Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilen må betale fullt

Startet av Roy Aasen, onsdag 19. juni 2019, klokken 08:48

« forrige - neste »

cra

50%-regelen kommer nok far høyeste hold, ja. Men det hadde vært rett og rimelig om staten da dekket mellomlegget for de lokale selskapene slik at ikke disse tapte på det. Det hadde blitt mye mindre skrik og skrål om ikke diverse bruker o.l. fikk forlenget bomperioden "pga elbilene".
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

arnkl

50%-regelen sørgar berre for ein fordeling av bompegane mellom eksosbilar og elbilar, og ein kan ikkje seie at den gir noko innteksttap.

Om ein må ha x kr i gjennomsnittsinntekt pr. bil og elbilandelen er p, så kan ein rekne ut bomsatsane slik:

Elbil:  x/(2-p)
Eksosbil: 2x/(2-p)

Så etterkvart som elbilandelen p aukar så må statsane opp, men heile tida slik at eksosbilar betalar dobbelt av elbilar.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Elbil fundamentalist

Man må få inn helsefordelene med elbiler inn i provenyet. Alle sparte utgifter på helse burde tilsi at staten kan ta mer av veifinansieringen når samfunnsbelastningen av forurensende biler bortfaller. Flere friske som bidrar og skaper, færre syke. Fler friske til å pleie ettehvert flere eldre (som også klarer seg selv lenger hvis de er friske og ikke får slag eller infarkt på dager med høy luftforurensing)
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Rosstopher

Sitat fra: Elbil fundamentalist på fredag 21. juni 2019, klokken 15:26
Man må få inn helsefordelene med elbiler inn i provenyet. Alle sparte utgifter på helse burde tilsi at staten kan ta mer av veifinansieringen når samfunnsbelastningen av forurensende biler bortfaller. Flere friske som bidrar og skaper, færre syke. Fler friske til å pleie ettehvert flere eldre (som også klarer seg selv lenger hvis de er friske og ikke får slag eller infarkt på dager med høy luftforurensing)

Godt tenkt, men det er ikke sikkert at det som spares på helseutgifter er mer enn det som "tapes" i bilavgifter. Røyking f.eks. gir nettoinntekter til staten. Altså det en røyker betaler i avgifter er mer enn de økte helseutgiftene de pådrar staten pga. røykingen.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Ingeniøren

Helse er så mangt og staten tjener vel mest på at vi ikke er så sunne at vi lever lenge etter pensjonsalder... :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Burger

Sitat fra: Rosstopher på fredag 21. juni 2019, klokken 00:03
Jeg kjørte gjennom 7 europeiske land i sommer med følgende kjennetegn:

Regner med at ingen av disse landene har utfordringene til Norge, tæle f.eks.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Rosstopher

2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Counterpointer

Sitat fra: Rosstopher på fredag 21. juni 2019, klokken 19:47
Godt tenkt, men det er ikke sikkert at det som spares på helseutgifter er mer enn det som "tapes" i bilavgifter. Røyking f.eks. gir nettoinntekter til staten. Altså det en røyker betaler i avgifter er mer enn de økte helseutgiftene de pådrar staten pga. røykingen.
Har du en troverdig kilde på dette? En kreftpasient er ekstremt kostbar, og røyking forværrer omtrent alle andre sykdommer også .
Samt brann på grunn av røyking.......

Men det at røykere dør mye tidligere sparer pensjonsutgifter, men usikker på om det kompenserer for økt pleie.

Burger

Interessante tall i artikkelen, vi er både billigere og dyrere.

Sitat– Gjennomsnittsprisen for en kilometer firefelts motorvei er 100 millioner danske kroner (snaut 110 millioner norske kroner), sier visestatssekretær i Transportministeriet i Danmark, Claus F. Baunkjær, til Teknisk Ukeblad.
Sitat– Ja, gjennomsnittsprisen per kilometer på denne firefelts motorveien er 106 millioner kroner, bekrefter leder for E6-utbyggingen, Taale Stensbye.
Sitat– Nei, det hadde jeg ikke trodd. Jeg er overrasket over dette. Eksempelet som kommer frem har gjort at jeg har sett mer på gjennomsnittspriser på firefelts motorveier fra Vegdirektoratet, sier Kleppa.

Der fant hun ut at prisen per kilometer motorvei med en bredde på 16 meter har variert mellom 90 og 120 millioner kroner.

Vært interessant å sett hva som får det til å sprike mellom 90 og 120 millioner. Er det erstatning til de som tvangsflyttes, er det langt unna fyllmasse som artikkelen spekulerer i og/eller er det lettere terreng å bygge motorvei i. Er ikke så kjent i området rundt Oslo, men den til 106 millioner virket 'enkel' på google maps i forhold til andre veier jeg har kjørt på.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Rosstopher

#24
Sitat fra: knut.aulie på fredag 21. juni 2019, klokken 23:33
Har du en troverdig kilde på dette? En kreftpasient er ekstremt kostbar, og røyking forværrer omtrent alle andre sykdommer også .
Samt brann på grunn av røyking.......

Men det at røykere dør mye tidligere sparer pensjonsutgifter, men usikker på om det kompenserer for økt pleie.

Ble forsket på dette i Nederland for mange år siden. Jeg fant en artikkel her hvor resultatene fra forskningen gjengis. https://www.minervanett.no/sparer-rykerne-staten-for-penger/
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

automat

Sitat fra: Burger på lørdag 22. juni 2019, klokken 01:30


Vært interessant å sett hva som får det til å sprike mellom 90 og 120 millioner. Er det erstatning til de som tvangsflyttes, er det langt unna fyllmasse som artikkelen spekulerer i og/eller er det lettere terreng å bygge motorvei i. Er ikke så kjent i området rundt Oslo, men den til 106 millioner virket 'enkel' på google maps i forhold til andre veier jeg har kjørt på.

Veibredde koster mye. Normen for motorvei er 29m bredde. Vet de i noen prosjekt har spart inn på bredden på midtrabatt (fra 9m?). Det har også blitt spart inn på veiskulder i enkelte prosjekt. De har også prøvd seg på å spare inn på dybden på fundamentet. Men ved Askim medførte det massive telehiv.

En annen ting som koster mye er å bygge motorveikryss. Ved å redusere antall avkjøringer i et prosjekt kan man spare. Men det betyr at trafikantene må kjøre lenger på lokalvei før de kommer ut på motorveien. I Norge har vi visstnok ganske mange kryss pr km motorvei.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

sylwester

Sitat fra: cra på fredag 21. juni 2019, klokken 09:23
50%-regelen kommer nok far høyeste hold, ja. Men det hadde vært rett og rimelig om staten da dekket mellomlegget for de lokale selskapene slik at ikke disse tapte på det. Det hadde blitt mye mindre skrik og skrål om ikke diverse bruker o.l. fikk forlenget bomperioden "pga elbilene".
Ville det være rett og rimelig at staten også dekket tapte inntekter for reduserte passeringer generelt? F.eks. kompensasjon for de som skifter til kollektivt?  Det vil også påvirke bomperioden siden estmatene deres da bommer.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Chimp

Hvordan skal de klare målet om en utslippsfri bilpark dersom de allerede nå fjerner elbilfordelene?
Hadde det ikke vært smartere å sette ned bompengene for alle = flere kjører gjennom bommen = høyere inntekter. Ja det går kortsiktig utover miljøet, men man kan som kjent ikke få i pose og sekk...

gigafactory

Jeg fatter ikke at det kan være så vanskelig å forstå at det ikke er ønsket at alle som skal til et bysentrum skal ta med seg et totonns metallbur inn i det.

Rosstopher

Sitat fra: gigafactory på tirsdag 25. juni 2019, klokken 07:04
Jeg fatter ikke at det kan være så vanskelig å forstå at det ikke er ønsket at alle som skal til et bysentrum skal ta med seg et totonns metallbur inn i det.

Det er vel ingen som har vanskelig for å forstå det? Kan ikke se at noen her (eller andre steder) har gått inn for total avskaffelse av kollektivtransport.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA