Jeg har ikke bevisst unnlatt å betale. Jeg har betalt men med to anledninger har jeg blitt forledet av Tesla. Når jeg leverte inn bilen 19 mars sa de at det ikke ville ta mange dager før pengene kom. Derfor betalte jeg ikke første regningen før jeg fikk purring av banken og hadde snakket med DnB, som sa at jeg fortsatt var ansvarlig for lånet. Jeg trodde alltid at lånt fulgte bilen slik at det var deres lån når bilen ble registrert på Tesla, men etter dette lærte jeg noe nytt. Jeg har vært i kontakt med Tesla mange ganger etter det. Sist jeg fikk snakke med en fornuftig person var den 27 mai. Da lovet de at pengene var på vei. Utbetaling hadde blitt lagt klar til forfall den 24 mai sa de, så det var nok inne innen et par dager. Har sjekket alle kontoer og kort for sikkerhets skyld. Etter det har jeg ikke fått prate med noen som vet noe om saken min. Blir bare henvist til delivery mailen - hvor de ikke svarer.
Jeg har lurt på å anmelde, men slik jeg forstår vil ikke politiet gå inn i slike saker. Jeg har likevel grublet på å dra innom tesla og finne meg en kundebehandler og prate med han eller hun. Hvis ikke denne personen ikke hjelper meg spør jeg om navn (eller ser på skiltet deres) og sier at jeg kommer til å anmelde han eller hun personlig. Kanskje det kan få personen til å ta noen ekstra telefoner og ordne opp. De fleste jeg pratet med hos Tesla er unge uerfarne kundebehandlere. De har pugget hva de skal si fra et hefte og tørr/klarer ikke å si noe annet enn det de har fått beskjed om å si. De fleste sier at de ikke kan si noe om saken annet enn at det står at de jobber med det. De kan ikke si hvem eller hvor de jobber med det, og jeg får ikke snakke med den eller de som angivelig jobber med saken. Jeg lurer på om det egentlig er noen som jobber med saken min. Bilen står jo bare der og det skjer ikke noe ellers.
Lånet følger ikke bilen, heftelsen følger bilen.
Du er personlig ansvarlig for lånet, men Tesla kan ikke omregistrere bilen på ny eier uten å betale ned lånet.
Så jeg vil tro de må betale inn på lånet, så blir det slettet.
At du velger å ikke betale på lånet må du nok dessverre ta på egen kappe, jeg tror heller ei det er så lurt av deg å true med personlig anmeldelse av kundebehandlere, de er jo ikke skylden i dette uansett og er ikke personlig ansvarlig. Tesla er et aksjeselskap, ikke et Delt-Ansvar selskap som eies av de to du snakker med i skranken.
Hvis du vil eskalere det hos Tesla, må du sende det videre oppover i systemet, evt prøve å få tak i en lenger oppe i Tesla Norge. Jeg vet ikke helt hvordan dette med angrefrist og renter på lån fungerer, siden jeg vet det er noe "fine print" om at utgifter for registrering osv ikke refunderes. Så jeg vet ikke hvordan det da er med utgifter for renter på ditt lån. Dette åpne kjøpet er jo tross alt noe de tilbyr på sine egne vilkår, så du bør først som sist sette deg skikkelig inn i vilkårene rundt lån når man angrer kjøpet.
Skal ellers sies at det ikke er uvanlig med 1 mnd +- for å få penger tilbake fra Tesla, det overføres fra USA, ikke fra lokalt i Bergen. Første gang jeg skulle bestille Tesla, var det refunderbare depositum (men ingen angrefrist som i dag), da kansellerte jeg et par ordrer pga det kom så mange endringer når jeg hadde bil på vei.
Men da tok det lang tid før pengene kom i retur, men jeg hadde jo ikke lånt de og det var jo ikke slik at jeg gikk konkurs av det, så jeg maste ikke på dem. Men jeg skjønner selvsagt det er kjedelig å betale renter på en bil du har levert tilbake, men les først vilkår og hvis du skal prøve å komme noen vei må du ikke angripe de i skranken med trusler om anmeldelse, men heller gå saklig til verks lenger opp i systemet.