LR

geear

Nitrogen har vel i utgangspunktet kun den fordelen at den er mer stabil ved temperaturendringer. Så du unngår merkbart trykkendring mellom kaldt/varmt dekk? Husker det hadde en "in"-periode på banekjøring for 10-12 år siden.

hELgenen

Sitat fra: woody på onsdag 12. juni 2019, klokken 15:10
Hei. Jeg er en av de som har samme problem.
Vi fikk bilen utlevert på vinterdekk. Ingen vibrasjon.
Med det samme sommerhjulene ble satt på fikk vi vibrasjon. Mest i nærheten av 70.
Ringte forhandler som ba meg kjøre mer.
Neste gang jeg ringte ga de meg en time til kontroll.
Etter kontrollen (nesten 2 timer!) kunne de bekrefte at de fant ujevnheter i selve dekket. De har videodokumentert (det som tok lang tid) dette for å ta det med produsent av dekk.
Ble informert at dette kan erfaringsmessig ta litt tid, og at dette er slikt som skjer veldig sjeldent.
Forhandleren sa også at de hadde et håp om at det ble borte av seg selv etter hvert. Og sa at de hadde forsøkt å montere dekkene på nytt og vri (?) dekkene litt for å håpe på et litt bedre resultat.
Har kjørt noen hundre mil nå, og det er ikke noe merkbar forskjell.
Eneste er at jeg mener at det kanskje kan være litt mer merkbart når dekkene er kalde enn når de er varme.
Vi har nå 2,7 ved kalde dekk.
Har forsøkt å øke og redusere trykket litt uten store forskjeller.

Jeg skal ta kontakt med forhandler snart for å høre hvordan det har gått siden kontrollen for en måned siden.


Sent from my iPhone using Tapatalk


Herregud da mann. Bare be forhandler bytte dekk. Du skal ikke lastes for denne type feil. Forhandler får krangle med dekkleverandør,ikke ditt problem dette. Hva ellers har man garanti for? Å kaste bort tid hos forhandler er dyrt. Be dem fikse det prompte!

Bjoris

Ja Kia kunne kastet seg rundt å byttet dekkene, men jeg må jo selv innrømme at dette er litt flisespikkeri på vår iallefall, men etter 10 km var verkstedsjefen enig i at det var noe vibrasjon som ikke skulle være der så jeg vil ikke fremstå som kranglefant på første runde, jeg kan godt kjøre litt med dette og bytte om på noen dekk bare for å se, men kommentaren var vel ikke til meg heller;)

hELgenen

Når verkstedet bruker mye energi på å måle om et dekk har feil eller ikke synes jeg de kaster bort tid OG penger. I bunn og grunn tror jeg de hadde tjent på å bare bytte dekk. Hadde noe lignende en gang. Den gang var det felgen som var oval. De byttet med en gang. Fra jeg meldte feilen til det var fikset gikk det under timen. Bilen var nesten ny og sommerfelgene med feil var knapt brukt. De bare tok felgene fra en annen ny bil i butikken og fikset det der og da.

Bjoris

Sitat fra: hELgenen på onsdag 12. juni 2019, klokken 23:08
Når verkstedet bruker mye energi på å måle om et dekk har feil eller ikke synes jeg de kaster bort tid OG penger. I bunn og grunn tror jeg de hadde tjent på å bare bytte dekk. Hadde noe lignende en gang. Den gang var det felgen som var oval. De byttet med en gang. Fra jeg meldte feilen til det var fikset gikk det under timen. Bilen var nesten ny og sommerfelgene med feil var knapt brukt. De bare tok felgene fra en annen ny bil i butikken og fikset det der og da.

Enig, virker som Varden bil i Hgsd er enig med deg, jeg fikk nå melding om at jeg kan komme å få på nye Primacy 4 dekk, høres supert ut da disse har enda lavere støy OG er bedre på både rullemotstand (A vs C) og har 22% bedre grep på våt vei...

Bjoris

Da har jeg endelig hatt tid til å få på de nye dekkene og bilen ble ikke til å kjenne igjen, tror det har vært uro i alle hastigheter for nå ruller bilen fantastisk fint ifht før og det er absolutt ingen vibrasjon på fint asfaltert vei der det før ristet slik at det dirret i kjakene på de verste hastighetene:)

Nitrogen i dekkene hadde jeg på de forrige dekkene uten at jeg merket mye forskjell, men bilen er nå vesentlig mer stillegående enn før og også mer retningsstabil, det var faktisk veldig stor forskjell syns jeg. Klart at når det blir ro i bilene så blir opplevelsen en helt annen sikkert også med P3 dekkene, men P4 dekkene har bedre spec så kan en velge, velg P4. Nitrogen kostet 300 for 4 dekk og jeg syns det er verd å prøve, i sommer på Autobahn så skal vi slippe stor tempøkning også så alt i alt greit og rimelig tiltak som skal gi litt bedre rekkevidde, lavere støy, bedre retningsstabilitet. Vi snakker ikke om store forskjeller, men mange bekker små osv...



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA